پذیرش دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به چه صورت بوده است؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ زینب خسروی- آمدن پاییز نوید آغاز سال تحصیلی جدید را به اهل علم و دانش میدهد. با توجه به شیوع ویروس همهگیر کرونا ۴ ترم است که دانشگاهها و مراکز آموزشی با وجود مشکلات بسیار در بستر الکترونیک به فعالیت خود ادامه داده و با وجود تسریع در واکسیناسیون دانشجویان اما به دلیل اینکه فقط دُز اول آن را دریافت کردند در فضای مجازی نیمسال اول را شروع کردند.
دانشگاهها با آغاز سال تحصیلی مشغول به پذیرش، اجرای مراحل ثبتنام، انتخاب واحد و حذف و اضافه دانشجویان بودهاند، متقاضیان با توجه به امتیاز خود در آزمون کنکور وارد دانشگاههای سطح کشور شده و به تحصیل علم ادامه میدهند، در این میان دانشگاهها با امکانات، زیرساختها و ظرفیتهای خود دانشجو میپذیرند و این آمار در مراکز آموزشی متفاوت است در این راستا چگونگی مراحل ثبتنام نیاز به بررسی دارد.
برقراری عدالت در پذیرش دانشجویان دختر و پسر
دانشگاهها با توجه به امکانات، زیرساختها، تعداد اساتید و ظرفیت کلاسها به پذیرش دانشجویان میپردازند و در مراکز آموزشی این آمار متفاوت است. غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) در اینباره میگوید: «فرآیند ثبتنام این دانشگاه همچنان ادامه دارد اما تاکنون در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود ۳۰۰ و دکتری ۵۰ نفر جذب کرده که از این میان تعداد دانشجویان دختر ۱۴۰ نفر است.»
وی با اشاره به اینکه دانشگاه امام صادق(ع) دارای رشتهها و گرایشهای متفاوتی در حوزه علوم انسانی است، ادامه میدهد: «این مرکز آموزشی در رشتههای مدیریت و حقوق برای دانشجویان پسر، مدیریت آموزشی و علوم تربیتی در دختران بیشترین پذیرش را داشته است.»
محمدرضا کلباسی، معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: «پذیرش این دانشگاه براساس دورههای دکتری و کارشناسی ارشد با ظرفیت تثبیت شده براساس تعداد اساتید، تجهیزات و غیره است، این مرکز آموزشی هرساله حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو ارشد و ۵۰۰ نفر از دوره دکتری جذب میکند.»
کلباسی با اشاره به اینکه این مرکز آموزشی بدون تفکیک جنسیتی پذیرش دانشجویان را انجام میدهد، خاطر نشان میکند: «متقاضیان دختر ۴۹ و پسران ۵۱ درصد از دانشجویان این دانشگاه را تشکیل داده و عدالت میان آنها برقرار است.»
ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد منتظر اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش است تا برنامهریزی انجام شود، بیان میکند: «دانشگاه علم و صنعت ایران در نیمسال جاری در مقطع کارشناسی ۹۵۰ نفر، دوره دکتری همراه با دانشجویان استعداد درخشان در مجموع ۳۵۰ نفر ثبتنام داشته است.»
بیشتر بخوانید:
- نیمسال اول تحصیلی در دانشگاهها چگونه برگزار میشود؟
- تغییر سرفصلهای درسی تا چه میزان در کارآفرینی دانشجویان نقش دارد؟
- ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در دانشگاهها چگونه انجام میشود؟
داود رشتچیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف دراینباره اظهار میکند: «معمولا به طور ثابت هرساله در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو میپذیرد که از این میان هزار نفر از دوره کارشناسی، هزار و ۳۰۰ نفر کارشناسی ارشد و ۲۰۰ دانشجو از مقطع دکتری است.»
وی در ادامه میگوید: «تمامی رشتههای دانشگاه صنعتی شریف در ۱۳ دانشکده آن مورد استقبال است و هیچ گرایشی بر دیگری ارجحیت ندارد، دانشجویان بر اساس علاقه و امتیاز خود در آزمون سراسری پذیرش میشوند.»
جذب دانشجویان خارجی در زمان آموزش مجازی
با شیوع ویروس همهگیر کرونا و آموزش در فضای مجازی و محدودیت در رفتوآمد، بسیاری از دانشگاهها به جذب دانشجویان بینالمللی پرداخته و با استقبال این دانشجویان مواجه شدهاند. افشین آخوندزاده، مسئول دانشجویان غیرایرانی در سازمان امور دانشجویان دراینباره میگوید: «دانشجویان متعدد از کشورهای مختلف همچون افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، چین و غیره در دانشگاهها و موسسات کشور تحصیل میکنند. به عبارت دیگر دانشجویان از ۱۱۴ کشور در دانشگاهها و مراکز علمی کشور تحصیل میکنند.»
وی ادامه میدهد: «در ایام کرونا نه تنها کاهش دانشجوی غیرایرانی را نداشتیم، بلکه ۲۰ درصد هم بر تعداد دانشجویان غیر ایرانی محصل در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور افزوده شده است.»
وحید چگینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیان اینکه در زمان کرونا و مجازی شدن آموزشها به جذب دانشجویان خارجی بهویژه از کشور عراق پرداخته است، میگوید: «این دانشگاه از ۲ سال گذشته ظرفیت آموزشی خود را برای پذیرش دانشجویان بینالمللی ایجاد کرد که با پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو از کشور عراق این مهم رخ داد و البته ۳ هزار نفر از این تعداد دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی محسوب میشوند و در ترم تحصیلی جدید نیز تعداد هزار و ۵۰۰ نودانشجوی عراقی دیگر نیز پذیرش میکنیم.»
گستردگی آموزش مجازی نقش مهمی در جذب دانشجویان بینالمللی دارد چرا که در آموزش حضوری به دلیل رفتوآمد و موقعیت جغرافیایی، دانشجویان با محدودیتهایی مواجه بودند. کاهش هزینههای اسکان و اقامت دانشجویان بینالمللی نکته مهم دیگری است که آموزش مجازی برای دانشجویان به همراه داشته است
غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه فضای مجازی به ۲ علت برای جذب دانشجویان خارجی بهتر است، خاطرنشان میکند: «اول اینکه گستردگی آموزش مجازی نقش مهمی در جذب دانشجویان بینالمللی دارد چرا که در آموزش حضوری به دلیل رفتوآمد و موقعیت جغرافیایی، دانشجویان با محدودیتهایی مواجه بودند. کاهش هزینههای اسکان و اقامت دانشجویان بینالمللی نکته مهم دیگری است که آموزش مجازی برای دانشجویان به همراه داشته است.»
افزایش ۸۵ درصدی پذیرش دانشجو با ورود به حوزههای کارآفرینی
دانشگاهها با توجه به اهمیت اشتغالزایی فارغالتحصیلان به تدریج وارد حوزههای کارآفرینی شده و با بهبود ارتباط با صنایع مختلف در رفع نیازهای کشور گام برداشتهاند. محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم دراینباره میگوید: «آموزشهای دانشگاهی با توجه به شرایط کشور، تغییر و تحولات در زمینه اقتصادی و اجتماعی میتواند هدفمندتر باشد که باید به صورت مستمر بازنگریهایی در جهت نیازهای صنایع مختلف انجام شود.»
وی در ادامه میگوید: «بحث پایش و اشتغال دانشجویان بعد تحصیل در راستای کارآفرینی به عنوان مقوله مهمی از ۳ سال اخیر مطرح و در حال انجام است، دانشگاهها باید با فارغالتحصیلان ارتباط مستمر داشته تا بدانند مهارت آنها در ارتباط با صنعت و بازار کار تا چه میزان موثر بوده و در چه صنعتی مشغول به کار هستند.»
بحث پایش و اشتغال دانشجویان بعد تحصیل در راستای کارآفرینی به عنوان مقوله مهمی از ۳ سال اخیر مطرح و در حال انجام است، دانشگاهها باید با فارغالتحصیلان ارتباط مستمر داشته تا بدانند مهارت آنها در ارتباط با صنعت و بازار کار تا چه میزان موثر بوده و در چه صنعتی مشغول به کار هستند
ابراهیم صالحیعمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور دراینباره بیان میکند: «در این دانشگاه با مطالعه بازار کار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه، همچنین حذف رشتههای منسوخ، بازبینی، بازنگری و بهروزرسانی ۸۸ سرفصل درسی، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و تغییر عناوین رشتههای کارشناسی به مهندسی حرفهای بر اساس نیاز جامعه و توجه به قانون جامع تربیت فنی و حرفهای و مهارتی، آمار ثبتنام پذیرش دانشجویان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۵ هزار نفر رسیده است.»
با این حال پذیرش نیمسال اول نیز انجام شد و کلاسها در برخی دانشگاهها بهصورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی و در برخی دیگر در بستر الکترونیک آغاز شده است. اکنون دانشگاهها، مراکز آموزشی و دانشجویان در انتظار برگزاری کلاسهای حضوری هستند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/