۱۷ راهکار برای تحول و پیشرفت انجمنهای علمی | فعالیتهای باشگاه پژوهشگران جوان زیربنایی شود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای سیاستهای جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری در زمینه برنامهریزی برای جذب نخبگان و پرورش و هدایت دانشجویان و دانشآموزان مستعد بهعنوان نخستین مرکز شناسایی، جذب، پرورش، هدایت و حمایت پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاهی سال ۱۳۷۷ راهاندازی شد.
اکنون دفاتر باشگاه در بیش از ۳۰۰ واحد دانشگاهی و ۱۰۰ آموزشکده سما در سراسر کشور در حال انجام مأموریت شناسایی، هدایت و فعالسازی فعالیتهای خودجوش دانشآموزی و دانشجویی و ایجاد روحیه مسئولیتپذیری پژوهشی و پرورش دانشجویان و دانشآموزان مستعد دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
این باشگاه از سال ۱۳۷۷ تاکنون با جذب بیش از ۹۵ هزار عضو از میان دانشآموزان و دانشجویان که ۲۳ هزار و ۸۸۳ نفر آنان فعال هستند از اعضای خود حمایتهای معنوی و مادی انجام داده و در برنامه جدید باشگاه، رویکرد فعالیتمحوری جایگزین تسهیلاتمحوری شده است.
بیشتر بخوانید:
اختراع دوقلوها راندمان سیستم را ۲ درصد بهبود بخشید
ورود پژوهشگران جوان به ۶ پردیس در نقاط محروم
شمارش معکوس راهاندازی ۴ انجمن علمی
تولید محتوای مجازی و نرمافزاری، اتفاق خوب دوره کرونا
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد با ایجاد رقابت علمی و سایر فعالیتهای پژوهشی، زمینه رشد و پرورش بهتر اعضای مستعد خود را ایجاد کند.
در این شماره از پرونده «در مسیر نخبهپروری» خبرنگار خبرگزاری آنا برای آشنایی بیشتر با فعالیتها، دستاوردها و برنامههای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با محمدعلی فردوسیزاده مسئول این باشگاه گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: خلاصهای از روند راهاندازی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کنید.
فردوسیزاده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم و تحقیقات فعالیتهای خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و کل اعضای ثبتشده تاکنون ۲ هزار و ۲۳۲ نفر بوده است. این باشگاه اکنون و در سال ۱۴۰۰ دارای ۴۳۴ عضو فعال است که حدود ۶۵ درصد اعضا را دانشجویان تشکیل میدهند و مابقی از سایر دانشگاهها و مراکز داخلی و خارج از کشور هستند. رؤسای قبلی این باشگاه امیر خسروجردی و سپس مجید سروری بودهاند.
آنا: فعالیتهای شاخص و موفقیتهای باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم تحقیقات در گذشته و حال حاضر چه بوده است؟
فردوسیزاده: ۶۴ نفر از اعضای باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات دارای عنوان و افتخارات چشمگیر در سطح ملی و بینالمللی هستند. باشگاه واحد علوم و تحقیقات چند بار بهعنوان باشگاه برتر کشور معرفی شده و سال ۹۴ لوح باشگاه برتر کشور در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی را از میان ۳۲۰ واحد دریافت کرد. این باشگاه در ۶ سال متوالی لوح برترین باشگاه را دریافت کرده است.
برگزاری بیش از ۶۰ کارگاه و وبینار پژوهشی از جمله مقالهنویسی، روش تحقیق، تدوین مقالات ISI و پروپوزالهای علمی، نحوه جستوجوی مقالات در اینترنت، داوری مقالات، آموزش نرمافزارهای کاربردی، دورههای کارآفرینی در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم فقط بخشی از فعالیتهای این باشگاه بوده و هست.
فعالیتهای فرهنگی باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات هم چشمگیر و میزبانی ۱۲ مورد سمینار، همایش، سخنرانی و هماندیشی مانند همایش موفقیت، همایش ترینهای طبیعت ایران، سمینار معرفی دانشگاه ملبورن استرالیا، نمایشگاه عکس و ... را عهدهدار بوده و همواره با معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات رابطه کاربردی و راهبردی داشته است.
از سال ۱۳۹۱ تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ عنوان مقاله از سوی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم تحقیقات ارائه شده که از این تعداد حدود ۷۵۰ مقاله ISI از نوع WOS و ۱۵۰ مقاله ISI از نوع Listed و ۱۵۰ مقاله ISC و علمی پژوهشی وزارتین و بیش از ۳۵۰ مقاله همایشی است.
از دیگر دستاوردهای باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات میتوان طرحهای پژوهشی اعضا و چاپ بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب را ذکر کرد. این باشگاه دارای ۵۳ انجمن علمی دانشجویی دارای مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز هست.
آنا: فعالیتهای باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات تا چه اندازه اثرگذار بوده و اثربخشی و اثرگذاری آن در سطح واحد و منطقه و کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
فردوسیزاده: باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم تحقیقات اکنون به مهمترین مرکز و مرجع برای کشف و معرفی جوانان نخبه تبدیل و همواره برای انتخاب دانشجویان و فرهیختگان بهمنظور هرگونه تشویق و جایزه و یا موارد استخدامی از این باشگاه استعلام شده است. باشگاه در بروز و ظهور خلاقیتهای اعضا در زمینههای گوناگون علمی، پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی و ارتقای سطح کیفی آنان در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و توسعه روحیه گروهگرایی بین اعضا و ساماندهی آنها در فعالیتهای دستهجمعی هم کاملاً اثرگذار بوده است.
از سال ۱۳۹۱ تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ عنوان مقاله از سوی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم تحقیقات ارائه شده که از این تعداد حدود ۷۵۰ مقاله ISI از نوع WOS و ۱۵۰ مقاله ISI از نوع Listed و ۱۵۰ مقاله ISC و علمی پژوهشی وزارتین و بیش از ۳۵۰ مقاله همایشی است.از دیگر اثربخشیهای باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات میتوان مواردی مانند «تشویق به انجام پژوهشهای بیشتر با اعطای تسهیلات ازجمله طرحهای پژوهشی، مقالات و کتب چاپشده اعضا»، «شناسایی برندگان جشنوارههای معتبر و ایجاد تمهیداتی برای به عضویت درآوردن آنها در باشگاه»، «ایجاد ارتباط مستمر و سازنده با اعضا در راستای توسعه علاقه آنها به باشگاه»، «هدایت اعضا به تشکیل گروههای کاری و انجام حتیالامکان همه فعالیتهای علمی-پژوهشی بهصورت گروهی» و «فراهمسازی زمینههای تبادل اطلاعات علمی و تخصصی اعضا با صاحبنظران و اندیشمندان مرتبط» را نام برد.
باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات در «شناسایی و معرفی نخبگان علمی و فرهنگی که میتوانند بهعنوان الگوی جوانان مطرح باشند»، «بررسی سوابق و زندگینامه نخبگان برای الگوسازی»، «دیدار با نخبگان و چهرههای برتر علمی و فرهنگی»، «تقویت روحیه آزاداندیشی اعضا و تعمیق اطلاعات اجتماعی آنان»، «آموزش اعضا در راستای ارتقای توانمندیهای آنان» و «هدایت اعضا به تهیه و ارائه مقالات علمی تخصصی در همایشهای مختلف داخلی و بینالمللی در کشور» اثرگذار بوده است.
آنا: مهمترین فعالیتهای حال حاضر باشگاه چیست و چه سیاستگذاریهایی را در پیش گرفتهاید؟
فردوسیزاده: مهمترین فعالیت حال حاضر باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات فعالسازی انجمنهای علمی دانشجویی و برگزاری وبینارها برای توانمندسازی هرچه بیشتر اعضای باشگاه و انجمنهای علمی است که در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم و کارآفرینی گامهای موفقی برداشته شود و اعضا به سمت مراکز رشد و نوآوری رهنمون و در واقع با ایجاد توفان ایدهها، ایدههای ناب برگزیده و استارتآپهای نو تشکیل شوند.
آنا: چه پیشنهادها و خواستههایی برای ارتقا و توانمندسازی باشگاه برای همکاران ستادی دارید تا باشگاه بتواند بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد؟
فردوسیزاده: یکی از پیشنهادها زیربناییکردن فعالیتهای باشگاه پژوهشگران جوان است بهطوریکه با جذب اعضای نخبه به معنای واقعی و ارائه تسهیلات گسترده و برگزاری کارگاههای وسیع آموزشی بهمنظور تقویت آنان در راستای خودکفایی و پیشرفت کشور گام برداریم. تبیین آییننامههای جدید در راستای حمایت مالی بیشتر از اعضای باشگاه پژوهشگران و انجمنهای علمی نیز میتواند بهترین محرک برای آنان باشد.
آنا: آیا باشگاه پژوهشگران واحد علوم تحقیقات دستاوردها و محصولات شاخصی دارد؟ و اینکه آیا برنامه و دستورکار جدیدی دارید که منجر به تولید محصول شود؟
فردوسیزاده: از دستاوردهای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات علاوهبر مطرحکردن نام دانشگاه آزاد اسلامی در مجلات مختلف و معتبر خارجی با چاپ مقالات اعضا در آنها و افزایش رتبه دانشگاه در جداول رتبهبندی دانشگاههای سراسر دنیا میتوان اختراعات ثبتشده توسط اعضا را هم نام برد.
اختراعات ثبتشده توسط اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم تحقیقات
بهکارگیری جت دونازله و بهبود خصوصیات مکانیکی نخهای خودتاب، طراحی پروتز سفارشی مفصل ران و ارائه روش ساخت جدید آن به کمک فناوری نمونهسازی، طراحی و ساخت کاشی مقاوم در برابر اشعه ایکس و گاما، طراحی یک نوع ایمپلنت دندانی جدید و ارائه روش ساخت جدید آن به کمک فناوری نمونهسازی، طراحی لیزر هارمونیک دوم تارنوری پرتوان برای مصارف زیر آب، بهکارگیری لیزر تارنوری پرتوان آلاییده به عنصر ایتریم برای اکتشاف و حفاری و آنالیز همزمان لیزری عناصر تشکیلدهنده، رهگیری باریکه لیزرهای پرتوان با فوران پلوم یخ خشک، ساخت دستگاه آنالیز پوست براساس خواص اپتیکی و ... از اختراعات ثبتشده توسط اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم تحقیقات است.
آنا: در دوره کرونا چه عملکردی داشته و آیا موفق به تولید محصولات ضدکرونا هم شدهاید؟
فردوسیزاده: در دوران کرونا بیشتر فعالیتها به سمت برگزاری کارگاهها بهصورت وبیناری از طریق سامانه دان با دراختیارگرفتن این سامانه از واحد IT سوق داده شد و مانند گذشته توانمندسازی اعضای باشگاه و انجمنها در کنار جلسات مستمر مجازی با اعضای انجمنها در دستورکار قرار گرفت.
مسابقه ملی مجازی با عنوان ایدههای نوین در مواجهه با چالشهای کرونا و پساکرونا هم با موفقیت در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد.
آنا: در راستای آخرین سیاستها و برنامههای ابلاغی از ستاد مرکزی چه برنامههایی پیشرو دارید و دستورکارها چیست؟
فردوسیزاده: برگزاری گردهمایی آشنایی با باشگاه پژوهشگران جوان و انجمنهای علمی برای ورودیهای جدید در دانشکدهها، برگزاری جلسات با انجمنهای علمی، معرفی باشگاه در همایشهای گوناگون، برگزاری جلسات هماندیشی اعضا با حضور شخصیتهای پژوهشی و مسئولان صنایع کشور، برگزاری کارگاهها و مسابقات فرهنگی، برگزاری کارگاههای آموزشی، برگزاری استارتآپ در زمینههای مختلف و متنوع، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای اعضای باشگاه و برگزاری مسابقات دانشجویی ازجمله برنامههای پیش روی باشگاه است.
آنا: با توجه به قرارگرفتن انجمنهای علمی زیر نظر باشگاه از چه تعداد انجمن علمی و در چه زمینه و گروههایی برخوردارید. ارزیابی شما از کارکردهایشان چیست و آیا برنامهای برای پیشرفت آنها دارید؟
فردوسیزاده: همانطور که ذکر شد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دارای ۵۳ انجمن دارای مجوز از سازمان مرکزی است که در گروههای فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و مدیریت فعال هستند.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دارای ۵۳ انجمن دارای مجوز از سازمان مرکزی است که در گروههای فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و مدیریت فعال هستند.در واقع یکی از راهکارهای تولید علم توسط دانشگاهیان راهاندازی و فعالیت انجمنهای علمی است. به این ترتیب که انجمنهای علمی وظیفه دارند به دغدغههای علمی دانشمندانی که متعلق به حوزه علمی خاص هستند، پاسخ دهند. بهطور مثال چنانچه تعدادی از دانشمندان فلسفه یا جامعهشناسی که دغدغه فکری آنها فلسفه یا جامعهشناسی است، صرفنظر از فعالیتهای علمی که در یک حوزه علمی یا دانشگاهی بهطور خاص انجام میدهند با رویکرد فلسفی یا جامعهشناختی به این علوم و گسترش آن پایبند شوند، در این صورت آن علم و فعالیتهای علمی در این حوزه علمی؛ دستور کار یک انجمن میشود. به این معنی که علاوهبر اینکه هریک از افراد، تحقیقات خود را انجام میدهند، یک محیط جمعی فراهم میشود که دغدغه آنها موضوع آن علم و حضور آن علم است.
چنین انجمنهایی علاوهبر تبادل افکار و آرا، نشاط علمی را بههمراه میآورند و موجب طرح مسائل جدید و جدی اصحاب آن علم میشوند و کارکرد انجمنهای علمی بسیار مثبت و تمام تلاش باشگاه برای پیشرفت و هرچه بیشتر فعالکردن انجمنهای علمی دانشجویی بهمنظور نیل به اهداف دانشگاه کارآفرین است.
۳ دسته راهکار برای پیشرفت فعالیت انجمنهای علمی
برای پیشرفت فعالیتهای انجمنهای علمی سه دسته راهکار در دستور کار قرار دارد که مخاطبان این سه دسته از راهکارها میتوانند دانشجویان، اعضای رسمی انجمن و مشاوران انجمنهای علمی باشند.
دسته نخست، راهکارهایی برای دانشجویان است. اول اینکه با دوستان در انجمنهای علمی همگام شوند و آنان را در انجام کارهایشان تشویق کنند. گاهی یک حمایت زبانی، میتواند زمینهساز انجام کارهای بزرگتری شود. دوم اینکه مشارکت در انجام برنامههای انجمن، دانشجویان را دلگرم میکند تا برنامههای بعدی انجمن را جدیتر و با دلگرمی بیشتری دنبال کنند. سوم اینکه از برنامههای انجمن باخبر شوند. بهعنوان یک اطلاعرسان، در اطلاعرسانی فعالیتهای انجمن با آنها همکاری کنیم. در وبلاگ یا وبسایتهای مرتبط، برنامههای جاری و آینده انجمن علمی را بهطور مناسب اطلاعرسانی کنیم. چهارم اینکه اگر مسئولیتی میپذیرند، حتماً آن را بهترین شکل ممکن انجام دهند. پنجم اینکه اگر دانشجوی تازهکار رشته هستند، سعی کنند از همان ابتدا با انجمن علمی رشته و اعضای فعال آن آشنا شوند. در این کار، علاوهبر آنکه با دوستان جدید همرشتهای خود که از فعالترین و باانگیزهترین دانشجویان هستند، آشنا میشوند، این آشنایی به آنان کمک میکند که آرامآرام با فرایندها و رویههای رایج در فعالیتهای انجمنی هم آشنا شوند.
بیشتر بخوانید:
پیشگامی پژوهشگران جوان در انجام طرحهای پژوهشی
از ساخت روبات مینیاب تا دستبند نجاتغریق هوشمند
این جوانان خستگی نمیشناسند
از ثبت ۲ اختراع تا ساخت فرمولاسیون ماهی فرآوریشده
دسته دوم، راهکارهایی برای اعضای رسمی انجمن است. اول اینکه از همکاری همه افراد بهره بگیرند و از یاری اعضای هیئت علمی استفاده کنند. دوم اینکه به یاد داشته باشند که افرادی که به انجمن میپیوندند، معمولاً بدون چشمداشت مادی همکاری میکنند. اصولاً، فعالیت در انجمنهای علمی نه تنها با پرداخت مبلغ مختصری برای همکاری همراه است، گاهی وقتها، افراد هزینههایی هرچند ناچیز را نیز متقبل میشوند که به چشم نمیآید؛ اما میتواند مفید و مهم و مؤثر باشد. سوم اینکه اختلاف سلیقه و نظر همواره وجود داشته، دارد و خواهد داشت. فعالیتهای انجمنی، تمرین مکانی برای انعطافپذیری است. حتی در صورتی که بهطور کامل با افراد مخالف هستند، به عقاید افراد توجه کنند و به آنها احترام بگذارند. چهارم اینکه اختلاف نظرهای سطحی مطرحشده در محیط خوابگاه، کلاس درس و دانشکده را وارد فضای انجمن علمی نکنند و از این اختلاف نظرها برای تقویت بنیانهای فکری خود استفاده کنند. پنجم اینکه دبیر انجمن یکی از دوستان دانشجویان است و سعی کنند در کنار او قرار گیرند نه در مقابلش. ششم اینکه نتیجه و برونداد انجمن هرچه باشد، حاصل فعالیت همه اعضای انجمن است؛ بنابراین سعی کنند در هر سطح و مسئولیتی که فعالیت میکنند، کارآمد و مفید باشند.
دسته سوم، راهکارهایی برای اعضای هیئت علمی انجمن است. نخست اینکه حمایت از دانشجویان عضو انجمن، موجب افزایش انگیزه آنان در ادامه مسیر پیشرفت برنامههای انجمن علمی خواهد شد. دوم اینکه برگزاری جلسات منظم با حضور اعضای اصلی انجمن، زمینه جدیت در کارها را برای آنان فراهم خواهد کرد. سوم اینکه اخذ گزارشهای شفاهی یا کتبی هفتگی یا دو هفته یکبارِ اعضای انجمن، مسئولیتپذیری آنان را در قبال وظایفی که برعهده گرفتهاند، بیشتر خواهد کرد. چهارم اینکه صبر و حوصله، اساس لازم برای کار با دانشجویان است. یادمان باشد که برخی از این دانشجویان، نخستین فعالیتهای اجتماعی خود را در انجمن تمرین میکنند. به همین دلیل احتمال خطا و اشتباه همواره وجود دارد. پنجم اینکه ایدهها و راهنماییهای دلسوزانه مشاورهای، انگیزه و دلگرمی لازم را برای فعالیتهای انجمنی در دانشجویان تقویت خواهد کرد. ششم اینکه در آغاز ورود دانشجویان تازهکار، سعی کنید آنها را با انجمن علمی آشنا کرده و به عضویت و فعالیت در انجمن تشویق و ترغیب کنید.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در نیل به این اهداف کوشا خواهد بود.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/