دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1400 - 13:14
آنا از ابعاد امنیتی مخالفت با تحول در دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد؛

تهدید دانشمند هسته‌ای برای مقابله با تحول در دانشگاه آزاد/ چه کسانی فهرست محافظان دکتر طهرانچی را لو دادند؟

مخالفان تحول در دانشگاه آزاد اسلامی این‌ بار برای ادامه این مسیر دست به افشای اطلاعات محافظان محمدمهدی طهرانچی به عنوان یک دانشمند هسته‌ای زده‌اند که به نظر می‌رسد این امر موجب ایجاد حفره‌ای امنیتی شود.
کد خبر : 591178
ر

به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جریان مرموزی که در هفته‌های گذشته تخریب دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس آن را در دستور کار خود قرار داده است آیا فقط به دنبال سهم‌خواهی مالی است یا شیوه‌ای جدید برای حذف دانشمندان هسته‌ای را اتخاذ کرده است؟


این جریان پس از جعل عنوان شخصیت‌های حقوقی نظیر ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در توییتر از طریق حساب‌های جعلی و انتشار مطالبی علیه دانشگاه آزاد از طریق این حساب‌ها، نوع جدیدی از تخریب را در پیش گرفت.




بیشتر بخوانید:


چه کسانی پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی را بر نمی‌تابند؟





درست در روزی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صیانت از مراکز و دانشمندان هسته‌ای کشور اعلام کرد: «براساس قانون اقدام راهبردی هسته‌ای مجلس هیچ یک از اطلاعات ضبط‌شده از مراکز هسته‌ای ایران هیچ وقت به آژانس بین‌المللی اتمی داده نخواهد شد»، مشخصات محافظان محمدمهدی طهرانچی، یکی از دانشمندان هسته‌ای کشور که از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ مشمول تحریم‌های آمریکا به علت فعالیت‌های هسته‌ای نیز هست، نه توسط ایران ‌اینترنشنال و BBC که توسط یک سایت متعلق به یک جریان سیاسی خاص داخلی منتشر شد تا رأی مجلس را وتو کرده باشد و نهادهای امنیتی را با نوع جدیدی از همکاری با صهیونیسم برای نابودی دانشمندان هسته‌ای از درون خاک ایران مواجه کند. واقعه‌ای که اگر بیشتر از ترور از راه دور شهید فخری‌زاده اعجاب‌آور نباشد، کمتر از آن هم نیست. این اقدام در طول چهار دهه گذشته بی سابقه بوده و در خصوص هیچ یک از دانشمندان و شخصیت‌هایی که طبق پروتکل‌های امنیتی باید از جانشان محافظت شود، روی نداده بود.


اسرائیل به دنبال ترور چهره‌های هسته‌ای ایران/ فخری‌زاده و طهرانچی زیر ذره‌بین دشمن


سایت معاند «ایران وایر» (iran wire) در ۲۰۲۱ در گزارشی به بهانه معرفی یک کتاب درباره فعالیت هسته‌ای ایران، به شروع یک برنامه تحقیقاتی پیش از سال ۱۳۸۰ و با مشارکت بسیاری از دانشمندان ایرانی با مدیریت شهید محسن فخری‌زاده اشاره می‌کند و با درج تصویری از فعالیت دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حین کار و آزمایش در پارچین خبر می‌دهد و حذف دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله شهید فخری‌زاده و طهرانچی را حق اسرائیل برمی‌شمرد.


دکتر طهرانچی که از جمله دانشمندان هسته‌ای ایران است که در لیست ترور موساد هم قرار دارد، با شهید فخری‌زاده در دانشگاه شهید بهشتی هم‌دانشگاهی و بعدتر همکار او در مراکز هسته‌ای و دفاعی بود.


او پس از شهادت فخری‌زاده در یادداشتی که در سایت KHAMENEI.IR منتشر شد به شرکت در محافل مباحثه‌ای که‌ شهید فخری‌زاده پیرامون علم و دین، فلسفه، فیزیک و کوانتوم‌مکانیک علی‌رغم همه مسئولیت‌های اجرایی و دانشگاهی اداره می‌کرد، اشاره کرد.


آنچه در ماجرای انتشار مشخصات محافظان دکتر طهرانچی هشداردهنده است تنها به امنیت دانشمندان هسته‌ای محدود نمی‌شود بلکه امنیت هزاران نیروی تأمین‌کننده امنیت کشور است که از این به بعد به رسم آن سایت متعلق به یک جریان خاص و همدستان آن با افشای اطلاعات مواجه می‌شوند.


نهادهای امنیتی سکوت می‌کنند؟


اگر برای چنین اقدامی وجه امنیتی در نظر گرفته شود، باید پرسید که چرا نهادهای امنیتی و در رأس آنها شورای عالی امنیت ملی، که خود مصوب‌کننده قوانین مربوط به حفاظت از دانشمندان هسته‌ای هستند، نسبت به افشای اطلاعات نه دانشمندان هسته‌ای که حتی محافظان آنان واکنشی نشان نداده‌اند؟ آیا انتقام‌گیری اصحاب رانت‌های مالی در دانشگاه آزاد و مدرک‌فروشان سابق، دلیل کافی برای به خطر انداختن امنیت محافظان امنیت کشور و دانشمندان آن است؟ آیا مسئولان امنیتی کشور در برابر این تخلفات آشکار سکوت خواهند کرد تا قصه پر غصه فخری‌زاده، علی‌محمدی، احمدی روشن و... تکرار شود؟


تهدید دانشمند هسته‌ای برای مقابله با تحول در دانشگاه آزاد/ چه کسانی لیست محافظان دکتر طهرانچی را لو دادند؟


در این باره فریدون عباسی، نماینده مجلس و ریاست سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره افشای اطلاعات محافظان یک دانشمند هسته‌ای در یک سایت داخلی گفت: مسئولیت این ماجرا با شورای امنیت کشور (شاک) و وزارت کشور است و باید به این قضیه ورود کنند.


از تخریب‌های سازمان یافته علیه دانشگاه آزاد اسلامی تا تهدید امنیت دانشمند هسته‌ای ایران


اما چرا باید یک سایت خبری اسامی و اطلاعات محافظان یک چهره علمی کشور را منتشر کند؟ بررسی سوابق خبری این سایت در هجمه به دانشگاه آزاد و مدیران آن نشان می‌دهد، عناصر پشت پرده آن که به نظر می‌رسد وابستگی‌های جریانی روشنی داشته باشند، در برابر اقدامات سه سال اخیر مدیران ارشد دانشگاه در جهت تحول، شفافیت و مبارزه با فساد به دنبال انتقام‌جویی و وارونه‌نمایی حقایق هستند. این سایت و سایر سایت‌های همسو با آن با سپر کردن مطالبات تاریخی و بحق اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد به‌خصوص در حوزه مسائل حقوق و معیشت، دقیقاً در مسیر پاسخ به این مطالب ایستاده و به دنبال ایجاد بحران از طریق اعتصاب و به تعطیلی کشاندن دانشگاه هستند.


عناصر هدایتگر این سایت‌ها که خود در زمان مدیریت‌شان بر دانشگاه آزاد اسلامی در اوج درآمدزایی از محل شهریه و با وجود بیش از ۲ میلیون دانشجو در دانشگاه، به‌عمد سطح حقوق و مزایای اساتید و کارکنان آن را پایین نگه داشتند و با ایجاد حیاط‌خلوت‌های غیرشفاف مالی از محل شهریه دانشجویان، زمینه رانت و فساد را در دانشگاه آزاد برای برخی از اطرافیان خود فراهم کردند، اکنون به شکل طنزآمیزی مطالبه‌گر و پرچم‌دار حقوق نیروهای خدوم دانشگاه شده‌اند!


سوابق خبری موجود در این سایت‌ها نشان می‌دهد، این جریان با ایجاد شفافیت مالی در دانشگاه آزاد مخالف است. در این سایت‌ها نه‌تنها هیچ خبری از تجمیع و کاهش بیش از ۲۰ هزار حساب بانکی دانشگاه آزاد به تعداد حداقلی مورد نیاز نیست بلکه گزارش‌های متعددی علیه ایجاد سامانه‌های یکپارچه آموزشی و مالی برای ایجاد شفافیت و رصد دقیق تراکنش‌های مالی انجام‌شده ناشی از واریز شهریه دانشجویان دیده می‌شود. اگر درد این جریانات و رسانه‌های نیابتی آنان، درد اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بود، از بازگشت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان شهریه دانشجو به چرخه مالی دانشگاه به نفع معیشت نیروی انسانی دانشگاه استقبال می‌کردند. سکوت آنان در برابر این رخداد ضدفساد گویای این است که خود در فرآیند فسادآلود گذشته دست دارند و اکنون با راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه به نفع شفافیت، دست آنان برای سوءاستفاده از منابع مالی دانشگاه از جیب اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد کوتاه شده است.


دکتر طهرانچی درباره ماجرای نشتی ۷۰۰ میلیارد تومانی شهریه‌ها در ادوار گذشته و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن، گفته بود که «درآمدهای دانشگاه آزاد از شهریه مشخص است. قبلاً سامانه‌ها هیچ اتصالی به یکدیگر نداشتند. سامانه مالی و سامانه آموزشی هم که اصولاً هیچ ارتباطی با هم نداشتند و درواقع یک شکاف اطلاعاتی وجود داشت. این شکاف باعث شده بود علی‌رغم انتظار افزایش، درآمدها از شهریه دانشگاه از ۵ سال پیش تا سال گذشته فقط ۳۰۰ میلیارد افزایش نشان می‌داد و به ۶ هزار میلیارد رسیده بود! امسال اما یک نظارت سامانه‌ای انجام داده و سامانه‌ها را به یکدیگر متصل کردیم و همین کار سبب شد درحالی‌که افزایش نرخ شهریه‌ها ۱۲ – ۱۳ درصد بود، به‌یک‌باره درآمد ما به چیزی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (چون تابستان را در پیش داریم نمی‌توان عدد دقیقی را ارائه داد) برسد. ما در این نظارت سامانه‌ای هرگونه پرداخت از طریق پوز، نقدی، چکی و سایر شیوه‌های را حذف کردیم. درواقع عدم شفافیت درآمدهای شهریه ناشی از همان سیستم گسترده، جزیره‌ای و غیر مرتبط قبلی بود.»


آزادی دانشگاه آزاد از بی‌تدبیری / تحولی که با حضور طهرانچی شکل گرفت


تا پیش از ریاست دکتر طهرانچی بر دانشگاه آزاد اسلامی باور رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد این بود که افزایش درآمد دانشگاه در گرو افزایش جذب دانشجو و بالا بردن شهریه دریافتی از آن‌هاست اما در نگاهی تحولی در دوره دکتر طهرانچی افزایش درآمد دانشگاه منوط به افزایش توان حل مسئله و افزایش دانشجو منوط به میزان نیاز منطقه به اشتغال شد.


دانشگاه آزاد در سراشیبی سقوط قرار داشت و از سال ۹۳ تا سال ۹۷ هر چقدر رشته اضافه کرد، موفق به جذب بیشتر دانشجو نشده بود به طوری که جمعیت دانشجویان آن از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو به یک میلیون و ۲۰ هزار دانشجو تقلیل یافت.


سال ۹۳، ۳۹ درصد و سال ۹۷، ۶۹ درصد واحدهای دانشگاه زیان‌ده و در خطر تعطیلی بودند. اما در دو سال و نیم اخیر ۱۵۰ هزار دانشجو به جمعیت دانشجویان دانشگاه بدون اضافه کردن رشته اضافه شد و به یک میلیون و ۱۷۰ هزار دانشجو رسید.



علت این موضوع را می‌توان اجرای برنامه‌های تحولی چون ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی، ارتقای تربیت معنوی و اخلاقی و هویتی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله، بسته کاری توسعه و فناوری و نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی، پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌ساز، فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای، تحول در فرهنگ سازمانی، به همراه بهره‌وری و پایداری اقتصادی دانست.


ایجاد حفره امنیتی برای دانشمند هسته‌ای به بهانه اعتراض به تحول در دانشگاه آزاد


در نگاه غیر امنیتی و خوش‌بینانه منتشرکنندگان مشخصات محافظان دکتر طهرانچی، همان بخش از بدنه دانشگاه هستند که نسبت به برنامه‌های تحولی دانشگاه و ممانعت از دست‌اندازی غیرقانونی به منابع آن، معترض هستند و منافع رانتی و مالی غیرقانونی خود را از دست رفته می بینند. مصوبات و تصمیمات هیئت‌ رئیسه دانشگاه با هدف کمک به معیشت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان اتخاذ و ابلاغ می‌شود نه منافع عده‌ای خاص.


راه‌اندازی سامانه‌های دانشیار، آموزشیار و پژوهشیار، انعقاد قراردادهای دانش‌پژوهشی و دانش‌بنیان و درآمد از طریق صندوق پژوهش و فناوری و صندوق پژوهش غیردولتی در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی به شفاف شدن درآمدهای شهریه‌ای و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای منجر شده است.


با اجرای طرح پویش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو همزمان در دانشگاه و صنعت مشغول به تحصیل و کار شده‌اند و می‌رود که به زودی در همه واحدها پیاده‌سازی شود.


دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ارتقای حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی خود، به مانند مصوبه های وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، با تقسیم اعضای هیئت علمی به دو دسته الف و ب تلاش کرده است تا با شفاف‌تر شدن کیفیت عملکرد اساتید همزمان حقوق و مزایای آنان را نیز افزایش دهد و به جای اخراج برخی از اساتید چندشغله با حفظ سطح حقوق فعلی آنان، موظفی حضورشان نیز کاهش یابد. همچنین با این طرح با موضوع پایان‌نامه‌فروشی برخی از اساتید متخلف مقابله می‌شود. اساتیدی که در رده‌بندی الف و ب قرار نگیرند و بخواهند با پایان‌نامه‌فروشی اعتبار دانشگاه آزاد را زیر سؤال ببرند در این صورت مجبور به اصلاح رویه گذشته یا خروج از دانشگاه هستند.


مبارزه با مدرک‌فروشی و فساد در دو سال و نیم اخیر در دانشگاه آزاد و آزاد شدن شهریه دانشجو از چنبره یک الیگارشی سیاسی که اکنون در انتخابات ۱۴۰۰ هم شکست خورده است تا حدودی علت تخریب‌ها و یاری رساندن به صهیونیست‌ها بسان جاسوس را مشخص می‌کند.


جریان مرموز در عملکردی انتحارگونه این‌بار میزان تخریب را آن قدر بالا برده است که مطمئن باشد حذف دکتر طهرانچی به هر شکل ممکن چه فیزیکی چه مدیریتی رقم خورده است.


انتهای پیام/۴۱۶۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته