دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1400 - 00:35
آنا گزارش می‌دهد؛

از تعیین اولویت بازگشایی دانشگاه‌ها تا کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی

دانشگاه‌ها برای بازگشایی اولویت‌های خاصی در نظر گرفته‌اند تا بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری را صورت دهند.
کد خبر : 618988
دانشگاه کرونا

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ در هفته سپری شده اخبار متنوعی در حوزه دانشگاه از سوی رسانه‌ها مخابره شده که برخی از مهم‌ترین آن‌ها مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.


بر اساس اخباری که در این هفته منتشر شده مشخص می‌شود که دانشجویان دارای دروس عملی در اولویت بازگشت به دانشگاه‌ها هستند. به گفته محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم؛ «اگر امکانات خوابگاهی برای پذیرایی از دانشجویان، با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد، دانشجویان به شکل تدریجی و در مراحل زمانی مختلف، در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند اما اولویت با دروس عملی است.»


آهنچیان خاطرنشان می‌کند: «منظور از دروس عملی آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه، آتلیه و امثال آن است. اگر دانشگاهی امکان داشته باشد و از تعداد دانشجویان بومی بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند در دروس نظری هم دانشجویان را به‌صورت صددرصدی فرا بخواند البته با توجه به مراعات پروتکل‌های بهداشتی و لزوم حفظ فاصله‌گذاری ۲ مترمربع در کلاس‌های درس و فضاهای عمومی، مانند اجتماعات دانشجویی که دانشگاه‌ها با احتیاط و ملاحظه حفظ سلامتی جامعه دانشگاهی در این مسیر حرکت کردند.»


در این میان برخی از زیر نظام‌ها که دانشجویان غیربومی کمتری دارند، مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کردند که از ۱۵ آبان ماه، آموزش را به‌صورت صد در صد حضوری ادامه خواهند داد. قرار است دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این زمینه به‌زودی اعلام نظر کند.


به گفته آهنچیان؛ «تمام دانشگاه‌های دولتی و زیر نظام‌های وابسته به آن مؤسسات غیرانتفاعی، پیام‌نور و دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم، پروتکل‌های خودشان را در قالب برنامه‌های عملیاتی در این بخش دارند.»




بیشتر بخوانید:





مشکلات حضوری شدن دانشگاه‌ها


به گفته علی آدمی سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی؛ «در حال حاضر زمان بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها مشخص نیست. این موضوع در دست بررسی است و تصمیمات باید به‌صورت استانی، مشارکت دانشگاه‌های استان و همچنین با رعایت تمام جوانب گرفته شود و اگر بنا بر آموزش حضوری باشد، حدود ۲ هفته قبل از آن به دانشجویان اعلام می‌کنیم.»


داود رشتچیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌گوید: «برنامه‌ای برای برگزاری حضوری کلاس‌های دانشجویان کارشناسی نداریم. کلاس‌های درسی نودانشجویان از مهرماه به‌صورت مجازی آغاز شده است. کلاس‌های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد نیز به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و تنها دانشجویانی که پروژه دارند می‌توانند در دانشگاه حضور یابند.»


بر مبنای اعلام کوروش نوذری رئیس دانشگاه مازندران؛ «خوابگاه‌ها نیازمند تعمیرات هستند و به دلیل کمبود بودجه که فقط کفاف حقوق اساتید را می‌دهد، نتوانسته‌ایم به تجهیز آن‌ها بپردازیم. از طرفی همه دانشجویان دز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند. نکته سوم این است که همه این شرایط منوط به این است که رنگ‌بندی کرونایی آبی باقی بماند زیرا اینکه تنها شهر ما آبی باشد کافی نیست، چون نیمی از دانشجویان ما غیربومی هستند.»


امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها حضوری می‌شوند


نحوه برگزاری امتحانات پایانی نیز از اهمیت ویژه‌ای دارد. به گفته زلفی گل، وزیر علوم؛ «اگر دانشگاه‌ها کلاس‌های خود را حضوری کنند، قطعاً امتحانات پایان‌ترم هم به همان شیوه برگزار خواهند شد. وقتی آموزش به‌صورت حضوری ادامه یابد امتحانات هم به‌صورت حضوری برگزار خواهند شد.»


ارزیابی آموزش مجازی دانشگاه‌ها تمدید شد


فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی (مؤسسه) و سطح‌بندی آن‌ها توسط انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) از اوایل ماه گذشته آغاز شده است.


معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ۲۰ روز دیگر فرصت دارند که اطلاعات درخواست شده را در پورتال ISC به نشانی https://ur.isc.ac/ وارد کنند.


علی‌اکبر صفوی مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در این باره می‌گوید: «مهلت دانشگاه‌ها برای ارزیابی خدمات آموزش الکترونیکی تمدید شد، پذیرش دانشجویان و مجوز آموزش‌های الکترونیکی مشروط به این ارزیابی خواهد بود.»


وی یادآور می‌کند: «چون در تسهیلات و مجوزهای سال آینده این موضوع تأثیرگذار بوده و پذیرش دانشجویان و مجوز آموزش‌های الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است. هر دانشگاهی بخواهد دانشجوی الکترونیک پذیرش کند یا بخواهد رشته‌ای در این زمینه راه‌اندازی کند اگر مراحل ارزیابی را انجام نداده باشد، برای دانشگاه محدودیت ایجاد می‌شود.» یک تا دو ماه آینده نتایج اولیه ارزیابی دانشگاه‌ها به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.


تعدیل ظرفیت رشته‌های پزشکی در کنکور ۱۴۰۱


در هفته‌های اخیر اظهارنظرها درباره کاهش یا افزایش ظرفیت‌های پزشکی افزایش پیدا کرده است. ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد: «ظرفیت درخواستی خود برای کنکور سراسری ۱۴۰۱ را با رویکرد «تعدیل ظرفیت» نسبت به سال‌های گذشته اعلام کنند.»


بر این اساس؛ دانشگاه‌ها ظرفیت درخواستی خود برای کنکور سراسری ۱۴۰۱ را با رویکرد «تعدیل ظرفیت» نسبت به سال‌های گذشته اعلام کنند. در این بخشنامه به دو بخش آزمون سراسری و پذیرش کاردانی با سوابق تحصیلی اشاره شده است.


در بخش آزمون سراسری بر تنظیم ظرفیت پذیرش دانشجو آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ بر اساس مطالعات برآورد نیروی انسانی و با رویکرد تعدیل ظرفیت‌ها تأکید شده است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
شهروند
Germany
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
۲
سلام این عجله مسولان جهت حضوری شدن مدارس و دانشگاه علت یابی شود ایااموزشگاه های شخصی انها بدون مشتری مانده و یا تناقض منافع پیش امده وقتی یکی دوماه مانده به پایان نیمسال اول چه لزومی دارد دراین وانفسا ی کرونا دانش اموزان و دانشجویان بمدارس و دانشگاه بکشانند در صورت فروکش کردن کرونا کلاسها از بهمن ماه حضور شود
یایس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
۰
من متوجه نشدم الان یعنی ظرفیت بیشتر شده یا کمتر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
۱
نیازی به حضوری شدن نیست این همه دانشجو رو ببر وبیار که چی؟در ضمن کشور ما دانشجوی پزشکی وپیرا پزشکی نسبت به کشورهای دیگر هم تعداد کمی جذب دارد و هم سخت است پس بایدجذب و پذیرش را راحت تر کنید نه سخت تر!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵
۱
شهرهای قرمز داره هر روز بیشتر میشه من نمیدونم مرجع تصمیم گیری اصلا تو ایران هست؟ یا اینکه جون آدما برای مسئولین پشیزی ارزش نداره؟
صدف
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
۱
سلام و درود
خواهشا امتحانات پایان ترم را حضوری کنید تا عدالت رعایت شود و کسی راحت مدرک نگیرد و حق کسانی که برای مدرکشان دود چراغ خوردند ضایع نشود.
سمیه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
۰
سلام به نظر من جایز وبهتر بودکه ترم آینده دانشگاه به طور کامل حظوری شود که هم تمام دانشجویان به طور کامل واکسینه شده باشند وهم ازاین پیک۶ کرونا عبور کرده باشیم،الان که به طور نصف ونیمه دانشجویان واکسینه شده اند واین احتمال خطر اوج دوباره کرونا رابیشتر میکند،خود دانید،بیشتر شهرها هم که داره روبه قرمز ونارنجی شدن میرود،متاسفانه.
هلدینگ شایسته