دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1400 - 17:12
نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌‎وگو با آنا:

برخی اصرار دارند که در زمینه فضای مجازی خلأ قانونی داشته باشیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به فضاسازی‌ها در مورد صیانت از حقوق کاربران می‌گوید، شاید بعضی اصرار دارند که در مورد فضای مجازی خلأ قانونی زمینه داشته باشیم.
کد خبر : 598187
غلامحسین رضوانی

غلامحسین رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، درباره اینکه آیا در جریان تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، حقوق شاغلین فعال در این فضا در نظر گرفته شده است؟ گفت: همان‌طور که از نام طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی برمی‌آید،  این طرح به منظور صیانت از حقوق کاربران مطرح شده است نه به منظور سلب حقوق آنها. آنچه که در حال حاضر مطرح شده قانونی شدن این طرح است. البته هنوز قانونی تصویب نشده که کسی راجع به محتوای آن اظهار ناراحتی یا خوشایند کند.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده این است به دلیل اینکه یکی از روش‌های قانون‌گذاری، از طریق کمیسیون‌ها است، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، تنها تصمیم گرفته شده که کمیسیون فرهنگی در زمینه حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی طرحی تهیه کند.


رضوانی در واکنش به برخی اظهار نظرات در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: گمانه‌زنی‌هایی که در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح می‌شود، به این دلیل است که برخی اطلاع کافی در مورد طرح مذکور ندارند و تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار می‌گیرند.


هنوز طرحی در مورد صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصویب نشده است


وی ادامه داد: شاید بعضی اصرار دارند که در مورد فضای مجازی خلأ قانونی زمینه داشته باشیم. لذا اگر کسی بگوید که مخالفم، باید به او بگویید با چه مخالفی؟ حتی اگر بگوید موافقم! باید بگویید با چه موافقی؟ چرا که هنوز چیزی تصویب و یا ارائه نشده است.


نماینده مردم تهران در مجلس شوری اسلامی هر گونه مخالفتی مبنی بر اقدام کمیسیون فرهنگی در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را مخالفت با مفاد قانون اساسی دانست و اظهار کرد: اگر فردی بگوید با این قضیه که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی،  به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده، مخالف هستم، به این معنی است که با یکی از اصول مسلم قانون اساسی مخالفت می‌کند.


رضوانی همچنین متذکر شد: بنابراین فضاسازی‌های سنگینی که در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی می‌شود، در راستای خیرخواهی نیست. البته برخی در اثر این فضاسازی‌ها نگران می‌شوند و جا دارد افرادی که از جزئیات این طرح اطلاع دارند، رفع نگرانی کنند.




بیشتر بخوانید؛


موضع اخیر رئیس مجلس درباره طرح صیانت از فضای مجازی چقدر جدی است؟


فضای مجازی مدیریت نشده در هیچ جای دنیا مرسوم نیست/ سود هنگفت درآمدهای اینترنتی در جیب شرکت‌های آمریکایی




وی با تاکید بر اینکه نمایندگان به دنبال تعطیلی کسب‌وکارها و مشاغل نیستند، ابراز کرد: نکته دوم این است که اساساً حاکمیت نمی‌تواند نسبت به اینکه ممکن است بخشی از کسب‌وکارها تعطیل شود، بی‌تفاوت باشد. اتفاقاً این خطر را از ناحیه خلأ قانونی احساس می‌کنیم.


شاغلین فضای مجازی برای استمرار فعالیت خود رد آن، به قانون نیاز دارند


رضوانی در ادامه گفت: اگر همین امشب به هر دلیلی بخشی از فضای مجازی ایران را تحریم کردند، تعدادی از این کسب و کارها از بین می‌روند. در حال حاضر ممکن است بعضی‌ها به دلیل کم‌اطلاعی بگویند به فضای مجازی کار نداشته باشید اما بعد که مشکلاتی از قبیل تحریم دامن هم ما را گرفت، مشابه جریان بورس اتفاق بیافتد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تشبیه فضای مجازی به قضیه بورس و اتفاقات آن افزود: بورس به این صورت بود که هر کسی تمایل داشته باشد، در آن ثبت‌نام می‌کند، کُد می‌گیرد و خرید و فروش سهام می‌کند اما وقتی عده زیادی از سهامداران متضرر می‌شوند، حاکمیت نسبت به آنها بی‌تفاوت نیست و ورود می‌کند.


رضوانی خاطرنشان کرد: بنابراین برای اینکه شاغلین فضای مجازی بابت از دست دادن کسب و کارشان دچار مشکل نشوند، باید پشتیبانی‌های قانونی لازم را فراهم کنیم، به علاوه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای داخلی را هم تقویت کنیم که اگر در جریان استفاده از آنها با مشکلی مواجه شدند، مشاغل استمرار داشته باشند.


وی در پایان یادآور شد: بنابراین نه‌تنها مشاغل فعال در فضای مجازی نباید بابت از دست دادن مشاغل خود نگران باشند، بلکه باید از این بابت خوشحال باشند که علاوه بر امکانات خارجی، امکانات داخلی هم تقویت خواهد شد. بنابراین قانون‌گذاری درباره دفاع از حقوق کاربران فضای مجازی حائز اهمیت است چرا که اگر روزی  دشمنان تصمیم به آسیب زدن مشاغل داخلی بگیرند، ممکن است حدود یک میلیون نفر بیکار شوند.


انتهای پیام/۴۱۵۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته