دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1394 - 12:29
یک کارشناس حوزه شهری در گفت‌‌و‌گو با آنا:

دریافت عوارض از تونل‌های شهری اقدامی شتاب‌زده و ناپخته است/ این اقدام در دنیا بی‌سابقه است

یک کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه طرح دریافت عوارض از تونل‌های شهری یک اقدام شتاب‌زده و ناپخته است، گفت: شهرداری تهران نباید بنا به مصلحت‌های کوتاه‌مدت و سیاسی تصمیم بگیرد.
کد خبر : 59465

سعید سادات‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص طرح اخیری که در شورای شهر تهران درباره دریافت عوارض از تونل‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: در اینکه شهرداری‌ها باید در‌آمدهای مالی خود را از عوارض خدمات شهری دربیاورند تا متکی به تجاوزگری‌هایی همانند فروش آینده‌ شهر و تراکم‌فروشی و کاربری‌فروشی نباشند، شکی نیست.


وی افزود: در اینکه شهرداری‌ها باید برای خود درآمدهای پایدار ایجاد کنند هم شکی وجود ندارد اما مشکل اینجاست که شهرداری تهران یک برنامه استراتژیک مناسب در این زمینه ندارد تا براساس آن عوارض شهری را از شهروندان دریافت کند. این موضوع بارها به شهرداری تهران پیشنهاد شده و طرح‌هایی نیز برای شهرداری طراحی شده است.


این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه اما در این برهه زمانی شهرداری تهران تصمیم گرفته است تا با توجه به مشکلات مالی از تونل‌هایی که چند صد میلیارد تومان برای آنها هزینه کرده است، عوارض دریافت کند، اضافه کرد: به طور حتم این طرح مشکلات اجتماعی فراوانی را به وجود می‌آورد و با واکنش‌های شدید مواجه می‌شود. اگر شهرداری تصمیم داشته باشد به توسعه‌های پایدار مالی شهری برسد باید ابتدا برای اجرای چنین طرح‌هایی شهروندان تهرانی را توجیه کند و در ازای دریافت عوارض به مردم خدمات مناسب ارائه دهد.


این مدرس دانشگاه ادامه داد: بعضا دیده شده که در تونل‌های شهر تهران ترافیک‌های شدیدی ایجاد می‌شود به عنوان مثال برای عبور از تونل صدر به نیایش بیشتر شهروندان در ترافیک‌های یک ساعت و نیمه معطل می‌شوند. وقتی در یک تونل یک ساعت و نیم ترافیک و راهبندان وجود دارد شهرداری تهران می‌خواهد عوارض چه چیزی را دریافت کند؟


وی در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت عوارض از تونل‌ها در شهرها قانونی است یا خیر گفت: من تا به امروز نمونه چنین موضوعی را در هیچ‌یک از شهرهای بزرگ جهان ندیدم. در بیرون از شهرها دریافت عوارض اتوبانی در تمامی کشورها وجود دارد اما دریافت عوارض از تونل‌ها خیر.


سادات‌نیا با بیان اینکه این طرح باید در شورای شهر بررسی شود و اعضای شورای شهر با توجه به حقوق شهروندی این موضوع را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کنند، گفت: تصمیم نهایی از سوی اعضای شورای شهر گرفته می‌شود. دریافت عوارض از تونل‌های شهری در واقع یک تفکر شتاب‌زده و ناپخته است.


این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه شهرداری می‌تواند برای ایجاد عوارض پایدار شهری روی گزینه‌های دیگری تمرکز کند، توضیح داد: به عنوان مثال شهرداری می‌تواند روی خودروهای فرسوده تمرکز داشته باشد. همان‌طور که شاهد بودیم 20 روز هوای تهران در حالت اضطرار بود و این آلودگی ناشی از وجود خودروهای فرسوده در شهر تهران است. همین طور عوارض وسایل نقلیه شخصی باید 10 برابر عوارضی باشد که امروزه دریافت می‌شود. در واقع در تمام کشورهای پیشرفته جهان هم‌اکنون عوارض وسایل نقلیه بسیار بالاست.


وی با بیان اینکه شهرداری تهران در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد باید مشاوران متخصص داشته باشد تا دست به اقدامات شتاب‌زده نزند، عنوان کرد: شهرداری تهران نباید بنا به مصلحت‌های کوتاه‌مدت و سیاسی تصمیم بگیرد و تا یک مشکل مالی به وجود می‌آید واکنش از خود نشان ندهد. اینکه بگوییم درآمد شهرداری تهران پایین آمده است و حال باید کمبود درآمد را از دریافت عوارض تونل‌ها برطرف کنیم در واقع به نوعی حقوق شهروندی را زیر سوال می‌برد.


دبیر انجمن صنفی جامعه مهندسان معمار ایران بهترین گزینه برای حمل‌‌و‌نقل عمومی را مترو، اتوبوس و تاکسی دانست و اضافه کرد: اگر شبکه حمل‌ونقل عمومی تقویت شود هم آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند و هم دیگر نیازی نیست که شهروندان برای عبور از تونل‌های شهری عوارض دریافت کنند.


وی با بیان اینکه ما حدود 50 سال است که درگیر ساخت مترو هستیم، تصریح کرد: در این 50 سال در دنیا با آخرین تجهیزات روز، مترو ساخته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است و ما چند سال است که به خودمان آمده‌ایم و متوجه شده‌ایم که مترو نقش مهمی را در حمل‌ونقل عمومی ایفا می‌کند و باید وقت و سرمایه بیشتری به آن اختصاص دهیم.


سادات‌نیا ادامه داد: همان‌طور که مشاهده می‌کنید مردم نیز از مترو استقبال می‌کنند، اما تهران شهری 10 میلیونی است که نمی‌توان مسائل مربوط به حمل‌ونقل عمومی را در آن نادیده گرفت. راه‌حل‌هایی که شهرداری تهران برای برطرف کردن مشکلات پایتخت در نظر می‌گیرد باید کلان باشد.


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه طرح تفصیلی که برای تهران تهیه شده بود بسیار جامع و کامل بود، گفت: اما این طرح متاسفانه دستخوش یکسری از دخالت‌های مدیریتی شد. در طرح جامع تهران در واقع منطقه 22 یک فضای سبز بود و بارگذاری جمعیتی بسیار کمی داشت، اما امروز این منطقه به جنگلی از آپارتمان‌ها تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه تمام این ساختمان‌ها خود نیز عاملی برای به وجود آمدن آلودگی هوا هستند، توضیح داد: در شمال شهر تهران فضایی سبز در طرح تفصیلی پیش‌بینی شده بود اما امروز مناطق شمالی شهر تهران تبدیل به محلی برای احداث برج‌های بلند شده است. بعد هم برای اینکه بتوانیم مشکل رفت و آمد ساکنان این مناطق را برطرف کنیم مجبور می‌شویم بزرگراه‌های چند طبقه بسازیم و نتایج ساخت این بزرگراه‌ها این می‌شود که ما هرسال وقتی به فصل پاییز و زمستان می‌رسیم با آلودگی هوا مواجه می‌شویم و تازه تصمیم می‌گیریم برای رفع این آلودگی اقداماتی را انجام دهیم و این روند طی سال‌ها همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب