دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با آنا؛

هنوز هم در بازار سرمایه سهم‌های ارزنده هست

خطر اصلاح و استراحت تا زمانی که انتظارات تورمی پابرجاست، در کمین سهامداران استمیرعلمی گفت: بسیاری از سهم‌ها در بازار هستند که همین‌الان با این افت‌هایشان هم حباب‌ دارند. نباید مجدداً به سمت چنین سهم‌هایی بروند ولی هنوز هم در بازار سرمایه سهم‌های ارزنده هست. به سراغ سهام ارزنده بروند، قطعاً هم ارزش پول خودشان را می‌توانند حفظ کنند و هم می‌توانند بازدهی‌های مناسب هم بگیرند.
کد خبر : 603120
سید هادی میرعلمی

گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، در طول هفته‌های اخیر شاخص کل بورس روند افزایشی به خود گرفت و جامهٔ سبزرنگ را بر تن خود کرد. اوایل سال گذشته بورس شاهد افزایش بی‌سابقه و استقبال سرمایه‌گذاران بود و صف‌هایی چون صف مرغ و گوشت طی آن زمان مقابل کارگزاری‌ها شکل می‌گرفت. فضای مجازی مملو از افرادی بود که ادعای مشاوره‌های بورسی و سیگنال‌های مختلف داشتند. پس از ریزش فراوان شاخص و ضرر بسیاری از سرمایه‌گذاران و اتفاقات قابل پیش‌بینی در این زمینه مسبب اعتراضات گسترده‌ای از مال‌باختگان شد. تب‌وتاب بورس و صف‌های مقابل کارگزاری‌ها آرام آرام کاهش پیدا کرد تا هفته‌های گذشته که شاخص کل روند صعودی و افزایشی به خود گرفت.


در راستای صعودی شدن شاخص کل و چراغ سبز بورس به سرمایه گزاران با سید هادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.


آنا: دلایل رشد اخیر بازار سرمایه و شاخص کل چیست و این رشد متأثر چه متغیرهایی است؟


میرعلمی: اگر بخواهیم مروری بر یک سال گذشته داشته باشیم، شاخص سال گذشته با رشد بسیاری همراه شد و به شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید.


زمانی که به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده بود، متغیرهایی که آن زمان داشتیم، دلار نیمایی حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان، قیمت‌های جهانی یک‌ چیزی نصف این اعداد بود. با متغیرهای آن زمان، شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد یک شاخصی بود که آنچنان توجیه ارزشی برای ما نداشت و تا حدودی می‌توان گفت که شاخص آنجا حباب داشته است.


در یک سالی که گذشت، شاخص دچار اصلاحاتی شد، بسیاری از قیمت‌های سهم‌ها نصف شدند، حتی ریزش ۶۰ تا ۷۰ درصد را تجربه کردند و آن حباب‌های شکل‌گرفته تخلیه شد. در طی تخلیه شدن این حباب می‌بینیم که قیمت دلار مجدد بالا رفته و قیمت دلار نیمایی بالاتر از آن زمان است. قیمت‌های جهانی از آن زمان تا الان (فلزات جهانی، نفت و ...) حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کرده‌اند.


وقتی ارزش‌گذاری می‌کنیم شاهد آن هستیم که شاخص به یک‌ میلیون و ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار واحد رسیده و فوق‌العاده به زیر ارزش‌های خودش آمده بود و این انتظار را داشتیم به خاطر اینکه زیر ارزش است، رشدی تا مسیر یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد داشته باشد.


شاخص رشد کرد و تا یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید. وقتی به یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید، شرایط یک مقدار متفاوت‌تر از زمانی که یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بود.


با حذف آن متغیرهایی که آن زمان بود به یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیدیم (دلار یک بازه نوسانی بین ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان داشت، به‌هرحال عوامل دیگری مؤثر بود مانند ابهامات کابینه ریاست جمهوری و غیره ولی یک‌دفعه دیدیم دلار از محدوده رنج خودش خارج شد). به‌هرحال وقتی دلار بالای مسیر ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان یا ۲۶ هزار تومان آمد، می‌بینیم در تکنیکال و شرایط بنیادی دلار می‌توان از کسری بودجه گفت. هرقدر سال‌به‌سال که می‌گذرد، دولت نتوانست آن اوراق یا نفتی را که در نظر داشت بفروشد و مشاهده می‌کنیم که دلار رشد کرد.




بیشتر بخوانید:


سود همه سهامداران شستا تضمین و به آنها پرداخت می شود


چالش‌های اساسی کاهش قیمت مرغ و گوشت چگونه برطرف می‌شود؟




وقتی دلار رشد می‌کند، دوباره انتظارات تورمی پیش می‌آید. این انتظارات تورمی یک هشدار به افرادی می‌دهد که سرمایه‌هایی در دست دارند و برای سرمایه‌گذاری می‌خواستند انتخاب کنند ولی در اوراق با درآمد ثابت و بانک‌ها و سپرده‌ها سرمایه گزاری کرده بودند.


وقتی کسی ترس دارد که ارزش پولش را از دست بدهد، سپرده‌ها و اوراق خودش را باطل می‌کند و باید به سمت یک بازاری برود. از بین بازارهای ما چه بازاری می‌توانست برای جلب این پول‌ها مثبت‌تر باشد؟ بازار سرمایه مجدداً می‌توانست خاستگاه دیگری برای این پول‌ها باشد.


این روزها بازار به این دلیل است که رشد می‌کند ولی سرمایه‌گذاران باید به این نکته دقت کنند که وقتی بازار رشد شتابانی می‌کند، برای مثال وقتی از یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد یعنی حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد رشد، گاهی اوقات نیاز به یک اصلاح و استراحت دارد.


این اصلاح و استراحت تا زمانی که این انتظارات تورمی پابرجاست، مسئله خطرناکی برای کسانی که در بازار سرمایه حضور دارند، نیست ولی به‌هرحال برای کسانی که کوتاه‌مدت نگاه می‌کنند ممکن است بازار یک اصلاحاتی بدهد و این اصلاحات می‌تواند در میان‌مدت فرصت‌های خرید خوبی را برای بعضی از سهم‌ها ایجاد کند.


آنا: این اصلاحات چه میزان شاخص را پایین می‌آورد؟


میرعلمی: اگر دلار بخواهد سفت بماند به رشد خودش ادامه دهد، من انتظاری ندارم که شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تا اصلاح کند. به‌هرحال آن اجازه را اصلاح به شاخص می‌دهد


ولی اگر هم‌زمان اصلاح دلار نیز اتفاق بیفتد این‌طور است. برای مثال اگر دلار بخواهد یک اصلاحی را تا محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان داشته باشد، آن موقع شاخص هم می‌تواند یک اصلاح عمیق‌تری داشته باشد ولی چون روندها برگشته و روند صعودی گرفته‌اند، مجدد آنجا می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند.


آنا: اگر منابع ما آزاد شود و ارز وارد بازار شود و قیمت دلار تحت تأثیر قرار گیرد آیا شاخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟


میرعلمی: بحث آزاد شدن منابع ما بسیار مطرح می‌شود در بهار امسال از ترس همین جملات، بازارهای سرمایه ما ترس از دلار ۱۵ تومانی داشت.


همیشه یک‌چیز را اعتقاددارم، می‌گویم چارت و نمودار دلار و سهام یا شاخص به‌نوعی نشانگر آن اتفاقات بنیادی است که آیا می‌خواهد رخ دهد یا نه.


من از چارت دلار این برداشت را دارم که منابع ما اگر هم بخواهد آزاد شود، به‌صورت نقد در اختیار دولت ایران قرار نمی‌گیرد که بتواند باعث ارزپاشی و سرکوب قیمت ارز شود. نهایتاً ممکن است باعث تهاتر با کالاهای اساسی ما شود، شاید بخشی‌ از آن واکسن وارد شود، بخشی از منابع کره جنوبی صرف واردات ماشین و لوازم‌خانگی انجام شود، آن وقت می‌تواند آن بازارهایی را که کالایی داشتند عرضه ایجاد کند و بعضی از بازارهای ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.


به‌هرحال تا حدودی در بازار ارز ما هم اثر دارد. به‌هرحال تقاضاکننده‌های بازار ارز ما چه کسانی هستند؟ واردکننده‌ها هستند. وقتی کالاهای جدید گزینشی وارد می‌شود، بخشی از تقاضای واردکننده‌ها که کم می‌شود، باعث کمی اصلاح دلار هم ممکن است بشود.


ولی از روی چارت و نمودار دلار این برداشت می‌شود که این احتمال خیلی کم است که دلار بخواهد افت خیلی جدی داشته باشد. ممکن است یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان اصلاح داشته باشد ولی بعید می‌دانم دوباره عددی مثل ۲۳ یا ۲۲ هزار تومان را ببیند.


آنا: آیا در این زمان فرصت مناسبی برای سرمایه گزاری در بورس است یا خیر؟


میرعلمی: باید به چند نکته دقت کنند. بازار سرمایه همین‌ الان از یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک‌ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رشد کرده که خود همین رشد ۴۰ درصد است.


با توجه به این رشد، من دوست ندارم کسانی که در بازار نبوده‌اند و می‌خواهند جدید وارد شوند، در ابتدای کارهای‌شان ضررهایی را ببینند.


من دوست دارم با صبر و آموزش اگر بدانند چه سهم‌هایی در زیر ارزش خود هستند، بازار سرمایه بسیار جای خوبی است


الان شاخص شاید یک اصلاحی دارد، کسانی که در ابتدای راه این شاخص مثلاً یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد سهم بخرند، ضرری در ابتدای راه کنند و مجدداً همان اتفاق پارسال و اعصاب‌خردکنی‌های خودشان را داشته باشند.


ولی اگر با صبر، مطلع، استراتژیک، پله‌ای سهم درست را انتخاب کنند بسیار منطقی و خوب است. من تأکید می‌کنم، بازار دیگر مثل ۶ ماه اول سال ۹۹ نیست که همه سهم‌ها باهم رشد کنند، سهم‌ها بر اساس ارزش ذاتی خودشان دارند رشد می‌کنند. یعنی ما باید سهمی را انتخاب کنیم که دلیلی برای رشد داشته باشد.


چرا باید همه سهم‌ها رشد کنند؟ مجدداً آن اتفاق نیفتد که هر سهمی را در بازار را بخرند. بسیاری از سهم‌ها در بازار هستند که همین‌ الآن با این افت‌هایشان هم حباب‌ دارند. نباید مجدداً به سمت چنین سهم‌هایی بروند ولی هنوز هم در بازار سرمایه، سهم‌های ارزنده هست. به سراغ سهم ارزنده بروند، قطعاً هم ارزش پول خودشان را می‌توانند حفظ کنند و هم می‌توانند بازدهی‌های مناسب هم بگیرند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته