دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1400 - 13:09
آنا گزارش می‌دهد؛

نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ چیست؟

ویتامیـن D نقـش مهمـی درتقویت سیستم ایمنی بدن دارد؛ کمبود آن موجب ضعف بدن در مقابل بیماری‌های عفونی از جمله ویروس کرونا می‌شود.
کد خبر : 620531
ویتامین‌D



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا؛ شواهد نشان می دهد که کافی بودن مقدار ویتامین D در بدن، باعث بهبود سیستم ایمنی و افزایش قدرت مقابله با عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری ها و ویروس ها می شود. ناشناخته ها در مورد ویروس کرونای جدید زیاد است و نقش ویتامین D، در مقابله با عفونت ناشی از این ویروس ثابت نشده است. مصرف مکمل ویتامین D باید با احتیاط باشد. ویتامین D جزو ویتامین هایی است که دریافت بیش از حد آن (سطح بالای ۱۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر)، منجر به مسمومیت و عوارض خطرناک برای فرد می‌شود.


با وجود استفاده از داروهای ضد ویروسی و ضدالتهابی، در بعضی از موارد اقدامات پزشکی نیز موثر نبوده و به مرگ بیمار منجر می‌شود. مطالعات مختلفی نقش مثبت ویتامین D را در جلوگیری از ابتلای به بیماری کووید-۱۹ و نیز کاهش اثرات وخیم ناشی از بیماری را گزارش کرده‌اند. ویتامین D علاوه بر نقش در هومئوستازی کلسیم و متابولیسم استخوان، در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی نیز اهمیت زیادی دارد.


بنابراین ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی و افزایش تولید عوامل آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی، می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلای به کووید-۱۹ داشته باشد. همچنین این ویتامین با تعدیل فعالیت و افزایش کارایی سلول‌های ایمنی طبیعی و اختصاصی و نیز کاهش التهاب ناشی از تحریک بیش از حد آن ها، می‌تواند در کاهش علائم بیماری‌ کووید-۱۹ موثر باشد.


بنا به دلایل مختلف اقلیمی، فرهنگی و اعتقادی، بخش بزرگی از جمعیت ایران به ویژه زنان با کمبود ویتامین D مواجه هستند. بنابراین اندازه‌گیری سطح سرمی ویتامین D و جبران کمبودهای احتمالی این ویتامین می‌تواند در پیشگیری و مقابله با بیماری کووید-۱۹ موثر باشد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر در تولید ویتامین D، نقش و مکانیسم‌های عملکرد این ویتامین در پیشگیری از ابتلای به کووید-۱۹ و کاهش عوارض ناشی از آن در مبتلایان به این بیماری می‌باشد.




بیشتر بخوانید:





در کشور ما کمبود ویتامین D بسیار شایع است و تخمین زده می شود که ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. حدود ۴۲٪ از بزرگسالان در ایالات متحده کمبود این ویتامین را دارند و این درصد در اسپانیایی زبان ها به ۶۹٪ و در آفریقایی آمریکایی ها به ۸۲٪ می رسد. قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید به بدن انسان کمک می کند تا مقدار مورد نیاز ویتامین D تولید کند، اما اکثر افراد به دلیل ترس از ابتلا به سرطان پوست از قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری می کنند. برای جلوگیری از کمبود ویتامین D، باید روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گرفت و ۴۰٪ از سطح پوست در معرض آفتاب باشد.


نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ چیست؟



چه کسانی بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند؟


افرادی که پوست بسیار تیره دارند. رنگ تیره پوست آنها (ملانین) به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. این زمان مورد نیاز قرارگرفتن در معرض آفتاب را برای ساخت طبیعی ویتامین D افزایش می دهد.


افرادی که پوست آنها به ندرت در معرض آفتاب قرار می‌گیرد. به عنوان مثال افرادی که بیشتر مواقع در خانه هستند و یا از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که تمام بدن آنها را پوشش می‌دهد.


سالمندان، نوزادانی که نارس متولد شده‌اند و شیرخواران جز این گروه هستند.


انتهای پیام/۴۱۶۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته