دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان خراسان: نگاه دانشگاه به آموزشکدههای سما تغییر کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمود مدرسی در نخستین نشست کارگروه نوآوری و تمرکززدایی سازمان سما که با حضور اعضای کارگروه، دبیران شورای نظارت و هماهنگی استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران، اصفهان و گیلان و مدیر برنامه ریزی سازمان سما برگزار شد، با بیان اینکه در ۸ شهرستان خراسان رضوی، مرکز سما فعالیت دارد، به معرفی آماری سما در این استان پرداخت.
وی گفت: «استان خراسان رضوی با ۷۶۵۰ دانش آموز سما، یک هشتم کل دانش آموزان سما کشور را به خود اختصاص داده است و ۱۱ درصد دانش آموزان غیرانتفاعی استان در مدارس سما تحصیل میکنند. در این استان ۷۲۰۰ دانشجو در آموزشکدههای سما تحصیل میکنند که نسبت به کل کشور در مقایسه با نسبت دانشجویان دانشگاه آزاد استان به کل کشور، درصد بسیار خوبی است.»
وی، یکی از دلایل توسعه سما در این استان را نگاه خوب روسای قبلی دانشگاههای استان دانست و افزود: «ما اکنون در استان هیچ واحد آموزشی استیجاری نداریم.»
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان خراسان رضوی در ادامه به یکی از بحثهای اصلی در کمیسیون نوآوری و تمرکززدایی پرداخت و با بیان اینکه اکنون نه در کشور متولی خاصی برای بحث مهارتآموزی در آموزشکدههای فنی و حرفهای تعریف شده و نه در دانشگاه آزاد اسلامی موضوع مهارتآموزی به طور خاص تعریف شده، آموزشکدههای فنی و حرفهای سما را یکی از چالشیترین مسائل سازمان سما عنوان کرد.
وی گفت: «با توجه به اینکه قرار است در حوزه نوآوری کار کنیم یکی از کارها و مسائل، هویت بخشی به آموزشکدههای سما بود که لازم است بازتعریفی از آموزشکدههای فنی و حرفهای سما صورت بگیرد و شرح وظایف و شرایط ارتقای اعضای هیات علمی سما مورد بازنگری قرار گیرد.»
مدرسی با بیان اینکه سازمان سما، مسئولیت بخش آموزش عمومی و آموزش مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی را عهده دار است، افزود: «ما در مورد مدارس سما از طرف دانشگاه آزاد مشکلی نداریم چون مرجع ما در این بخش آموزش و پرورش است اما در مورد آموزشکدههای سما باید نگاه دانشگاه تغییر پیدا کند و این نیازمند بازنگری در مسائلی هست که عنوان شد و ما قرار است برای آموزشکدههای سما یک هویت تعریف کنیم.»
رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در این جلسه از تجربیات حضور خود به عنوان مدرس در مدارس عالی و موسسات آموزش عالی فنی و حرفهای کشور آلمان به عنوان دومین کشور صنعتی جهان و سردمدار فنی و حرفهای دنیا، توضیحاتی ارائه کرد.
مهدی مهدینیا با بیان اینکه در کشور آلمان دانشگاه به سراغ صنعت میرود نه صنعت به سراغ دانشگاه، افزود: «این موضوع از بزرگترین آفتهای دانشگاههای کشورمان به ویژه در بخش فنی و حرفهای است.»
مدیر دفتر برنامه ریزی سازمان سما هم با توجه به اشتغال ۴۱۹ عضو هیات علمی در آموزشکدههای فنی و حرفهای سما کشور، گفت:« تا زمانی که استقلال و وابستگی سازمان سما به دانشگاه آزاد اسلامی مشخص نشود، نمیتوان در حوزه آموزشکدهها تصمصم گیری کرد.»
علی جهانگیری، تامین نیروی کار ماهر برای بازار کار را به عنوان یکی از اهداف سازمان سما برشمرد و افزود: «اعضای هیات علمی ما باید دورههایی را بگذرانند تا در سما ماندگار شوند.»
وی اعمال باور در نگرشهای مردم را راهی برای برندسازی در سازمان سما عنوان کرد و گفت: «این اعمال باور از طریق استادان مهارت ورز در آموزشکدهها محقق خواهد شد.»
در این جلسه همچنین هر یک از اعضای کارگروه، با ارائه پیشنهادات و راهکارهایی، بر هویت بخشی به آموزشکدههای سما تاکید کردند.
امکان واگذاری و اجرای برخی از فعالیتها به استانها، یکی دیگر از موضوعاتی بود که در حوزه تمرکززدایی، در این نشست یک روزه به آن پرداخته شد و درباره آن تبادل نظر شد.
انتهای پیام/