دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1400 - 00:10
دادستان‌هایی که در برخی مواقع مدعی‌الخواص می‌شوند؛

وقتی مدعی‌العموم بین دو «سیلی» تفاوت قائل می‌شود!

بعد از ماجرای سیلی زدن به استاندار آذربایجان شرقی، دادستان تبریز به‌عنوان مدعی‌العموم به‌دلیل جریحه‌دار شدن اذهان عمومی پیگیر موضوع شد، این درحالی است که مدعی‌العموم در ماجراهای مشابه سکوت کرده بودند.
کد خبر : 616925
سیلی

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، چند روزی است که فیلم سیلی خوردن زین‌العابدین رضوی خرم، استاندار جدید استان آذربایجان‌شرقی در فضای مجازی سر و صدا کرده است و بعد از این اقدام، استاندار اعلام کرد که از فرد سیلی‌زننده شکایتی ندارد، اما اعلام کرد که مسئولان مربوطه این موضوع را پیگیری کنند. همان موقع بود که برخی متوجه شدند که منظور آقای استاندار از مسئولان مربوطه، دادستان استان بوده است. چرا که در این مواقع دادستان می‌تواند براساس وظایفی که قانون برعهده وی قرار داده، به‌عنوان مدعی‌العموم وارد صحنه شود و پیگیر اتفاق رخ داده شود.


دادستان‌ها نمایندگان مردم در دادگاه‌ها هستند و از طرفی می‌توانند براساس قانون، در هر کجا که حق مردم در حال ضایع شدن بود، ورود کنند و در راستای احقاق حقوق عامه اقدام کنند. در موضوع سیلی خوردن استاندار آذربایجان‌شرقی، دادستان با توجه به وجهه عمومی جرم وارد شده و در جایگاه مدعی‌العموم ماجرا را پیگیری خواهد کرد و متهم را به سزای عملش خواهند رساند تا دیگران عبرت بگیرند.


اما در کتاب‌های حقوقی منظور از مدعی‌العموم، سمتی است قضائی که به نیابت از آحاد جامعه در صورت جریحه‌دار شدن اذهان یا شخص صغیر یا مجنون بی‌سرپرست در جهت احقاق حقش، اقامه دعوا می‌کند. همان‌طور که معلوم است، مدعی‌العموم در حقیقت نماینده افکار عمومی در جامعه است که می‌تواند به نمایندگی از آنها از افراد یا نهادهایی که اذهان یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده باشد، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.


اما سؤال مردم این است که آیا در چند سال اخیر مدعی‌العموم در جهت احقاق حقوق تباه شده عموم مردم و به نمایندگی از آنها کسی را محاکمه کرده است؟ برای مثال، علیه بانک‌ها، سازمان بورس، خودروسازی‌ها و مسئولان که به مردم ظلمی روا داشته‌اند یا با فعلی احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده باشند، اقامه دعوا کند؟


مدعی‌العموم یا مدعی‌الخواص؟


حالا که بحث سیلی خوردن استاندار آذربایجان‌شرقی مطرح شده است و دادستان نیز به موضوع ورود کرده، سؤال اینجاست که مدعی‌العموم در ماجرای سیلی به سرباز راهور توسط نماینده مجلس کجا بود و چه اقدامی انجام داد!؟ این در حالی است که سیلی به سرباز راهور نیز احساسات مردم و جامعه را جریحه‌دار کرده بود. در بحث سدسازی‌ها و خشک شدن اکثر مناطق کشور که منجر به تضییع حقوق مردم شد، مدعی‌العموم کجا بود و اساسا کجاست؟


اگر کمی در فضای مجازی چرخی بزنیم، مثال‌های بسیاری را خواهیم یافت که اتفاقاً احساسات مردم جریحه‌دار شده است، اما مدعی‌العموم اقدامی انجام نداده است، اما تا دلتان بخواهد می‌توان نام برد که مدعی‌العموم به محض اینکه به مسئولی نقدی صورت می‌گیرد، در حمایت از شخص مورد نظر اقامه دعوا کرده و مجرم را به سزای عملش رسانده است. با این تفاسیر آیا بهتر نیست در کتب حقوق، به جای کلمه مدعی‌العموم، مدعی‌الخواص یا مدعی‌الحقوق صاحبان قدرت ذکر شود؟


بنابراین جا دارد که قوه قضائیه که رویکرد خود را در دوره تحول و تعالی حمایت از حقوق شهروندی و تلاش برای احقاق حقوق مردم پایه‌ریزی کرده، بار دیگر وظایف دادستان‌ها را به آنها گوش‌زد کند تا نسبت به هر تضییع حقوقی ورود کنند.


قابل ذکر است، بعد از سیلی زدن به استاندار جدید آذربایجان‌شرقی، دادستان تبریز دستور فوری داد تا با عاملان حمله به استاندار آذربایجان‌شرقی برخورد جدی شود و در واقع دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کرده است.


انتهای پیام/۴۱۷۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته