پذیرش ۴۰ درصد دانشجویان به شیوه استعدادهای درخشان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی دانشگاه تهران، آموزش را محور همه فعالیتهای دانشگاه برشمرد و گفت: در برنامهریزی امور میتوانیم نگاه بخشی داشته باشیم و یا اینکه دید کلان را در نظر بگیریم و سپس فعالیتها و نقشه راههای بخشها را بر اساس آن سیاستهای کلان طراحی و تعریف کنیم. خیلی از مواقع فوریتها و ضرورتها منجر شده تا رویکرد ما به فعالیتهای دانشگاه بخشی شود، در اینجا ممکن است وزن اقدامها، اعتبارات منابعی که به هر بخش داده میشوند کاملاً همگون نباشد و در نهایت برآیند اینگونه رویکردها فعالیت خیلی ارزشمندی را نشان ندهد.
وی افزود: منتهی اگر ما با نگاهی کلان بخشها را تعریف کنیم، طبیعتاً آن زمان یک سیستم یکپارچه با اثربخشی و راندمان بالاتر خواهیم داشت. دانشگاه تهران با طراحی برنامه سوم تلاش کرد تا جایگاه و وظایف خود را در سطح ملی و بینالمللی تعریف کند. دانشگاه مفهوم عامی دارد که در همه جای دنیا وظایف و انتظاراتی از این نهاد آموزشی میرود، اما هیچ دو دانشگاهی در دنیا همانند هم نیستند، حتی اگر مثل ایران قوانین و مقررات دانشگاهها بهصورت یکپارچه توسط نهادهای ذیربطی همچون وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی تدوین شود، ولی باز مشاهده میشود که در بین دانشگاههای کشور همانندی وجود ندارد، حال ممکن است به دلیل قدمت دانشگاه تهران بسیاری از دانشگاههای دیگر از آن الگوبرداری کنند، اما قطعاً فرهنگ، مکتب، نگاه و دانشآموختگان دانشگاهها با یکدیگر متفاوت هستند.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: بنابراین، دانشگاه تهران تلاش کرد با سرلوحه قرار دادن مباحث بینالمللیسازی، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی و اخلاق حرفهای بهعنوان اهداف و رویکرد، نقش و جایگاه خود را در سطح ملی و بینالمللی تبیین کند و در آن جهت گام بردارد. در این شرایط طبیعی است که نقشه راه فعالیتهای واحدهای مختلف دانشگاه بر این اساس طراحی و تنظیم شد و امروز خوشبختانه شاهد آن هستیم که بهرغم افتوخیزهایی که در مسائلی همچون مالی، تحریمها و بحران کرونا داشتهایم، بسیاری از برنامهها و اهداف دانشگاه محقق شده است.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش همواره محوریترین فعالیت دانشگاه بوده است، خاطرنشان کرد: دلیل تمایز دانشگاه با سایر مراکز در درجه اول رویکرد آموزشی است که دانشگاهها دارند، آموزش تنظیمکننده و محور فعالیتهای دیگر دانشگاه است. یک نگرانی جدی در کشور شکل گرفته بود و البته هنوز هم وجود دارد و اینکه با توسعه پژوهش، فناوری، تحصیلات تکمیلی و تمرکز بر روی رساله و پایاننامهها و اشتغال اعضای هیئتعلمی در این حوزهها آموزش به دست فراموشی رفته و یا آن اهمیتی را که باید داشته باشد، دیگر نخواهد داشت، این نگرانیها در عمل هم نشان داده میشد، در جایی که ما نسبت استاد به دانشجو را زیر استاندارد میآوریم و دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیش از حد نیاز و استاندارد پذیرش میکنیم، یعنی به گونهای اعلام کردهایم که این موارد مهم هستند و البته این موضوع تبعاتی را نیز به دنبال داشته است.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به جذب دانشجوی استعداد درخشان تصریح کرد: جذب دانشجوی استعداد درخشان موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است، اینکه ۴۰ درصد از دانشجویان فرهیخته ما بدون نگرانی و با تمرکز هر چه بیشتر بر درسها و به دور از اینکه از سال دوم بخواهند تست بزنند و دیگر بر روی درسهای دوره کارشناسی تمرکز نداشته باشند، با مجموع شرایطی بهعنوان استعداد درخشان پذیرفته میشوند، اتفاق بسیار بزرگی برای کشور است و ظرفیت و کیفیت فارغالتحصیلان را بهشدت افزایش داده است. امروز در جایگاه استاد این را دریافتهایم که در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویانی که از طریق استعداد درخشان جذب دانشگاه میشوند با کسانیکه از طریق کنکور به دانشگاه میآیند با یکدیگر تفاوت دارند. این رویکرد آرامش بیشتری را برای دانشجویان در دوره کارشناسی فراهم کرده و باعث شده تا با تمرکز بر روی درسهای خود موفقتر عمل کنند.
وی با اظهار اینکه در حال حاضر در دانشگاه امور روانتر، محیط دوستانهتر شده و فعالیتها در جهت اهداف بزرگ دانشگاه بهتر حرکت میکند، افزود: امیدوارم دانشجویان ما با رضایت بهتری در دانشگاه زندگی کنند و زمان فارغالتحصیلی نیز با خشنودی و دوستانه از دانشگاه جدا شوند. امیدوارم همکاران و کارکنان ما که بار زیادی بر دوش آنها بوده حس کرده باشند که امروز روابط دوستانهتری با دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دارند و تنشها کاهش پیدا کرده، لذا اگر اینها را بهعنوان ارزشها محسوب کنیم، کاملاً متوجه میشویم که در چه جهتی باید گام برداریم. اصلاً کیفیت را به «تأمین رضایت ذینفعان» تعریف میکنند، ذینفعان هم از ما علم و دانش، اخلاق و اثربخشی بهتر و بیشتر میخواهند که ما باید ببینم که آیا اهداف و کارهایی که انجام میدهیم در این جهت است و یا خیر، هر وقت اینگونه بود قطعاً رضایتمندی را نیز به دنبال خواهد داشت.
نیلی احمدآبادی در پایان تصریح کرد: حوزه آموزش دانشگاه تلاش کرده تا در مسیر رضایتمندی ذینفعان گام بردارد و هماکنون رضایت بسیاری از این حوزه است که البته آن را میتوان نتیجه زحمات مسئولان و کارمندان در سطح کل دانشگاه دانست. در این فرصت از زحمات و تلاشهای دکتر حسینی نهایت تشکر را دارم و از دکتر کمرهای نیز برای پذیرفتن این مسئولیت قدردانی میکنم. ایشان از جنس آموزش هستند و تجربه طولانی در این زمینه دارند و حوزه آموزش دانشگاه را بهخوبی میشناسند و برای ایشان هم آرزوی توفیق دارم.
انتهای پیام/۴۰۴۰/پ
انتهای پیام/