دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عبدالرحیمی:

توسعه فرهنگی در گرو اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: توسعه فرهنگی منطقه و کشور در گرو اتحاد امت اسلامی و تقریب مذاهب بوده و در این میان نقش نخبگان دینی و مذهبی بی‌بدیل است.
کد خبر : 615718
همایش تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از ماکو، محمدرضا عبدالرحیمی در همایش تقریب مذاهب منطقه ماکو اظهار کرد: توسعه فرهنگی منطقه و کشور در گرو اتحاد امت اسلامی و تقریب مذاهب است و در این میان نقش نخبگان دینی و مذهبی بی‌بدیل است و خوشبختانه در سال‌های اخیر در منطقه آزاد ماکو اختلاف و فاصله بین مذاهب اسلامی نداشته‌ایم.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه در منطقه آزاد ماکو همه در مسیر تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی گام برمی‌دارند، ادامه داد: امید است شاهد اتحاد و همدلی بیش از پیش بین مذاهب مختلف در مسیر تعالی امت اسلامی و سعادت دنیوی و اخروی به پشتوانه دولت به‌عنوان نخبگان ابزاری و علما و فرهیختگان به عنوان نخبگان فکری منطقه باشیم.




بیشتر بخوانید:


فعالیت ۲۰ دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه‌ آزاد اسلامی


هم‌اندیشی استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ماکو


لزوم گفت‌وگوی نخبگان جهان اسلام برای حل مشکلات




عبدالرحیمی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی و اجتماعی یکی از بنیادهای اساسی در کل کشورها محسوب می‌شود، عنوان کرد: نظام فکری حاکم بر کشور به توسعه فرهنگی به‌عنوان یک اقتضای مهم تمرکز بیشتری دارد؛ چراکه ستون‌ها و پایه‌های دینی و فرهنگی، شاکله فرهنگ حاکم بر کشور را تشکیل می‌دهد.


توسعه فرهنگی در گرو اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی است


وی خواستار مشارکت جدی علما و فرهیختگان حوزه‌های دینی تشیع و تسنن در تقریب مذاهب و وحدت بیش از پیش اسلامی شد و بیان کرد: توسعه فرهنگی جز با تفکر تقریب و وحدت و انسجام امت اسلامی در برهه جدیدی از مدیریت و حکمرانی این کشور محقق نخواهد شد.


هفته وحدت یادگار ارزشمند و ماندگار امام خمینی(ره) است


امام جمعه شهرستان ماکو نیز در این آیین با بیان اینکه هفته وحدت یادگار ارزشمند و ماندگار امام خمینی(ره) است، عنوان کرد: امام خمینی(ره) با نامگذاری سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان هفته وحدت، جهان اسلام را متوجه بنیادی‌ترین اصل اسلام یعنی تقریب مذاهب و وحدت کرد.


حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی با بیان اینکه داشتن اصول دین مشترک بین مذاهب اسلامی عاملی برای اتحاد و وحدت است، افزود: از دیگر عوامل تقریب وحدت امت اسلامی خدای واحد داشتن و کلمه لااله‌الاالله است.


توسعه فرهنگی در گرو اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی است


وی حج را از دیگر مشترکات امت اسلامی و زمینه‌ساز وحدت عنوان کرد و توضیح داد: اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(عج) نیز به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی وحدت بین مسلمانان است؛ چراکه بسیاری از مسلمانان اعم از شیعه و سنی به ظهور موعود و اینکه روزگاری حکومت صالحان به ایشان خواهد رسید، ایمان و اعتقاد راسخ دارند.


امام جمعه شهرستان ماکو اعتقاد به پیامبر اعظم(ص) را وجه مشترک دیگر بین ادیان دانست و ادامه داد: تمام مذاهب اسلامی پیامبر اکرم(ص) را به‌عنوان الگو و سنت او را به‌عنوان معیار عمل قبول دارند و اینها عاملی برای اتحاد است.


وحدت معجزه دوم پیامبر اکرم(ص) است


آیت‌الله عبدالکریم بی‌آزار شیرازی استاد حوزه و دانشگاه هم با قرائت آیه «وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» گفت: برخی علما در کتاب‌های خود بیان کرده‌اند که پیامبر اسلام دو معجزه داشت، یکی قرآن و دیگری وحدتی است که به‌وسیله قرآن کریم بین مسلمانان برقرار کرد.


توسعه فرهنگی در گرو اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی است


این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ایجاد وحدت میان امت به چه دلیل معجزه است؟ به دلیل آیه‌ای است که بنده در ابتدای سخن قرائت کردم که خداوند صریحاً بیان می‌دارد که این تألیف قلوب میان مسلمانان خداوند است وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ و این را تحدی می‌کند که اگر تو تمام ثروت‌های زمین را می‌پرداختی برای اینکه میان مسلمانان الفت برقرار بکنی، نمی‌توانستی؛ اما خداوند این کار را کرده است.


وی ادامه داد: این تألیف قلوب را خداوند به بهترین شکل در قرآن ترسیم کرده که ما هم اگر عمل بکنیم به قرآن و قرآن را از طاقچه‌ها بیاوریم و بخوانیم و عمل کنیم به تألیف قلوب خواهیم رسید. اگر توجه کنیم در زمان پیامبر اسلام قبل از بعثت، مردم چه وضعی داشتند؛ مردم مدینه هم اختلافات قوم و قبیله‌ای داشتند و هم اختلافات دینی که نمونه بارز آن قوم اوس و خزرج بود که سالیان مدیدی با همدیگر اختلافات شدیدی داشتند.


بی‌آزار با اشاره به اختلاف‌های قوم یهود و نصاری اظهار کرد: میان یهود و نصاری هم اختلافات دینی بود، یهودی‌ها می‌گفتند مسیحی‌ها بی‌پایه‌اند، در مقابل مسیحی‌ها می‌گفتند یهودی‌ها بی‌پایه هستند، در صورتی که هر دو کتاب حضرت موسی(ع) را می‌خواندند، شریعت مسیحی‌ها شریعت موسوی بود؛ اما اختلافات میان‌شان بیداد می‌کرد، یهودی‌ها می‌گفتند که فقط یهودی‌ها به بهشت می‌روند، در مقابل مسیحی‌ها این ادعا را می‌کردند؛ خداوند در پاسخ به ادعای آنها می‌گفت این ادعاها را از کجا آوردید؟ خداوند می‌فرماید «بَلَی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» آری، هرکه تسلیم حکم خدا شد و نیکوکار شد، مسلّم اجرش نزد خدا خواهد بود و آنان را هیچ خوف و اندیشه و هیچ اندوهی نخواهد بود. شما چه‌طور بهشت و جهنم را بین خودتان تقسیم کردید؟


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هریک از مذاهب می‌گفتند که هدایت در مذهب ماست، مسیحی باشید یا یهودی باشید تا هدایت بشوید. قرآن جواب آنها را داد و می‌فرماید «إِنَّ هُدَی اللّهِ هُوَ الْهُدَی» هدایت الهی هدایت واقعی است. این اختلافاتی که بین مذاهب اسلامی است، آنها هم چنین اختلافاتی داشتند، اختلاف قومی که اکنون وجود دارد، مانند همان اختلافات اوس و خزرج است که در زمان پیامبر اسلام(ص) بود. پیامبر اکرم همه اختلافات را با اسلام حل کردند، ایشان فرمودند «سرچشمه همه اختلافات قومی و مذهبی أنا است». بزرگ‌ترین کار اسلام این بود که این أنا را به نحن تبدیل کرد.


وی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) در مدینه قانون اساسی‌ای را براساس قرآن کریم با عنوان امت واحده تدوین کردند که نه‌تنها مسلمانان در آن دخالت داشتند، بلکه اهل کتاب هم در آن حضور داشتند.


توسعه فرهنگی در گرو اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی است


بی‌آزار اضافه کرد: اگر بخواهیم مراسم حج را تعریف کنیم، باید بگوییم حج عبارت است از تبدیل أنا به نحن، منیت‌ها باید کنار برود که متأسفانه این منیت‌ها در میان همه ماست، منحصر به یک قوم و قبیله و مذهب نیست، همه ما روحیه شیطانی داریم، شیطان، تمام سخنش این بود که أنا خیرون، من برتر از دیگران هستم، من از آتش فروزان هستم و آدم از خاک پست، آتش فروزان کجا و خاک پست کجا؟ پیامبر آمدند و با استفاده از آیات قرآنی نشان دادند که همه این «أنا»ها از صفات شیطانی است. پیامبر اکرم همه این قوم و قبیله و مذاهب پراکنده را آوردند به اسلام و همه مسلمان شدند.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حرکت‌نکردن به سمت وحدت و امت واحده اسلامی، روزبه روز جهان اسلام و مسلمان را با قطب‌بندی‌های بیشتر و نوین‌تری مواجه خواهد کرد. یک زمان موضوع قومی را جلوه می‌دهند و در زمان دیگر موضوع شیعه و سنی را پیش می‌کشند؛ اما در همه اینها به‌دنبال جلوگیری از تحقق ایده امت واحده هستند. البته بدیهی است که تحقق ایده امت واحده مستلزم تحقق دو امر پیشینی است، نخست بسط خودآگاهی انتقادی در درون اقوام و مذاهب برای اصلاح تفکرات طایفه‌ای و تکفیرزدایی از آموزه‌ها و تعالیم درون‌قومی و درون‌مذهبی و در نتیجه شکل‌گیری نوعی ذهنیت فطرت‌محور بین مذهبی و دوم بسط تجربه زیست مشترک و ایجاد بستر وحدت عملی و تعاون و همکاری بین مذهبی و بین قومی.


وی متذکر شد: این امت واحده را یک پروفسور آلمانی به نام ول هوزن به‌صورت یک کتاب درآورده است. ایشان دسته‌بندی این اساسنامه امت واحده را در ۴۷ ماده دسته‌بندی کرده و بسیار زیبا آورده و تک‌تک آنها را توضیح داده و در آنجا نوشته که این نخستین قانون اساسی بوده که در جهان نوشته شده است.


بی‌آزار با اشاره به کلمه تقریب ادامه داد: اکنون گرفتارهایی که مانع وحدت کامل ماست و به دلیل آن مجبوریم کلمه تقریب را به کار ببریم، همین اختلافات قومی و قبیله‌ای و مذهبی است. متأسفانه آنچنان اسلام را تقسیم کردید، انگار چند نوع اسلام داریم، مسلمانان شیعه هرکدام مراجع تقلید خود را دارند؛ اما با یکدیگر اختلافی ندارند و اسلام را تقسیم نمی‌کنند، ابن‌عابدین در حاشیه کتابش نوشته که یک از اشکلات ما مسلمانان این است که مذهب را به جای دین نشاندیم.


این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: متأسفانه آنقدر روز به روز این فرقه‌ها را پررنگ‌تر کردیم، اسلام کمرنگ‌تر شده و این باعث جنگ بین مذاهب می‌شود، هر فرقه‌ای خود را برتر از فرقه دیگر می‌داند. اگر مسلمانان بخواهند حقیقت دین اسلام را ببینند، این است که اسلام چیزی جز «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» نیست. در قرآن کلمه ادیان و مذاهب نداریم و نگفته از فلان شخص و مذهب پیروی کنید، گفته «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ»، نباید اینقدر با کلماتی مانند شیعه و سنی و ... بازی کنیم. آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید عراق گفته اینقدر به سایر پیروان مذهبی نگویید برادر، کلمه برادر بوی جدایی می‌دهد، سایر مسلمان‌ها هم مانند ما مسلمان هستند.


وی اضافه کرد: باید به وحدت اسلام و تألیف قلوب توجه کنیم، قرآن کریم به جای کلمه تقریب کلمه تألیف را به کار برده است. اگر مسلمانان به همدیگر نزدیک بشوند، سبب می‌شوند که همدیگر را بشناسند و بر اثر شناخت باعث می‌شوند که به همدیگر الفت بگیرند.


به گزارش آنا، هجدهمین دفتر تقریب مذاهب اسلامی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، دبیر شورای راهبری تقریب بین‌المذاهب اسلامی و سرپرست دانشگاه آزاد آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی ماکو در نیمه دوم شهریور راه‌اندازی شد.


در همین راستا به‌مناسبت میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) همایشی با عنوان تقریب مذاهب با سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی استاد حوزه و دانشگاه توسط دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو برگزار شد.


ماکو یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی با بیش از ۱۰۵ هزار نفر جمعیت در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب