پیشبینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، بازار خودرو حالوروز خوبی ندارد و همچنان همانند ماههای گذشته گرفتار آشفتگی است. به گفته فعالان این بازار علیرغم رکود در خریدوفروش قیمتها روزانه در حال تغییر است و روند صعودی دارد.
به سرانجام نرسیدن واردات خودرو در کنار مشکلاتی از قبیل دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان موجب شده تا بازار خودرو به آرامش نرسد.
هرچند در مدت زمان کوتاهی به دلیل تصویب طرح واردات خودرو در مجلس کمی از قیمتها کاسته شد اما با ایرادات شورای نگهبان به این طرح و ابهام در اجرایی شدن آن دوباره روند صعودی قیمتها آغاز شد.
در حال حاضر قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۵۵ میلیون تومان، تیبا هاچ بک به ۱۶۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۵۰ میلیون تومان، ۲۰۷ دندهای پانوراما به ۳۴۳ میلیون تومان، پژو پارس به ۲۸۸ میلیون تومان رسیده است.
وعدههای متعددی از سوی مسئولان وزارت صمت بهویژه فاطمی امین وزیر صمت درباره کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو مطرحشده که از سوی کارشناسان با ابهاماتی روبهرو است.
از طرفی زمزمههایی مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو نیز به گوش میرسد که در صورت اجرایی شدن قیمت بازار و کارخانه در یک سطح قرار خواهد گرفت که به معنی گران شدن قیمت خودرو از کارخانه است.
به گفته کارشناسان کاهش یا تثبیت قیمت خودرو تحت تأثیر مؤلفههای اقتصادی قرار دارد و تا تورم کنترل نشود و سایر مؤلفهها بهبود نیابد نمیتوان انتظاری درباره کاهش یا تثبیت قیمتها داشت.
بیشتر بخوانید:
برنامه ۶ ماهه وزیر صمت برای ساماندهی بازار خودرو
با کنترل تورم قطعاً هزینه تمامشده خودروسازان کاهش مییابد و در ادامه میتوان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود البته این موارد اگر بهصورت دستوری اجرا شود قطعاً همانند سالهای گذشته به نتیجه نخواهد رسید.
از طرفی راه دیگری نیز برای کاهش قیمتها وجود دارد و آن افزایش تولید و عرضه بیشتر خودرو به بازار است که با توجه به شرایط خودروسازان و با قیمت دستوری به نظر امکانپذیر نیست.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در گفتوگو با آنا میگوید: «یکی از بزرگترین مشکلات کشور تلاش مسئولان برای کنترل قیمتها بدون در نظر گرفتن تورم است، تورم مسئله پولی- مالی، دولت و بانک است اما مسئولان تلاش کردهاند که قیمتها را بهزور کنترل کنند یا کاهش دهند و همیشه هم شکست خوردهاند. در مورد وضعیت فعلی، زمانی که ۵۰ درصد اختلاف قیمت داریم، تقاضا بینهایت است. یعنی اگر نخواهند قیمت را شناور کنند، هرچقدر هم تولید را افزایش دهند، بازهم تقاضای مازاد در بازار وجود دارد».
وی با اشاره به گمانهزنیها درباره آزادسازی قیمت خودرو بیان میکند که «با آزادسازی قیمتها، بازار بهشدت راکد و گران شدن بهشدت کُند میشود اما خودرو گران خواهد شد. اما اگر قیمتها آزاد نشود، سرعت گران شدن بیشتر میشود. بههیچعنوان هم بحث کمبود عرضه مطرح نیست، کمبود عرضه، قیمت را بالا میبرد اما تقاضای وحشتناکی که در حال حاضر وجود دارد ناشی از تفاوت قیمت است. تقاضای بازار خودروی کشور نهایتاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه است و بیشتر از میزان تقاضا تولید میشود اما به دلیل اینکه قیمت را دستکاری میکنند، میزان تقاضا برای خرید خودرو افزایش مییابد. صف ۲ میلیون نفری برای خرید خودرو فقط به دلیل قیمت کمتر از بازار آزاد و تفاوت ۱۰۰ میلیون تومانی آن دارد. اگر قیمت خودرو واقعی شود، صف خودرو جمع میشود».
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/