هدف «دشت خاموش» سلیقهسازی برای مخاطب است/ چالشهای صدابرداری در کوره آجرپزی
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی شهریورماه امسال در گروه «هنر و تجربه» اکران خود را آغاز کرده و همچنان روی پرده است.
این فیلم که خردادماه امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمددر جشنواره های مختلفی هم موفقب به کسب جایزه شد.از جمله جوایزی که این فیلم دریافت کرده است می توان به دریافت تندیس بهترین فیلم بخش افقها از جشنواره ونیز ۲۰۲۰، تندیس بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای علی باقری از جشنواره هنگ کنگ ۲۰۲۱، تندیس بهترین تدوین برای سارا یاوری از انجمن بینالمللی منتقدان و روزنامهنگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱، نشان فیپرشی از فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم سال ۲۰۲۰، تندیس بنیاد فای (اعتماد ملی ایتالیا) در سال ۲۰۲۱ و جایزه بهترین فیلم از فستیوال سابورسیو کرواسی ۲۰۲۱ اشاره کرد.
داستان «دشت خاموش» شرایط دشوار کاری و زندگی چند خانواده را نشان میدهد که همه آنها کارگران کارخانه آجرپزی هستند. در این فیلم سیاه و سفید، اثری از سوپراستارها و ستارههای خوش رنگ و لعاب سینما نیست و با این حال گروه بازیگران «دشت خاموش» در مجموع بازیهای قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتهاند.
بیشتر بخوانید:
در جشنواره ونیز فکر میکردند ما کارگر آجرپزی هستیم!
«دشت خاموش» به هنر و تجربه میآید
در همین ارتباط، وحید رضویان مدیر صدابرداری فیلم سینمایی «دشت خاموش» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه پیشنهاد حضور در ساخت این فیلم سینمایی را به دلیل فیلمنامهاش پذیرفته است، افزود : «دشت خاموش» اولین همکاری من با احمد بهرامی کارگردان این فیلم سینمایی است و در حقیقت از طریق سعید بشیری تهیهکننده کار با کارگردان آشنا شدم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی در فیلمنامه برایش جذاب بوده است، مطرح کرد: از نظر من اینکه خانوادههایی از اقلیمهای مختلف اگرچه هم سلوک نیستند اما شرایطشان یکسان است و درگیر روزمرگی هستند همچنین با وجود آنکه هر کدام داستان زندگی خود را دارند اما در کنار یکدیگر و در کورههای آجرپزی زندگی و کار میکنند از سوی دیگر وجود کاراکترهایی به ویژه کاراکتر «لطف الله» با بازی علی باقری از جمله نکاتی است که برایم در فیلمنامه جذاب بود.
مدیر صدابرداری «دشت خاموش» گفت: کار یک صدابردار در پروژه این است که صداهایی را که در پروژه اتفاق میافتد به بهترین شکل ممکن با کمترین صدای مزاحم ضبط کند، گفت: صدابردار باید بتواند صداها را با حداقل مشکلات محیطی که در آن کار می کند، ضبط کند و تحویل صداگذار بدهد در حقیقت باید متریال خوب تحویل صداگذار داده شود. از سوی دیگر با وجود آنکه افکت و آمبیانس مهم است اما دیالوگ اصل مهمتری است که و به نوعی در اولویت است که باید با حداقل مشکل ضبط شود.
رضویان تفرود: احمد بهرامی فیلمنامه این اثر را سالها پیش نوشته و تا پیش از تولید آن هر سال و بارها در ذهن خودش آن را ساخته است. در این فیلم همه موارد به اصطلاح شٌسته رُفته بود اما با این وجود احمد بهرامی پذیرای صحبتها بود و نکات را میشنید اگر نکتهای به فیلم کمک میکرد آن را اجرا و اگر از نظر خودش این اتفاق نمیافتاد همکاران را توجیه میکرد همچنین ایشان صدا را میشناخت و به آن اهمیت میداد که همین موضوع باعث شد تجربه خوبی برای من رقم بخورد.
وی درباره چالشهای کار در این پروژه اظهار کرد: چالشی که ما به لحاظ فنی داشتیم این بود که اکثر پلانها به صورت لانگ تیک گرفته شده بود که کار را سختتر میکرد و باید تمیز کار میکردیم همچنین در کوره آجرپزی به دلیل مواد اولیهای که برای ساخت آن استفاده شده بود، صدا دِفُرمه بود از سوی دیگر زمانی که باد میوزید باید تلاش میکردیم باد در میکروفن نپیچد تا بتوانیم صدا را خوب ضبط کنیم.
بیشتر بخوانید:
ونیز ۲ جایزه به سینمای ایران داد
جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا در دستان امیری تیرانی
رضویان با اشاره به اینکه «دشت خاموش» برای او جذاب و دوستداشتنی و در حقیقت سلیقهاش است، عنوان کرد: بازی بازیگران، دیالوگها، کارگردانی و میزانسنی که کارگردان و مسعود امینی تیرانی به عنوان فیلمبردار به نتیجه رسیدهاند، نوع فیلمبرداری، رنگ و نور اثر که سیاه و سفید است، از جمله مواردی است که به جذابیت فیلم کمک بیشتری کرده است.
وی در پایان با بیان اینکه هدف احمد بهرامی سلیقهسازی است، گفت: ما دو دسته فیلمساز داریم دسته اول فیلمسازانی هستند که بر اساس سلیقه مردم فیلم میسازند و دسته دوم هنرمندانی هستند که سلیقهسازی میکنند و احمد بهرامی جزو دسته دوم است پس به مخاطبان پیشنهاد میکنم این فیلم را که یک سینمایی متفاوت است، در سینماهای «هنروتجربه» ببینند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/