دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز در تحول نظام آموزش عالی/ رونمایی و ابلاغ سند تحول و تعالی با دستور دکتر طهرانچی کلید خورد
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، زهره محمدی -دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با توجه به انسجام در عملکرد، اطلاعرسانی گسترده و فعال کردن بموقع آموزش مجازی با توجه به زیرساختهای موجود در واحد الکترونیکی، الگویی جامع، یکپارچه، کارآمد، موفق و پیشرو برای سایر دانشگاهها محسوب میشود. دانشگاه آزاد اسلامی در افق برنامه خود واجد نظام فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پویا، کارآمد و چابک و برخوردار از اساتید شایسته، متعهد و سرآمد در زمینههای علمی، آموزشی و فناوری است. دانشجویان دانشگاه بهواسطه قرارگیری در محیط رشددهنده علمی و تربیتی دچار تحول، تعالی و شکوفایی علمی، معنوی و اخلاقی میشوند. این دانشگاه با داشتن امکانات رفاهی لازم، تجهیزات آموزشی پیشرفته و بودجه خوب، که این بودجه به بدون حمایت دولت و تنها از راه شهریه دانشجویان به دست آمده، توانایی ارائه خدمات آموزشی با بیشترین کیفیت را داراست.
مواجهه نظام آموزشی اعم از آموزش عمومی، مهارتی و عالی برای پذیرش نقش پیشران و موتور محرکه پیشرفت و توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند بهگونهای که پاسخگوی نیازهای حال و آینده باشند، جز با رویکردهای تحولی هم در مبانی نظری و اهداف و هم در ساختارها، روندها، فرآیندها و روشها امکانپذیر نیست و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که مبتنی بر اسناد بالادستی به نگارش درآمده و از آن با عنوان مبنای عزیمت هم یاد میشود، میتواند آینده علمی کشور را تضمین کند.
در راستای بررسی تاثیر این سند در تحول با وحید چگینی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به گفتوگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه میآید.
آنچه در گفتوگوی ما با حمید چگینی می خوانید :
*ایجاد بازار کار برای دانشجویان با راه اندازی واحدهای آموزشی سما در رشتههای کاربردی
*رفع نیازهای امروز کشور با ایجاد دانشکدههای مهارتی
*توسعه بین رشتهای از اهداف آموزش عالی کل کشور و دانشگاه آزاد اسلامی است
*تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه کارآفرین
*بودجهبندی سند تحول تا دی ماه ۱۴۰۰
ایجاد بازار کار برای دانشجویان با راه اندازی واحدهای آموزشی سما در رشتههای کاربردی
آنا: راهبردهای کلان در سند تحول آموزشی دانشگاه آزاد چه شاخصهایی دارد؟
چگینی: راهبردهای کلان با هدف کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان پیش بینی و طرح ریزی شده است. از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی واحدهای آموزشی سما و رشتههای کاربردی، بخش عظیمی از جوانان مستعد کشور را آموزش و راهی بازار کار کرده است، هم اکنون نیز با اجرایی کردن سند تحول گامی محکم و رو به جلو بر خواهد داشت. در سند تحول دانشگاه، بسترهای آموزشی برای هر یک از شهرها و واحدهای دانشگاهی تعیین شده و تمامی واحدها در سراسر کشور بر اساس توانمندی، ظرفیتها و استعدادیابی جوانان منطقه تحت پوشش خود، برنامه آموزشی اختصاصی تدوین می کنند. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای سند تحول در سطح وسیع میتواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاهها و حتی نظام آموزش عالی کشور باشد.دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای سند تحول در سطح وسیع میتواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاهها و حتی نظام آموزش عالی کشور باشد
رفع نیازهای امروز کشور با ایجاد دانشکدههای مهارتی
آنا: در سند تحول نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی، منظور از ایجاد دانشکدههای موضوعی در جهت نیاز سنجی کشور چیست؟
چگینی: در این سند از تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کشور خواسته شده متناسب با ظرفیتها و نقاط قوت استان و منطقه تحت پوشش خود، اهداف پنج ساله خود را مشخص، تبیین و تامین کنند.
از آنجایی که نیازسنجی آموزشی به یکی از مهمترین مسائل کشور بدل شده بنابراین توجه به ماموریت گرایی و ایجاد دانشکدههایی با هدف و زمینه خاص دستاوردی عظیم در رفع نیازهای امروز کشور خواهد داشت. به عنوان مثال واحد دانشگاه تهران جنوب در زمینه فنی و مهندسی به خوبی شناخته شده و ظرفیتهای انسانی ارزشمندی دارد. لذا با تعیین هدف بر این اساس میتواند برنامه پنج ساله خود را تعیین و اجرا نماید. شناخت ظرفیتها و تعیین اولویتهای آموزشی کشور از اهداف مهم در سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی است.
بیشتر بخوانید:
نگاه تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مطالعه، آمایش و اجرای سند تحول و تعالی است
تلاش دانشگاه آزاد اسلامی برای سوق دادن جوانان به ایجاد کسب و کار خلاق
توسعه بین رشته ای از اهداف آموزش عالی کل کشور و دانشگاه آزاد اسلامی است
آنا : بر اساس طرح آمایش در سند تحول، آیا رشتههای جدید آموزشی ایجاد خواهد شد؟
چگینی: یکی از اهداف آموزش عالی کل کشور و همین طور دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه بین رشته ای در دانشگاهها است. در حال حاضر مباحث جدیدی در کشور همچون اقتصاد مقاومتی، خانواده، فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و فناوری دادهها مطرح بوده و با راه اندازی دانشکدههای مرتبط و پرورش متخصصان توانمند می توانیم در راستای رشد و توسعه پایدار در کشور پیشتاز باشیم. بر همین اساس رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول، ایجاد و توسعه بین رشتهایهای کاربردی با هدف رشد و توسعه پایدار است.
تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه کارآفرین
آنا : منظور از دانشگاه آزاد؛ دانشگاه کارآفرین چیست؟
چگینی: یکی از اهداف مهم سند تحول، تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه کارآفرین است. به عبارت دیگر دانشجویان در این دانشگاه صرفا با گذراندن واحدهای نظری فارغالتحصیل نخواهند شد بلکه با ارائه دروس عملی، دورههای کارورزی، آشنایی با نرم افزارهای کاربردی، تجهیزات آزمایشگاهی و نظایر اینها با ورود به بازار کار می توانند به نحو احسن از آموزههایشان استفاده کنند. دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن ظرفیتهای بالا از جمله ۳۵۰ واحد در سراسر کشور، با اجرای سند تحول می تواند به سه هدف عمده یعنی ایجاد دانشکده موضوعی، اقدام در جهت مهارت آفرینی و کسب درآمدهای غیر شهریه ای دست یابد. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای سند تحول در سطح وسیع میتواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاهها و حتی نظام آموزش عالی کشور باشد.
بودجه بندی سند تحول تا دی ماه ۱۴۰۰
آنا : بودجه بندی برای اجرای سند تحول پنج ساله چگونه صورت گرفته است؟
چگینی: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه غیردولتی است که بهرهای از بودجه دولتی ندارد، این دانشگاه برای پرداخت هزینهها باید از درآمدهای اختصاصی اقدام کند. به واحدهای استانی فرصت داده شده تا دیماه ۱۴۰۰ نسبت به تدوین، تلفیق و جمع بندی اجرای طرح، اقدامات لازم را انجام دهند. لذا در پایان مهلت داده شده وضعیت بودجه مورد نیاز قابل ارزیابی خواهد بود. واحدهای هر استان با توجه به میزان درآمدشان، هزینه یابی اجرای این طرح را به صورت مکتوب و جهت بررسی کارشناسانه به واحد مرکز ارسال می کنند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/