دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس پژوهشگر در حوزه اقتصاد و توسعه آموزش:

ضرورت پرورش مهارت در آموزش فنی و حرفه‌ای

کارشناس پژوهشگر در حوزه اقتصاد و توسعه آموزش، عنوان کرد: شایسته است توجه اولیای پرشمار آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیش از آنکه متوجه تاسیس نهادها و تشکیلات جدید و رقابت بر سر کسب سهم بیشتر از منابع دولتی باشد، بر پرورش شایستگی‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به جای صدور مدارک تحصیلی بی‌محتوا باشد.
کد خبر : 62182

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، همایش نکوداشت استاد مهندس عبدالحسین نفیسی پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات آموزش و پرورش با حضور دکتر عصار، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پروش؛ دکتر محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ مهندس زرافشان، معاون آموزش متوسطه و دکتر مهر محمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.


نفیسی در این مراسم، گفت: در آغاز به عنوان یک کارشناس، اجرای توافقنامه برجام را تبریک می‌گویم. کاری که نمونه درخشانی از عملکرد کارشناسان کاربلد، متعهد و واجد شایستگی‌های علمی و فنی در حوزه دیپلماسی به شمار می‌رود.


وی افزود: باور دارم آموزش و پرورش پایه و همگانی موثرترین عامل در تقویت وحدت ملی، تعمیق همدلی میان حاکمیت و ملت، برقراری امنیت پایدار و در یک کلام اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی ایران است. با تکیه بر این باور آرزو دارم روزی برسد که در کشورمان به جای آنکه سامان دادن آموزش و پرورش عمومی تنها وظیفه دولت شناخته شود، این مسئولیت به عنوان کاراترین نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت و تمدن‌ساز از تکالیف حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به شمار آید تا با این راهبرد زمینه‌ای فراهم آید که نظام آموزشی کشورمان از مدیریتی پاسخگو، کارا و باثبات به دور از تعارضات و سیاست‌ بازی‌های فرقه‌ای، از منابعی پایدار و مکفی و از معلمانی فرهیخته و با انگیزه، برخوردار از منزلت اجتماعی بالا و سطح معیشتی مطلوب بهره‌مند شود.


این کارشناس پژوهشگر در حوزه اقتصاد و توسعه آموزش، عنوان کرد: در چنین موقعیتی زمینه مناسب فراهم خواهد شد تا توجه خانواده‌ها بیش از آنکه به کسب مدرک تحصیلی و نمره بالاتر فرزندان معطوف باشد، بر مطالبه کیفیت برتر بر پرورش فرزندانشان متمرکز شود.


استاد نفیسی یادآور شد: آرزوی دیگرم آن است که با تدبیر مسئولان متعهد و فرهیخته، اقتصاد کشور از شر رانت‌ها و تصمیم‌های مردم‌ فریب رهایی یافته و با تکیه بر شایستگی‌های نیروی انسانی کشور سر و سامان یابد و زمینه‌ای فراهم شود که جایگاه آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای در پیشرفت کشور به درستی شناخته شود و در یک گفتمان همگانی نقش آموزش و پرورش عمومی در این میان به رسمیت شناخته شده و مشروعیت یابد.


وی اظهار کرد: نقش بی‌بدیلی که تاکنون به دلیل کم‌توجهی به کیفیت آموزش پایه تاکنون مغفول مانده‌، شایسته است توجه اولیای پرشمار آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیش از آنکه متوجه تاسیس نهادها و تشکیلات جدید و رقابت بر سر کسب سهم بیشتر از منابع دولتی باشد، بر پرورش شایستگی‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به جای صدور مدارک تحصیلی بی‌محتوا باشد.


وی افزود: پیشرفت کشور نیازمند دستاوردهای مبتنی بر فناوری و دانش است و نه انبوه فارغ‌التحصیلان بی‌انگیزه‌ای که با هر ترفندی وقت خود را برای طی اخذ مدارک تحصیلی مصروف داشته‌اند.


نفیسی یادآور شد: در کنار این دو آرزو، اجازه می‌خواهم دو توصیه برخواسته از تجربه کارشناسی را تقدیم حضورتان کنم که مخاطب توصیه نخست جامعه دانشگاهی هستند. از آنان خاضعانه تقاضا دارم به جد پیگیر تربیت کارشناسان و پژوهشگرانی با انگیزه در حوزه‌های میان‌رشته‌ای سیاست‌گذاری کلان و اقتصاد آموزش و در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای باشد.


وی عنوان کرد: جای خالی این دسته از کارشناسان پژوهشگر در تمشیت امور ستادی نظام‌های آموزش عمومی، عالی و فنی و حرفه‌ای کشور و در حیطه پژوهش‌های موثر و کارساز به خوبی احساس می‌شود.


این کارشناس پژوهشگر در حوزه اقتصاد و توسعه آموزش گفت: مخاطب توصیه دوم من عموم کارشناسان ستادی به ویژه کارشناسان آموزش و پرورش هستند. توصیه می‌کنم ذهن و دل خود را تسلیم رویه‌های ناصواب حاکم بر محیط کار اداری نکنند و با صبوری و پشتکار در کسب شایستگی‌های و مهارت‌های تخصصی موردنیاز سمتی که برعهده دارند بکوشند. از این طریق ارزش‌های خبرگی خود را بر محیط کار بقبولانند و به تثبیت جایگاه و شناساندن و اعتلای هویت و منزلت کارشناسی کمک کنند.


وی خاطرنشان کرد: انجام کارهای روزمره از عهده هر تازه‌واردی برمی‌آید اما ایجاد تحول در آموزش و پرورش نیازمند ساختاری است که عنصر کلیدی آن کارشناسان خبره است.


نگاهی به کارنامه مهندس نفیسی


بر اساس گزارش آنا، مهندس عبدالحسین نفیسی، در برنامه چهارم، پنجم و پنجم تجدید نظر شده قبل از انقلاب اسلامی و در برنامه اول غیر مصوب، اول، دوم، سوم و چهارم توسعه بعد از انقلاب اسلامی نقش اساسی و کلیدی داشته است. او در اولین شورای تغییر بنیادی آموزش و پرورش در دهه اول انقلاب اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی و نماینده سازمان برنامه و بودجه نقش آفرینی کرده است.


هم چنین وی در سال‌های 1368 تا 1377 در طراحی نظام جدید آموزش متوسطه نقش اصلی را بر عهده داشته و پیش نویش کلیات نظام جدید متوسطه را تدوین کرده است. نفیسی در آذر61 تا دیماه 62 در طراحی نظام آموزش و فنی و حرفه‌ای به عنوان عضو ستاد انقلاب فرهنگی ایفای نقش نموده است.


مهندس نفیسی در سال 1375 مسئولیت گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی توسعه آموزش را عهده‌دار شد. وی هم چنین در تدوین برنامه آموزش و پرورش 1400 جمهوری اسلامی نقش بارزی ایفا کرده است و در ترسیم چشم اندازها و تعیین ماموریت‌های لازم نقش بارزی داشته است. او با تدوین مجموعه 7 جلدی آموزش و پرورش ایران 1400 کار بزرگی برای آینده پژوهی در عرصه آموزش و پرورش به انجام رسانده است.


هم چنین ترجمه و تدوین مجموعه 4 جلدی دانشنامه اقتصاد آموزش و پرورش یکی دیگر از خدمات برجسته استاد به نظام دانشگاهی و رشته علوم تربیتی و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی ایران اسلامی است.


بررسی نارسایی‌های ارتباط نظام‌های آموزش و پرورش و بازار کار، تدوین الگوی برآورد دانش آموزان بر حسب استان‌ها و تعیین نابرابری مناطق و ترجمه کتاب دانشنامه پژوهش در آموزش فنی و حرفه‌ای و کتاب برنامه‌ریزی آموزشی میتنی بر انگیزش و عضویت در تحریریه فصلنامه علمی- پژوهشی تعلیم و تربیت از دیگر برنامه‌های علمی وی است.


هم چنین مشارکت در تدوین پیش نویس سند ملی آموزش و پرورش که از اوسط سال 1383 تا اوایل 1389 به طول انجامیده، از آثار ماندگاری مهندس نفیسی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته