تغییر سرفصلهای درسی تا چه میزان در کارآفرینی دانشجویان نقش دارد؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ زینب خسروی- با توجه به رشد و توسعه پرشتاب علوم در حیطههای مختلف، بازنگری سرفصلهای درسی در دانشگاهها یکی از مهمترین فعالیتهایی است که همواره باید در دستورکار نهادهای مربوطه قرار گیرد. از آنجا که به لطف پیشرفت علم، دانش و تکنولوژی تغییر در علوم مختلف هر روزه اتفاق میافتد بازنگری سرفصلهای آموزشی راهی نیست که در کوتاهمدت انجام شود و این امر نیازمند بررسی و فعالیتهای مداوم است.
توجه به اهمیت مهارتآموزی دانشجویان و تغییر سرفصلهای درسی در راستای رفع نیازهای روز جامعه و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد و سبب ایجاد اشتغالهای تازه و ارتقای اقتصادی کشور میشود.
ضرورت بازنگری محتوا و برنامههای درسی در راستای ارتباط موثر با صنایع مختلف
امروزه کارآفرینی بیش از هر زمان دیگری اهمیت ویژهای پیدا کرده چراکه با توجه به نیازهای کشور در ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی نقش بسزایی دارد، یکی از مهمترین دغدغههای آموزشی محتوا و برنامههای درسی بوده که از طریق آن، دانشجویان مهارتهایی را میآموزند که در آینده شغلی خود استفاده میبرند. محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در اینباره میگوید: «آموزشهای دانشگاهی با توجه به شرایط کشور، تغییر و تحولات در زمینه اقتصادی و اجتماعی میتواند هدفمندتر باشد که باید به صورت مستمر بازنگریهایی در جهت نیازهای صنایع مختلف انجام شود.»
وی در ادامه میگوید: «بحث پایش و اشتغال دانشجویان بعد تحصیل در راستای کارآفرینی به عنوان مقوله مهمی از ۳ سال اخیر مطرح و در حال انجام است، دانشگاهها باید با فارغالتحصیلان ارتباط مستمر داشته تا بدانند مهارت آنها در ارتباط با صنعت و بازار کار تا چه میزان موثر بوده و در چه صنعتی مشغول به کار هستند.»
ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران، در اینباره میگوید: «نظام آموزشی ۴ مولفه اصلی دارد که یکی از آنها محتوا و برنامههای درسی است که در دانشگاهها به دانشجویان منتقل میشود. این سرفصلها باید متناسب با نیازهای جامعه باشد و همگام با پیشرفت بخشهای مختلف صنعت بازنگری شود.»
وی با اشاره به اینکه تدوین سرفصلهای درسی در ارتباط با صنعت بسیار مهم است، بیان میکند: «مهارتهایی که دانشجویان در حین تحصیل فرا میگیرند بعد از فراغت در بازارکار باعث ارتقا جایگاه اجتماعی آنها میشود بنابراین مهارتآموزی باید در برنامههای درسی گنجانده و با نگرش صحیح، گروههای آموزشی در راستای پایش محتوای آموزشی گام بردارند.»
بیشتر بخوانید:
- تغییر سرفصلهای درسی باید اولویت نیمسال تحصیلی جدید قرار گیرد
- ۲۰ درصد محتوای آموزشی دانشگاهها قابل تغییر است
- برنامههای درسی در دانشگاه علم و صنعت ایران پایش برگزار میشود
ابراهیم صالحیعمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور، با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای سیستم آموزشی، رشتهها و برنامههای درسی است، میگوید:«دانش، مهارت، نگرش و ارزش به وسیله آن به دانشجو منتقل میشود. متاسفانه با همه تحولات علمی، پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات خیلی سال است که این سرفصلها تغییر نکردهاند.»
علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه سرفصلهای درسی در حوزه علوم پزشکی بازنگری شده و در ارتباط با نیاز صنایع هستند، بیان میکند: «در راستای کارآفرینی باید مهارتآموزی به عنوان یک اصل مهم در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد و کارگاهها و آزمایشگاهها در پاسخ به نیاز مربوطه تجهیز شوند.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشجویان در حین تحصیل باید برای آینده شغلی خود نیز آماده شوند، خاطر نشان میکند: «دانشجویان قبل از آن که در عرصه بازار کار قرار گیرند باید آموزشهای اولیه از لحاظ ایمنی و پیش زمینه آن را کسب کرده تا در زمان فارغالتحصیلی با داشتن مهارت کافی وارد صنعت مورد نظر شوند.»
دانشگاهها و پایش محتواهای درسی در راه رسیدن به کارآفرینی
دانشگاهها متناسب با شرایط، امکانات و شیوه به خصوص آموزشی خود با توجه به ظرفیتی که دارند در راستای پایش محتوا و برنامههای درسی فعالیتهایی را انجام میدهند هرچند که این مسیر راهی طولانی دارد. محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به اینکه تغییر سرفصلهای درسی همواره مورد تاکید وزارت علوم بوده و لازم است تا حد امکان این مهم به سرانجام برسد، خاطر نشان میکند: «تغییر سرفصلهای درسی باید مورد توجه قرار گیرد تا دانشجویان در زمان تحصیل مهارتهایی را کسب کنند که برای آینده شغلی خود کارآمد باشد. دانشگاهها با توجه به تعداد و تنوع رشتهها و گرایشها به صورتهای مختلف دروس را ارائه داده و در راستای به روز شدن سرفصلهای درسی در حال فعالیت هستند.»
علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۲۰ درصد محتوای آموزشی توسط معاونت دانشگاهها قابل تغییر بوده، خاطر نشان میکند: «دانشگاهها میتوانند از ظرفیت قانونی خود استفاده و محتواهای درسی را به نیازهای بازار کار نزدیکتر کرده تا ارتباط بهتری با صنایع مختلف برقرار کنند، با توجه به اهمیت بازنگری دروس در حوزه علوم پزشکی تاکنون چندین بار این مهم صورت گرفته است.»
در این میان دانشگاه علم و صنعت ایران کارگاه آموزشی پایش برنامههای درسی برای مدیران گروهها برگزار کرده است، ابوالفضل واحدی در این باره میگوید: «در این کارگاه با همفکری و برنامهریزی بازنگریهایی در محتوای آموزشی انجام شد. مهارتهایی که دانشجویان در حین تحصیل فرا میگیرند بعد از فراغت در بازارکار باعث ارتقا جایگاه اجتماعی آنها میشود بنابراین مهارتآموزی باید در برنامههای درسی گنجانده و با نگرش صحیح، گروههای آموزشی در راستای پایش محتوای آموزشی گام بردارند.»
ابراهیم صالحیعمران، رئیس دانشگاه دانشگاه فنی و حرفهای کشور در اینباره، میگوید: این دانشگاه از سال ۹۶ وارد مذاکره با وزارت علوم شد تا شورای برنامهریزی آموزشی مستقل را اخذ کند که کمتر دانشگاهی این اختیار را دارد.»
گفتنی است با توجه به تاکید وزارت علوم در بازنگری محتوای درسی، دانشگاهها باید در این راستا گامهای موثری بردارند اما تعداد و تنوع رشتهها و گرایشها سبب شده که راهی طولانی در پیش داشته باشند، اشتغالزایی برای فارغالتحصیلان در گرو رفع نیازهای صنایع مختلف است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/