دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1400 - 12:05

داوطلبان آزمون دوره دکتری پزشکی چگونه برای مصاحبه علمی آماده شوند؟

داوطلبان آزمون دوره دکتری پزشکی با پایان مهلت انتخاب رشته خود را برای مصاحبه مجازی آماده می‌کنند.
کد خبر : 602002
مصاحبه مجازی دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهلت انتخاب رشته در آزمون دوره دکتری گروه پزشکی به پایان رسیده است و در حال حاضر داوطلبان منتظر اعلام نتایج انتخاب رشته هستند تا برای انجام مصاحبه در دانشگاه‌ها خود را آماده کنند.


قبل از اینکه پیک پنجم کرونا در کشور همه‌گیر شود، قرار بود که مصاحبه دوره دکتری گروه پزشکی به‌صورت حضوری برگزار شود؛ اما با تشدید ابتلا به کرونا وزارت بهداشت تصمیم گرفت که مصاحبه‌های دوره دکتری پزشکی را به‌صورت مجازی برگزار کند. البته در چند رشته که متقاضیان محدودی دارد مصاحبه علمی به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.


بر این اساس مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود و پذیرش دانشجو بر اساس نمرات کتبی، سوابق تحصیلی (آموزشی، پژوهشی و فناوری) و ارائه شفاهی داوطلب از محورهای مورد درخواست خواهد بود.


ارائه شفاهی و مؤلفه‌های مهم


داوطلبان برای حضور در مصاحبه غیرحضوری باید یک فایل صوتی – تصویری مربوط به ارائه شفاهی مطالب علمی تهیه و از طریق سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری کنند.


برای تهیه این فایل صوتی – تصویری باید چند مؤلفه رعایت شود. اول اینکه محتوای علمی به زبان انگلیسی و فارسی باید باشد. داوطلب باید خود را معرفی، انگیزه و هدف اصلی از تحصیلی در دوره دکتری پزشکی را اعلام کند. در قسمت ارائه انگلیسی داوطلب باید موضوع پایان‌نامه یا مقاله استخراج‌شده از آن را بیان کند. در بخش بعدی باید فعالیت‌های علمی داوطلب از قبیل طرح پژوهشی، پیشنهاد، ایده و الگو شرح داده شود.




بیشتر بخوانید:


زمان و نحوه مصاحبه آزمون غیرحضوری دکتری علوم پزشکی +جزئیات


آزمون دوره دکتری پزشکی آسانترین آزمون سال‌های اخیر


آزمون‌ دوره دکتری پزشکی چگونه برگزار می‌شود؟




در ارائه شفاهی ویژگی‌های فردی داوطلب شامل شخصیت اجتماعی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت بیان و توانایی انتقال مفاهیم موردسنجش قرار می‌گیرد. در این راستا تربیت دانش‌آموختگانی با مهارت‌های لازم در حیطه‌های آموزشی، تحقیقاتی، مدیریتی، اجرائی و پاسخگویی به نیازهای ملی و اجتماعی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) به لحاظ نقشی که در توسعه علمی و فناوری کشور ایفا می‌کنند از اهمیتی دوچندان برخوردار هستند.


مشخصات فنی ارائه صوتی - تصویری


حجم فایل ارسالی حداکثر ۱۵۰ مگابایت و حداقل ۱۵ مگابایت و ازنظر زمانی حداکثر ۱۵ دقیقه باشد. داوطلبان باید فایل‌ها را در قالب mp۴ یا mkv ارائه دهند. داوطلبان برای تهیه فایل‌ها می‌توانند از نرم‌افزارهای ویرایش فیلم نیز استفاده کنند.


به گفته سعید هاشمی نظری، رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی به خبرنگار آنا؛ هنوز زمان‌بندی ارسال فایل‌ها به داوطلبان اعلام نشده است و به‌زودی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.


قرار است به هر یک از داوطلبان یک روز فرصت داده شود که فایل‌های ارائه شفاهی خود را ارسال کنند.


برگزاری مصاحبه حضوری در برخی از رشته‌ها


همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد مصاحبه علمی برخی از رشته‌ها به‌صورت حضوری خواهد بود. هاشمی نظری در این باره گفت: مصاحبه داوطلبان دوره دکتری پژوهشی حضوری است. وی ادامه می‌دهد: داوطلبان دوره دکتری پژوهشی با توجه به استادمحوربودن این دوره و تعداد کم داوطلبان مجاز شده، مصاحبه دوره دکتری پژوهشی به‌صورت حضوری است. رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی عنوان می‌کند: بنابراین داوطلبان این رشته‌ها نیازی به تهیه و ارسال فایل صوتی – تصویری ندارند.


ورود به دوره دکتری پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی


علاقه‌مندان به دانشگاه آزاد اسلامی نیز درصورتی‌که برای مصاحبه به این دانشگاه دعوت شوند، باید در قالب دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در رشته‌هایی که مصاحبه مجازی صورت می‌گیرد فایل صوتی تصویری ارائه دهند.


آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی سال ۱۴۰۰ در پنج نوبت صبح و عصر روزهای ۵، ۶ و ۷ تیرماه ۱۴۰۰ در ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور و ۳۰ شهر برگزار شد.


از مجموع ۱۶ هزار و ۸۳۵ ثبت‌نام کننده در این دوره از آزمون تعداد ۱۲ هزار و ۷۱۹ نفر (حدود ۷۵.۵ درصد) در جلسه آزمون حاضر شدند و ۴ هزار و ۱۱۶ نفر (حدود ۲۴.۵ درصد) غایب بودند.


نتایج اولیه آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی سال ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه اعلام شد. با اتمام مهلت انتخاب رشته در ۲۳ مردادماه از تعداد ۲ هزار و ۸۸۷ نفر مجاز به انتخاب رشته در نهایت حدود ۲ هزار و ۷۸۰ نفر انتخاب رشته کردند.


بر اساس نتایج مرحله اول آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) و دکتری پژوهشی رشته‌های علوم پایه پزشکی دو برابر ظرفیت، جهت آزمون مرحله دوم دعوت شده‌اند.


در مرحله اول آزمون (کتبی) کسب حدنصاب ۵۰ درصد میانگین کل نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل ۳۰ درصد از نمره تراز شده کتبی آزمون الزامی است. همچنین در مرحله دوم آزمون (مصاحبه) کسب حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره تراز شده مرحله دوم ۵ درصد اول هر رشته با رعایت سایر شرایط و مقررات الزامی است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته