مغفول ماندن مهارت در نظام آموزشی کشور
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحی عمران به مناسبت فرارسیدن هفته ملی کارآفرینی و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای در برنامه بهوقت ایران شبکه آموزش سیما درباره تأثیر مهارت در تولید ناخالص ملی اظهار کرد: از شاخصههای مهم توسعه بحث منابع انسانی است، بدون نیروی انسانی ماهر توسعه به دست نمیآید. در دنیا یکی از شاخصههای اصلی توسعه را آموزشهای فنی و حرفهای میدانند. البته برای اینکه تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند باید همه عوامل دیده شود.
وی ادامه داد: قبل از اینکه به موضوع مهارت در تولید ناخالص ملی بپردازیم باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که سیاستگذاری کلان کشور چقدر جهتگیری مهارتی دارد؟ متأسفانه در نظامهای آموزشی کشور که تربیتکننده منابع انسانی هستند این سیاستگذاریها مهارتی کمتر دیده میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: در این زمینه باید به اسناد بالادستی مراجعه کنیم که چقدر در اسناد بالادستی نظیر سند تحول و سایر اسناد، مهارت مورد تأکید است؟ یا در آموزش و پروش و در دوره سه ساله متوسطه آموزشهای مهارتی چگونه است؟
صالحی عمران گفت: متأسفانه مشاهده میشود که اکثر دانش آموزان به سمت مدارس تیزهوشان هدایت میشوند. هدایت تحصیلی چگونه صورت میگیرد؟ من خیلی وقتها ردپای مافیا را در این زمینهها مشاهده میکنم و واقعاً نگران نظام آموزش کشور هستم.
وی افزود: دانشگاه فنی و حرفهای با ۱۸۰ دانشکده در کشور گاهی وقتها مشکل پذیرش دانشجو دارد. بر اساس برنامهها باید ۵۰ درصد دانش آموزان در مدارس فنی و حرفهای باشند کجا چنین آماری مشاهده میشود؟ گاهی فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه تکمیل میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اضافه کرد: مثلاً در کنکور میبینیم که انبوهی از دانش آموزان در چند رشته تجربی ثبتنام میکنند، در کجای این رویکرد آموزش مهارتی دیده شده است. در بسیاری از کشورها دانش آموزان پس از پایان مدرسه وارد بازارکار میشود و خیلی هم دنبال آموزش عالی نیستند. من این زیرساختها نمیبینم. پس نیروها بر اساس نیازهای بازارکار در کشور تربیت نمیشود.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/