موافقت با طرح تولید ماده استراتژیک «اد بلو»
سعید دلاوری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در گچساران اعلام کرد که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح «تولید ماده استراتژیک اد بلو (Ad Blue)» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران موافقت کرد.
وی اضافه کرد: در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعضای هیئت علمی و هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد طرح «تولید ماده استراتژیک اد بلو (Ad Blue)» را مطرح کردم که بهدلیل زودبازده بودن، هزینه محدود و تولید سریع با هزینه بالغ بر ۶ میلیارد تومان به تصویب رسید.
دلاوری افزود: اد بلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) در ایران و اروپا به نام ادبلو Adblue معروف و براساس استاندارد ISO ۲۲۲۴۱ یک محلول اوره بوده که از ۳۲٫۵ درصد اوره خالص (AUS ۳۲) و ۶۷٫۵٪ آب دیونایز تشکیل شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران عنوان کرد: ادبلو بهطور گسترده در خودروهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶ مورد استفاده دارد. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) خودروهای دیزل بوده و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار زیاد کاهش میدهد.
دلاوری مطرح کرد: محلول اد بلو در گازهای خروجی حاصل از احتراق در مسیر اگزوز خودرو تزریق شده و پس از تبخیر به آمونیاک و دی اکسید کربن تجزیه میشود.
وی، این ماده را غیرسمی دانست و با بیان اینکه با تزریق این ماده به داخل اگزوز، ذرات سمی به آب و اکسیژن تبدیل میشود، یادآور شد: مصرف کِشندههای این ماده در ایران در هر صد کیلومتر ۰.۵ تا. ۱ لیتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران تبیین کرد: استفاده از این سیستم علاوه بر کاهش بسیار زیاد در آلایندگی هوا، موجب کاهش پنج درصدی مصرف سوخت میشود.
دلاوری با بیان اینکه ماده اد بلو از خروج هیدروکربنهای نسوخته در هوا جلوگیری میکند و مانع بارانهای اسیدی میشود، توضیح داد: بدون وجود اد بلو، خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو ۶ تولید خواهند کرد، بنابراین اد بلو غیرسمی بوده و بخش بزرگ آن را آب و اوره تشکیل میدهد.
وی با بیان اینکه این ماده بهعنوان بخشی از کاهش کاتالیتیک انتخابی SCR بهکار میرود، تأکید کرد: SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانههای دیزلی را میشکند و با تزریق میزان کمی ادبلو به داخل اگزوز شاهد تبدیل ذرات سمی به آب و اکسیژن خواهیم بود.
به گزارش آنا، سعید دلاوری دانشآموخته دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه تکنولوژی مالزی است و ۲۰ سال است که بهعنوان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران فعالیت میکند و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه تبدیل گازهای گلخانهای به مواد بسیار باارزش همانند مشتقات استات و فرمات در ژورنالهای معتبر بینالمللی با ضرایب تأثیر بالا مانند ۶.۵ و ۹.۵ چاپ کرده و همچنین کتابی در این زمینه به زبان انگلیسی در کشور آلمان تألیف و چاپ کرده که در سایت آمازون وجود دارد.
از جمله نکات بسیار مهم و فناوری انحصاری علم ادبلو یا مایع اگزوز دیزل طراحی رآکتور برای تبدیل گازهای گلخانهای که عامل اصلی گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی جهانی بوده، است.
این علم امروزه بهعنوان یکی از مهمترین چالشهای پیش روی جوامع بشری مطرح بوده و تبدیل گازهای گلخانهای در رآکتور طراحی شده توسط دکتر دلاوری در شرایط فشار و دمای محیط انحصاری بودن آن را مشهود میکند.
علاوه بر ناول بودن علم ادبلو یا مایع اگزوز دیزل از جمله نکات بسیار مهم این رآکتور طراحی شده، میزان تبدیل ۴۸ آن درصد بوده که از روش فتوکاتالیستی در جهان (توضیح اینکه بالاترین روش تبدیل با استفاده از ۲۲ درصد است) بسیار بالاتر است و فناوری آن را به رخ میکشاند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/