کمتر از ۱۰ درصد دانشجویان در رشتههای مهارتی تحصیل میکنند/ لطمه القاب دانشگاهی به جامعه علمی کشور
سید حیدر میرفخرالدینی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در رابطه با چالشهای پیش روی آموزش عالی مهارتی، خاطرنشان کرد: مهمترین فاکتور، فرهنگسازی و جو روانی خانواده است. هنوز برای اکثر خانوادههای ایرانی مدرکگرایی و القاب دانشگاهی مهم است و این موضوع لطمه زیادی به جامعه علمی کشور زده است.
وی با بیان اینکه مهمترین فاکتور تغییر نگرش مردم و جامعه به مقاطع تحصیلی دانشگاهی از بُعد مهارتی است، عنوان کرد: این شاید کوتاهی در معرفی و تبلیغ نظام آموزش عالی مهارتی بوده است و در این راستا، مهمترین فاکتور بحث تغییر دیدگاه افراد است از سوی دیگر سیستم آموزش عالی نیز باید بیشتر به این سمت برود.
معاون آموزشی دانشگاه فنیوحرفهای افزود: آمار دانشجویان مهارتی کمتر از ۱۰ درصد کل آمار دانشجویان است. بسیاری از اوقات در بعضی از رشتهها در دانشگاهها، آموزش را برای آموزش دادن میدهیم که این رویه تا اندازهای مطلوب است. بیشتر از آن ما باید نیاز جامعه را درک کنیم.
وی ادامه داد: سیستم آموزشی بهجای اینکه سیستم فشاری باشد، باید سیستم کششی باشد یعنی بهجای اینکه اول محصول را تولید کنیم و بعد در بازار به دنبال مشتریاش باشیم، ابتدا نیاز مشتری اعم از جامعه و صنعت را بررسی کنیم و بر اساس آن، سرفصل و رشته را تعریف کنیم و دانشجو پذیرش کنیم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/پ
انتهای پیام/