دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی به‌ پیامد راه‌‌اندازی دستوری پایگاه‌های صادرات خودرو در کشورهای بی‌ثبات

بلاتکلیفی خط تولید سایپا در سودان پس از قطع روابط دیپلماتیک، هشدار درباره خط تولید ایران‌خودرو در الجزایر

خودروسازان ایرانی برای داشتن پایگاه‌های صادراتی تا کنون هزینه‌های بسیاری کرده‌اند و این اواخر هم قرارداد صادرات و راه‌اندازی خط تولید محصولات ایران‌خودرو در الجزایر خبرساز شد. اما خبر پرحاشیه روز گذشته تعطیلی سفارتخانه‌های ایران در برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقا بود.
کد خبر : 60335

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سایپا چند سال پیش خط تولید خود را در سودان راه‌اندازی کرد؛ کشوری که روز دوشنبه هفته گذشته سفیر ایران و هیات دیپلماتیک ایران را اخراج کرد.


امرالله امینی، کارشناس خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا در این باره گفت: هر خودروسازی الزاما باید حداقل یک پایگاه صادراتی داشته باشد. البته تجربه‌ای که ایران در صنعت خودرو داشته تجربه خوبی نبوده است و خودروسازان ما باید از این تجربیات درس بگیرند.


وی سرمایه‌گذاری سایپا در سنگال و ایران‌خودرو در سوریه و ونزوئلا را از همین تجربیات تلخ و ناموفق خواند و افزود: اگر خودروسازان بخواهند این اتفاقات دیگر تکرار نشود باید از این تجربیات درس بگیرند. به عبارت دیگر اگر می‌خواهند در جایی سرمایه‌گذاری کنند باید تضمین‌های اساسی را بگیرند.


این استاد دانشگاه علامه طباطبایی به تجربه سرمایه‌گذاری در کشور سنگال اشاره کرد و ادامه داد: آن تجربه نسنجیده باعث شد که مسئولان کشور سنگال در زمان به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری اعلام کنند که توان تامین برق این کارگاه را ندارند.


امینی با تاکید بر اینکه خودروسازان نباید در کشورهایی که امنیت سیاسی و اقتصادی ندارند، سرمایه‌گذاری کنند، اضافه کرد: البته این سرمایه‌گذاری‌ها دستوری بود و از سوی دولت دوره قبل به شرکت‌ها ابلاغ شده است. متاسفانه چون این خودروسازان دولتی هستند مجبور به اجرا کردن دستورهای دولت می‌شوند.


این کارشناس حوزه خودرو اضافه کرد: در مورد قرارداداخیر، سوالی که خودروسازان باید قبل از انتخاب الجزایر می‌پرسیدند این بود که چرا فرانسه در 60 سال گذشته در کشوری که مستعمره خود بود سرمایه گذاری نکرده است؟


وی جواب این سوال را در نداشتن، امنیت و تضمین‌های لازم در این کشورها دانست و گفت: این نوع قراردادها که امثال آن را در سوریه، ونزوئلا، سودان و حتی عراق و حالا هم الجزایر می‌بینیم به ضرر خود ایران‌خودرو و سایپاست. سرمایه‌گذاری‌ در کشورهایی مانند سودان جز ضرر و بدهی هنگفت برای خودروسازان نتیجه‌ای در بر نداشته‌ است.


در هفته گذشته عربستان، برخی کشورها را تحت فشار گذاشت تا به تبعیت از ریاض مناسبات خود با تهران را کاهش دهند یا قطع کنند و سودان نیز به این فشارها پاسخ داد.


در این حال چندی پیش شرکت ایران‌خودرو قرارداد تولید خودرو در الجزایر را با سرمایه‌گذاری یک شرکت الجزایری منعقد کرد که طی آن قرار است بخشی از محصولات خود را در خاک این کشور تولید کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته