دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1397 - 12:54
استاد دانشگاه قم:

مشکلات آموزش‌و‌پرورش را احاطه کرده است

عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: مشکلات کلان آموزش‌وپرورش در دو بُعد بیرونی و داخلی تقسیم‌بندی می‌شود
کد خبر : 346388
139212191733365782311584.jpg

هادی مصدق در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص مشکلات کلان در آموزش‌وپرورش گفت: مشکلات کلان آموزش‌وپرورش در دو بُعد بیرونی و داخلی تقسیم‌بندی می‌شود


عضو هیأت علمی دانشگاه قم در ادامه اضافه کرد: برخی ابعاد و علت‌های ریشه‌ای آن بیان می‌شود اما بعد بیرونی این مشکلات کم‌توجهی به اهمیت آموزش‌وپرورش در بین عموم جامعه و مسئولان است که سبب شده آموزش‌وپرورش از حلقه اول اهمیت مسئولان دولتی و حتی مردم خارج شود با این‌حال این تنها مشکل در حوزه آموزش‌وپرورش نیست و آنچه مشکل اصلی  به‌حساب می‌آید مشکلات درونی این سارمان است. مدیریت و راهبری، نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، نظام منابع انسانی (برنامه‌ریزی، استخدام، نگهداشت و بازنشستگی)، مشکلات مالی، فضا و امکانات آموزشی از عمده مشکلاتی است که گریبان بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور را گرفته است.


وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که سبب شده آموزش‌وپرورش جایگاهی که باید داشته باشد را در بین مردم ندارد ضعف وزرای آموزش‌وپرورش در تبیین جایگاه و اهمیت این وزارتخانه است  ادامه داد: وابستگی به نفت و عدم احساس نیاز واقعی به نیروی انسانی باکیفیت، عدم قرار گرفتن آموزش‌وپرورش در ردیف دستگاه‌های حاکمیتی و علاقه دولتمردان به طرح‌های زودبازده و دیربازده بودن آموزش‌وپرورش ازجمله علت‌های ریشه‌ای آن به‌حساب می‌آید.


مصدق معتقد است نبود ارتباط دائمی و مناسب بین آموزش‌وپرورش و دستگاه‌ها، قرار نگرفتن نظام آموزش عمومی و رسمی در اولویت‌های سیاستی صداوسیما، وجود مدارس خاص، ضعف نظام آموزشی و غیرکاربردی بودن محتواها و عدم ارتباط قوی بین نظام آموزشی و صنعت، خانواده و جامعه نیز در کم‌توجهی آموزش‌وپرورش در بین عموم مردم و مسئولان بی‌تأثیر نیست.


وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل حوزه مدیریت و راهبری، عدم شایسته‌سالاری و سیاسی بودن خیلی از پست‌هاست ادامه داد: شکل‌گیری نظام مدیریتی کشور مبتنی بر تغییرات سیاسی و نه نظام شایسته‌سالاری یکی از آفت‌هایی است که آموزش‌وپرورش با آن روبه‌رو است. نفوذ نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران استان و شهرستان و نه نظام شایسته‌سالاری، کمبود افراد متخصص و شایسته برای پست مدیریت، عدم اجرای درست قوانین مربوط به نحوه انتخاب مدیران و پاسخگو نبودن مدیران نسبت به تصمیمات خود ازجمله عواملی است که مدیریت در این بخش را به چالش کشانده است.


این استاد دانشگاه به مشکل نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی نیز اشاره و تصریح کرد: محتوای کتاب‌های درسی مناسب نیست؛ به‌اندازه‌ای که مقام معظم رهبری نیز بر حجم بالای مطالب و غیرضروری بودن برخی از این دروس تأکید داشتند.


مصدق دلایل این موضوع را نبود مرکزی مستقل برای نیازسنجی مستمر و طولی برای برنامه‌های درسی عنوان کرد و ادامه داد:‌


نبود مرکز نیازسنجی مستمر و طولی برای برنامه‌های درسی، عدم وجود مشوق‌های مناسب برای تولیدکنندگان محتوای کتاب‌های درسی، عدم اعتقاد برخی از مسئولان وقت به نامناسب بودن محتوای کتاب‌ها ازجمله مشکلات در این حوزه است؛ همچنین ضعف نسبی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش و عدم توانایی و انگیزش کافی برای نقد و بررسی و ارائه پیشنهاد‌ها کاربردی برای اصلاح کتب درسی از ضعف‌های دیگر در این حوزه است.


وی خاطرنشان کرد: جایگاه پایین مهارت‌آموزی نسبت به مباحث نظری در دیدگاه مسئولان کشور و آموزش‌وپرورش از عوامل مهمی است که نقش آموزش‌وپرورش را کم‌رنگ کرده است از سوی دیگر عدم ورود مؤثر، حوزه علمیه و مراکز دینی در تهیه محتواهای آموزشی مدارس، نگاه جزیره‌ای گروه‌های تولید کتب درسی، نظام ارزشیابی کنکورمحور، پرداخت حق‌التحریر به‌صورت حجمی و قدیمی بودن نظام آموزشی و الگوبرداری از کشورهای خارجی در تدوین 12 ساله دوره تربیت رسمی عمومی از دیگر مسائلی است که نباید از کنار آن به‌سادگی گذشت و درواقع می‌توان به‌عنوان چالش‌های برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی معرفی کرد.


این استاد دانشگاه مشکلات مالی در حوزه آموزش‌وپرورش را نیز در سه محور قابل‌بررسی دانست و ادامه داد: آموزش‌وپرورش سهم کمی از بودجه دارد و همین موضوع شروع مشکلات در این سازمان عریض و طویل است.


آموزش‌وپرورش درآمدزا نیست و عدم تنوع در تأمین هزینه‌های مالی و محدود شدن به دولت مهم‌ترین موضوعی است که مشکلات مالی را در آموزش‌وپرورش رقم می‌زند؛ اما این تنها مشکل نیست و مدیریت ضعیف مالی در بدنه آموزش‌وپرورش مزید علت می‌شود و این وزارتخانه را با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند.


این کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش در ادامه تصریح کرد: روش‌های سنتی در تخصیص مالی و عدم وجود اراده لازم برای تغییر روش‌ها، ساختار سنتی آموزش‌وپرورش و شیوه مدیریت آن، ضعف در تربیت نیرو در رشته اقتصاد آموزش، نداشتن مدیران مالی و اجرایی قوی با دید اقتصادی مناسب و رعایت نکردن کامل عدالت در توزیع منابع مالی بین استان‌های مختلف را از عمده مشکلاتی است که آموزش‌وپرورش را دچار مشکل می‌کند.


مصدق تأکید کرد که اگر بودجه آموزش‌وپرورش تغییر کند و نگاه دولت به بزرگ‌ترین سازمان کشور تغییر یاید می‌توان امید داشت که مشکلات دیگر کمی کاهش پیدا کند البته به شرطی که مدیریت مالی در آن به‌درستی صورت گیرد.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته