دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صالحی‌عمران در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

استارت آموزش حضوری در دانشگاه‌ها زده شود/ قرارگیری شرایط اقتصادی و بودجه مملکت در بحران

آموزش عالی در کنار آموزش‌های سنتی باید از بستر الکترونیک نیز بهره گیردرئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه مدیریت شرایط بحرانی بسیار سخت است، گفت: اکنون تصمیم‌گیری با توجه به سیاست‌های وزارت علوم و رئیس جمهور مشخص است، در دانشگاه‌ها باید استارت آموزش حضوری زده شود.
کد خبر : 620673
بازدید و مصاحبه دکتر ابراهیم صالحی عمران

ابراهیم صالحی‌عمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره سیاست‌های آموزش عالی، گفت: دانشگاه‌ها تابع سیاست‌های کلان کشوری بوده و نباید از آن‌ دور باشد، سیاست ریاست جمهور بر این است که فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مختل نشود و کشور به تعطیلی کشیده نشود. با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در دنیا تمام سیستم‌های کشور از جمله سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علی‌الخصوص آموزشی عالی تعطیل شدند، برخی کشورها تسلیم شدند اما کشور ایران تحت تاثیر تعطیلی قرار نگرفت و دانشجویان توانستند در فضای مجازی به تحصیل ادامه دهند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه افزود: به هر حال مدیریت و تصمیم‌گیری‌ در شرایط بحرانی بسیار سخت است چراکه در مسائل عادی و معمول جاری، دستورالعمل، روال، قوانین، قواعد، رویه‌ها و روش‌ها مشخص هستند. اینکه یک مدیر در بحران و مسئله‌ای با آنالیز داده‌ها، روش‌های حل مسئله را در ذهن‌ بررسی کرده تا بهترین راه‌حل را انتخاب کند، هنر است.


آنچه در گفت‌وگوی ما با ابراهیم صالحی‌عمران می‌خوانید:


*سیاست آموزشی دانشگاه‌ها تابع سیاست‌های کلان کشوری است


*در دانشگاه‌ها باید استارت آموزش حضوری زده شود


*مسائل مالی کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برد


*آموزش عالی در کنار آموزش‌های سنتی باید از بسترالکترونیک نیز بهره گیرد


در سیستم آموزش عالی باید استارت آموزش حضوری زده شود


با توجه به تسریع واکسیناسیون، ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان، کارمندان و اعضای هیئت‌های علمی واکسن دریافت کرده‌اند، بنابراین اصرار بر این است که سیستم آموزشی به‌صورت حضوری دایر شوداین مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی و بودجه مملکت در بحران قرار دارد و تحریم‌های مختلف ظالمانه نیز در کشور اعمال شده است اما نباید نترسید، انسان باید حرکت ‌کند و در آن پروسه حرکتی، تصمیمات متناسب و مقتضی را در بحران نیز بگیرد. لذا اکنون تصمیم‌گیری با توجه به سیاست‌های وزارت علوم و شخص رئیس جمهور مشخص است، در سیستم آموزش عالی باید استارت آموزش حضوری زده شود.


وی افزود: به هر حال نزدیک به ۲ سال است که آموزش‌ها در فضای مجازی پیش می‌رود، دیگر وقت آن است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دروس عملی در فضای واقعی برگزار شود. بسیاری از فعالیت‌های مختلف در جامعه از جمله تفریحی، توریستی، اقتصادی، جابه‌جایی با وسایل نقلیه، قطار و غیره انجام می‌شود اما وقتی حرف از آموزش حضوری به میان می‌آید تردیدها شروع می‌شود. با توجه به تسریع واکسیناسیون، ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان، کارمندان و اعضای هیئت‌های علمی واکسن دریافت کرده‌اند، بنابراین اصرار بر این است که سیستم آموزشی به‌صورت حضوری دایر شود، علی‌الخصوص آموزش‌های مهارتی چراکه دیگر فرصتی نمانده و دانشجویان با فارغ‌التحصیلی فاصله‌ای ندارند.




بیشتر بخوانید:


ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری با تداوم آموزش‌های الکترونیکی/ پیشنهادهای دانشگاه‌ها در تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بررسی شد


دانشگاه‌ها کلاس‌های آموزش حضوری را با ظرفیت محدود برگزار کنند




استارت آموزش حضوری در دانشگاه‌ها زده شود/ قرارگیری شرایط اقتصادی و بودجه مملکت در بحران


در بحث مسائل مالی کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برد


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه در بحث مسائل مالی کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برد، بیان کرد: شرایط اقتصادی را باید درک کرد چراکه همه دستگاه‌ها با این مشکل مواجه هستند البته وزارت علوم در این راستا اعلام کرده که گشایشی در سطح کشور صورت خواهد گرفت، بنابراین دولت و مسئولان بودجه کشور تلاش می‌کنند تا راه‌گشایی‌ صورت گیرد اما این مسائل دلیل نمی‌شود که آموزش حضوری شروع نشود.
اینکه یک مدیر در بحران و مسئله‌ای با آنالیز داده‌ها، روش‌های حل مسئله را در ذهن‌ بررسی کرده تا بهترین راه‌حل را انتخاب کند، هنر است


صالحی‌عمران با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور دارای ۱۸۰ مرکز آموزشی است، اظهار کرد: بودجه این دانشگاه یک هزار و ۲۰۰ و ۶۷ میلیارد تومان است. یک میلیارد تومان این بودجه تا پایان سال فقط برای حقوق و دستمزد توسط خزانه به تمام پرسنل تعلق می‌گیرد. در این میان کل بودجه در یک سال برای ۱۸۰ مرکز این دانشگاه ۲۶۷ میلیارد تومان است.


آموزش عالی در کنار آموزش‌های سنتی باید از بسترالکترونیک نیز بهره گیرد


این مقام مسئول با بیان اینکه در پساکرونا باید از آموزش تلفیقی (حضوری و مجازی) استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در آموزش حضوری ابتدا باید کلاس‌های عملی در دانشکده‌ها فعال شده و پس از آن تمامی دروس به‌صورت ترکیبی و هیبریدی برگزار شوند. به هر حال بحران کرونا فرصت خوبی بود چراکه شیوه‌های جدید آموزشی را با خود به همراه داشت. باید این فناوری‌های نو وارد آموزش شود و به سیستم‌های سنتی آموزش بسنده نشود.


صالحی‌عمران با اشاره به اینکه تحولات آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش عالی لازم است، اظهار کرد: در دهه اخیر قبل از بحران کرونا در ارتباط با آموزش ترکیبی مقاله نوشته و از همان زمان معتقد بودم آموزش عالی در کنار آموزش‌های سنتی، باید از بستر الکترونیک نیز بهره گیرد.


انتهای پیام/۱۱۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته