دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1400 - 00:14
دانشجو، مهارت، اشتغال(۵۰)/ اسماعیلی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

دانشکده‌های مهارت نیازمند تدوین آیین‌نامه و نیروی انسانی مناسب

۴۰۰ معلم مدارس حمایتی زیر پوشش سما قرار گرفتندمعاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: تدوین آیین‌نامه‌ها و نیروی انسانی مناسب دو چالش مهم در راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هستند.
کد خبر : 623845
معاون محترم آموزش های عمومی و مهارتی واحد کاشان



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.




بیشتر بخوانید:


۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین


تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج‌ فارس»


فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان




واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.


معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.


به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.(بیشتر بخوانید)


خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با مهدی اسماعیلی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان را می‌خوانیم.


آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی(ادغام آموزشکده های فنی و حرفه ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می کنید؟


اسماعیلی: یکی از کاستی‌هایی که در دانشگاه وجود دارد، این است که خیلی از سرفصل‌ها تغییر نمی‌کنند و به‌روز نیستند، به‌ویژه رشته‌های تحصیلی در حوزه کامپیوتر و IT که پیشرفت در این حوزه با سرعت بسیار زیادی صورت می‌گیرد؛ بنابراین به‌شدت با این طرح موافقم فقط این مسئله باید به‌صورت نظام‌مند و با تفکر و تدبیر بسیار خوب انجام شود؛ زیرا جوانب بسیار زیادی دارد و انرژی بسیار زیادی می‌طلبد؛ چراکه این تغییر بسیار کاربردی بوده است.


یکی از دردسرهای بزرگ امروزه در ایران، علوم محض و غیرکاربردی است؛ اگرچه نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که علم یا دروسی که در دانشگاه تدریس می‌شود به‌هرحال به درد می‌خورد؛ اما به‌هرحال جذب شدن درصد زیادی از افرادی که به دانشگاه می‌آیند و زمان خودشان را صرف تحصیل علم و دانش می‌کنند در محیط کار و پیداکردن شغل مناسب برای آنها، هدف فوق‌العاده مهمی است.


وزارتخانه‌های علوم و بهداشت این موضوع را متوجه شده و جدیداً سرفصل‌های کاردانی و کارشناسی بازنگری شده و درس‌ها به سمت کاربردی‌تر و عملی‌تر بودن حرکت می‌کند که موضوع بسیار مهمی است.


آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش های سمای واحد کاشان توضیح دهید.


اسماعیلی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ۹ مدرسه دارد که از پیش‌دبستانی تا هنرستان و دبیرستان را شامل می‌شود و به عبارتی در همه مقاطع و دوره‌ها دانش‌آموز داریم. تعداد دانش‌آموزان در حال تحصیل در این مدارس یک هزار و ۵۳۰ نفر است. ۲۰۰ معلم و دبیر در مقاطع مختلف حضور دارند و کادر اداری-مالی از هفت نفر تشکیل شده است؛ البته تعدادی از این هفت نفر از دانشگاه برای کمک آمده‌اند؛ چراکه خیلی سخت می‌توانیم در بخش سما نیرو استخدام کنیم و به کار بگیریم به همین دلیل از معلمان یا معاونان مدارس در بخش‌های مختلف کمک می‌گیریم.


یکی از موضوعات قابل توجه در راستای وظیفه اجتماعی که در مدارس سما داریم، مدارس حمایتی بوده که سال گذشته آغاز شد و امسال ۴۰۰ معلم را که جزء مدارس حمایتی هستند، زیر پوشش سما قرار دادیم.


یکی از چالش‌هایی که برای راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی داریم، تدوین آیین‌نامه‌هایی بوده که کار را تسهیل کند و چارچوب مشخصی داشته باشند.آنا: آیا در واحد کاشان پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو کرده است؟


اسماعیلی: در راستای ایجاد دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی هنوز ورود پیدا نکرده‌ایم، دلیل اصلی‌ آن هم تعداد زیاد دانش‌آموز است. در واقع تمرکزمان را فعلاً روی توسعه مدارس گذاشته‌ایم که فکر می‌کنم از سال آینده بتوانیم به این موضوع ورود پیدا کنیم؛ اگرچه با قوانین و آیین‌نامه‌هایش آشنا هستیم و به‌صورت کلی با این موضوع بسیار موافقیم.


دغدغه مدیران ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه است و همیشه در این سال‌ها این ارتباط خیلی قوی نبوده و یکی از اهداف اصلی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی حداقل تقویت این ارتباط است. تمرکز دانشگاه‌ها -که باید آسیب‌شناسی شود- روی علوم محض بوده و شاید لازم نباشد شخص چهار یا پنج سال بهترین زمان خودش را برای گرفتن یک مدرک از دست بدهد در صورتی که می‌تواند در کوتاه‌مدت حالا بسته به آن کاری که می‌خواهد انجام شود، بین سه ماه تا یک سال یک دوره مناسبی را ببیند و بتواند سریع شغل مناسبی را پیدا کند؛ چراکه این یکی از دغدغه‌های دانشگاه و والدین است.


امروزه حداقل والدین این موضوع را به‌خوبی متوجه شده‌اند و قبل از این والدین خیلی فشار را روی فرزندانشان داشتند که حتماً مدرک داشته باشند؛ اما اکنون درصد بالایی از والدین دوست دارند فرزندانشان مهارتی را یاد بگیرند و بتوانند در زمان کوتاهی وارد بازار کار شوند.


۲ چالش مهم در راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی


آنا: طرح ادغام چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟


اسماعیلی: یکی از چالش‌هایی که برای راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی داریم، تدوین یک‌سری آیین‌نامه‌هایی بوده که کار را تسهیل کند و چارچوب مشخصی داشته باشند. مقداری در این باره ضعیف عمل شد یا عجله زیادی برای راه‌اندازی داشتیم.


دانشکده‌های مهارت نیازمند تدوین آیین‌نامه و نیروی انسانی مناسب


همه نکات و مسائلی که برای راه‌اندازی دانشکده‌ها وجود دارد، اعم از ارتباط این دانشکده‌ها با ارگان‌های بیرونی مانند فنی و حرفه‌ای و حتی چارت سازمانی خود این دانشکده‌ها که «دکتر علیرضا لادن‌مقدم) معاون آموزش‌های فنی حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی بخشی عظیمی از این کار را با همکاران انجام داده‌اند و در آیین‌نامه‌ها هم ابلاغ شده، باید به‌صورت کامل باشد. یعنی نقشه راه بسیار دقیق و جزیی فراهم شود که اگر چنانچه این اتفاق رقم نخورد، خیلی خوب پیش نمی‌رود و پایه محکمی گذاشته نمی‌شود؛ البته تاکنون آیین‌نامه‌های ابلاغ شده با سرعت بسیار مناسب و خوبی پیش رفته است.


چالش دیگر برای راه‌اندازی و اداره دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، نیروی انسانی به عنوان که یکی از عوامل مهم در سازمان‌ها بوده و بهره‌وری یک سیستم وابستگی فوق‌العاده زیادی به توانایی نیروی انسانی دارد. نیروی انسانی دانشگاهی با نیروی انسانی دانشکده مهارت و کارآفرینی تفاوت داشته و همان‌طور که ارتباط صنعت با دانشگاه در این سال‌ها فاصله زیادی از هم پیدا کرده، طبیعتاً نیروهای انسانی‌ آنها هم فاصله دارند؛ بنابراین یکی از چالش‌های مهم تأمین نیروهای انسانی بوده که باید دارای قدرت تدریس فوق‌العاده عالی، کاربردی، عملی و متخصص باشند که این ممکن است مقداری چالشی برای کسانی که مدیریت این دانشکده‌ها را به عهده می‌گیرند، ایجاد کند.


اگرچه در صنعت، صنعتگران و متخصصان بسیار خوبی هستند اما به هر حال به نظر می‌رسد که چارچوب و سیستم‌ آنان با استادان دانشگاهی مقداری متفاوت است؛ بنابراین یکی از چالش‌های دیگر غیر از تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که باید با دقت و تدبیر صورت بگیرد، استفاده از این نیروهای انسانی است.


آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟


اسماعیلی: از آنجایی که در کاشان به ایجاد دانشکده‌ مهارتی و کارآفرینی ورود پیدا نکرده‌ایم، طبیعی است که تفاهم‌نامه‌ای هم نداریم؛ اگرچه برای آموزش‌های غیرسرفصل دروس دبیرستان، راهنمایی و همین‌طور مقاطع خاص دبستان کلاس‌های فوق‌برنامه متنوعی داشته‌ایم و پیرو این موضوع، تفاهم‌نامه‌هایی با فنی و حرفه‌ای و بعضی از ارگان‌ها و سازمان‌ها با سما بسته شده و خدمات بسیار خوبی در کاشان از سوی مؤسسات خصوصی و دولتی به سما ارائه می‌شود.




بیشتر بخوانید:


تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه‌ با چشم‌اندازی روشن


استفاده از خبرگان و استادان فن برای انتقال مهارت به دانشجویان


دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر


آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانش‌آموزان از پیش‌دبستانی تا هنرستان‌




به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب