راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
نصرالله قشقاییزاده در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با توجه به اجرای طرح ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای سما و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، درباره ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی و ارزیابی این طرح اظهار کرد: ادغام آموزشکده فنی و حرفهای از بعد مدیریت هزینهها، بهرهوری نیروی انسانی و مدیریت بهینه کلاسهای درسی گام مؤثری است.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند؟
ارائه طرح راهاندازی ۵ مدرسه عالی مهارتی در انزلی
کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
وی چالشهای طرح ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای سما را تشریح و بیان کرد: نبود ساز و کار دقیق در چگونگی انتقال کارکنان و اموال به واحد دانشگاهی، یکی از چالشهای پیش روی این طرح بوده و این ویژگی در واحدهایی که امکان تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی وجود ندارد، حادتر است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بیان کرد: در این دانشگاه پروژه ادغام تا حدودی انجام گرفته است بهطوریکه حقوق کارکنان دانشکده از طریق دانشگاه پرداخت میشود. بهدلیل اینکه جمعیت دانشجوی مرکز سمای بهبهان کم بوده است با هماهنگی استان برنامهریزی کلاسها در واحد دانشگاهی بهبهان انجام گرفت تا مجبور نباشیم کلاسها را با تعداد کم دانشجو تشکیل بدهیم و دروس مشترک به صورت موازی تعریف شدند.
قشقاییزاده ادامه داد: به دلیل کمبودن جمعیت دانشجویی و درنظرگرفتن رشتههای مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان امکان راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی وجود نداشت با این وجود جذب دانشجوی جدید در مهر ۱۴۰۰ با کد واحد دانشگاهی انجام شد. اکنون ۵۰ دانشجوی فعال از ورودی قبل از مهر ۱۴۰۰ دانشجوی مرکز سما هستند و محل تشکیل کلاس آنان در واحد دانشگاهی بهبهان است.
وی بیان کرد: اصلیترین چالشی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان با آن روبهرو بوده، اضافه شدن ۱۰ کارمند به این دانشگاه است؛ چراکه واحد دانشگاهی بهبهان با مشکل مازاد نیروی انسانی مواجه است، آموزشکده فنی و حرفهای سمای بهبهان به دلیل ریزش دانشجو در چند سال اخیر از نظر مالی وضعیت خوبی نداشته و با مساعدت استان توانسته حقوق و مزایای کارکنان را بپردازد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان اظهار کرد: با توجه به کمی جمعیت دانشجویی در مرکز سما و نیروی انسانی مازاد و اینکه دانشگاه ملزم به پرداخت حقوق کارکنان سماست؛ انتقال بهموقع کارکنان و جایابی آنان در سمتهای مورد نیاز در واحد دانشگاهی بهبهان میتواند گام مؤثری در راستای ادغام مورد نظر باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان مطرح کرد: اکنون تعداد دانشآموزان مرکز سمای بهبهان ۶۲۰ نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۳ درصدی داشته است. سمای بهبهان نزدیک به ۵۰ دانشجوی فعال از ورودیهای قبل از مهر ۱۴۰۰ دارد که محل تشکیل کلاس آنان در دانشگاه است، امسال چند رشته جدید مانند مدیریت کسب و کار و... به مجموعه اضافه و با کد واحد دانشگاهی دانشجو جذب شد.
قشقاییزاده با بیان اینکه در راستای همکاری با سایر ادارات هیچ تفاهمنامهای نداریم، بیان کرد: مهمترین هدف راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی کاربردیتر کردن رشتههای دانشگاهی است. مجتمع فرهنگی و آموزشی سما در بهبهان به دنبال راهاندازی آموزشگاه علمی است که از آن طریق بتواند کلاسهای تقویتی و مهارتی برگزار کند.
بیشتر بخوانید:
لزوم ایجاد رشتههای مهارتی بر اساس نیاز جامعه
تصویب راهاندازی مدرسه عالی مهارتی معدن و صنعت فولاد
«مدارس عالی مهارت» سفیران دانشگاه کارآفرین
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه(اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/