طلبهای که آخوند چینی شد/ بررسی ارتباط بین قرآن و اهل بیت (ع) در روایات معصومین
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه، شب نشینی ۲۷ مرداد ماه همزمان با شام تاسوعای حسینی و در اولین ساعات سالروز شهادت سید الشهدا (ع) با حضور دونفر از کارشناسان مذهبی بر روی آنتن رفت. در اولین قسمت از این برنامه، حجتالاسلام مصطفی آقایی مبلغ مذهبی که در کشور چین به تبلیغ دین اسلام می پردازد به عنوان مهمان اول معرفی شد.
آقایی گفت: سبک زندگی که انتخاب کردم حاصل تربیتی بود که در خانه پدری ام دریافت کرده ام. پدرم نقاش ساختمان بود و عاشق اهل بیت (ع)؛ او دوست داشت طلبه شوم من هم با دیپلم ریاضی وارد حوزه شدم و دوست داشتم نقاطی که کار بر روی آن کمتر شده در آن حوزه فعالیت کنم. بعدا به مدت یک سال زبان فرانسه خواندم و دیدم این زبان را هم بسیاری کار کرده اند و بعدا فهمیدم کمتر کسی زبان چینی را آموخته است به همین دلیل به دنبال یاد گرفتن این زبان افتادم. هزینه های آموزش توسط یک دانشجوی زبان چینی به من را یکی از اساتیدم تقبل کرد و بعدا دو سال هر روز به مدت سه ساعت این زبان را آموختم تا اینکه اولین سفر تبلیغی من در سال ۲۰۰۹ انجام شد.
وی تصریح کرد: وقتی تازه به چین رفته بودم در اینترنت میگشتم مسجد و مسیری را پیدا می کردم تا بتوانم برای تبلیغ به آنجا بروم و برای این کار گاهی دو سه ساعت پیاده می رفتم چون مسیرها را نمی دانستم.
مبلغ مذهبی با اشاره به تعداد مسلمانان در کشور چین بیان کرد: بیش از ۱۰۰ میلیون مسلمان در چین داریم و محبین اهل بیت (ع) در این کشور خیلی زیاد هستند هرچند شیعیان دوازده امامی ۴۰ هزار نفر هستند. آن ها چندان شیعه و سنی بودن برایشان مطرح نیست بلکه اکثریت محب اهل بیت (ع) هستند و بارها به من برای نماز اقتدا کرده اند.
آقایی افزود: چین ۱۰ ملیت کاملا مسلمان دارد که از بین آن ها اویغوری ها زبان متفاوتی دارند و زبانشان هم نزدیک به زبان ترکی است. یکی از ملیت ها خویی است که چینی الاصل هستند به معنی بازگشتن است و آن ها هم مسلمان هستند آن هم در یک کشور کمونیستی.
وی ادامه داد: چین کشوری ممنوع التبلیغ است و من با عنوان گردشگر به آن کشور می روم. البته این اواخر خود دولت چین مرا به عنوان آخوند چینی می شناسد و حتی در رادیو چین هم این موضوع را ذکر کرده اند.
مبلغ دین اسلام در چین با اشاره به راه اندازی یک کتابخانه دیجیتال گفت: اولین کتابخانه دیجیتال شیعه در دنیا را راه اندازی کردم. ترجمه های مختلف قرآن به زبان چینی درباره احکام و مباحث دینی در این کتابخانه گردآوری شده است. مستندسازی می خواست درباره این کتابخانه مستند بسازد که بعدا از خودم ساخت و اسم این مستند را آخوند چینی دات کام گذاشت و در جشنواره عمار هم رفت.
آقایی تصریح کرد: خیلی ها حتی اسم و فامیلم را نمی دانند و مرا به آخوند چینی می شناسند. قبلا اسمم عسگر بود آن را عوض کردم و مصطفی گذاشتم اما حالا انگار همه هنوز مرا به عسگر می شناسند چون هر دو را برای صدا کردنم استفاده میکنند.
وی افزود: کار تبلیغی که انجام می دهم وابسته به ارگان خاصی نیستم باید این کارها را خودم هزینه هایش را باید متقبل شوم. کاملا شخصی دارم کار می کنم کتابخانه را هم شخصی جمع آوری کردم برای صرفه جویی در هزینه های کتابخانه، طراحی و کار کردن با تعدادی از نرم افزارها را خودم آموختم و یاد گرفتم. کار ترجمه انجام می دهم ترجمه صنعتی انجام می دهم تا بتوانم هزینه سفرهایم را تامین کنم.
در بخش دوم برنامه حجت الاسلام مسعود انصاری قرآن پژوه و کارشناس مسائل مذهبی به عنوان مهمان بعدی معرفی شد. انصاری با اشاره به حدیق ثقلین گفت: پیغمبر (ص) وقتی می خواستند از دنیا رحلت کنند اهل بیت (ع) و قرآن را باهم برای ما به یادگار گذاشتند. قرآن به تنهایی و اهل بیت (ع) به تنهایی فصل الخطاب نیست چون مخاطب اصلی قرآن اهل بیت (ع) هستند. نکته ای که به عنوان پیروان اهل بیت (ع) باید به آن توجه کنیم این است که ما باید بر اساس روایات معتبره از ایشان باید آیات را بفهمیم و آن را تفسیر و معنی کنیم. وقتی ما سراغ روایات قرآن برویم چند آیه فقط مربوط به اهل بیت (ع) است اما در واقع در روایات آمده است که خود اهل بیت (ع) خودشان را مصداق قرآن هستند.
حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: در روایت داریم که قرآن سه بخش است؛ یکی اهل بیت (ع) یکی دشمنان اهل بیت (ع) و دیگری حلال و حرام خدا. تدبر در قرآن یعنی برسم به پس پرده قرآن که بدانم چه چیزی را می خواهد به من بفهماند. وقتی در روایات آمده است که حسنه ذیل ولایت امیرالمومنین (ع) و سیئه ذیل ولایت دشمنان امیرالمومنین (ع) است اگر با این دید به سراغ قرآن برویم ارتباط بین دو یادگار پیامبر (ص) را خواهیم شناخت. اگر ولایت حضرت علی (ع) را کنار بگذاریم در فهم قرآن همه با هم اختلاف داریم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به سعادت صرفا دریافت معنی ظاهری کتاب الهی کفایت نمی کند. کسی می تواند قرآن را تفسیر کند که جزو مطهرون باشد چون عقل ما معصوم نیست برداشت ما هم غیرمعصومانه می شود و ما نمیتوانیم به تنهایی این کتاب را تفسیر کنیم.
حجت الاسلام انصاری درباره امام و نقش ایشان در فهم قرآن بیان کرد: اگر پیامبر ما را به اهل بیت (ع) ارجاع داده اند و اگر هنوز معتقدیم که امام زمان وجود دارد و زنده است پس وقتی به سراغ قرآن میرویم و فهمی از قرآن می یابیم ازامام زمان (عج) است. اگر کتاب می خوانیم نور نباشد نمی توانیم کتابی را بفهمیم. وقتی قرآن می خوانیم و از حضرت حجت (عج) استعانت می گیریم توفیق فهم قرآن را امام زمان به ما داده است.
وی در پایان ادامه داد: خدا اهل بیت (ع) را ابوابی قرار داد که برای رفتن به سمت او باید به آن ها متوسل شد. اگر شیعه را به یک محرم و غدیر بدانیم شیعه بودن نیست بلکه تفکیک بین عقاید است. امام در بطن و متن زندگی ما حضور دارد و این عنایات امام زمان (عج) به ما است که قرآن را می فهمیم. اگر این ارتباط قلبی بین ما و امام زمان (عج) زیاد باشد فهم ما بیشتر می شود و از طریق رجوع به روایات ایشان به این ارتباط بیش از پیش دست می یابیم.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شبهای مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/