دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1400 - 12:00
ابن‌الدین حمیدی در گفتگوی تفصیلی با آنا:

ارتقای اعضای هیئت علمی باید براساس نقش آنها در تولید علوم نافع و بنیادین صورت بگیرد

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: ارتقای اعضای هیئت علمی باید براساس نقش آنها در تولید علوم نافع، میانبر و بنیادین صورت گیرد.
کد خبر : 590937
ابن‌الدین حمیدی

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روی کار آمدن دولت جدید به طور طبیعی امید تغییر در شرایط را در دل مردم زنده می‌کند. اما تغییر شرایط و حل مشکلات نیاز به تخصص و راهکار دارد. دانشگاه به عنوان نهاد علمی که به لحاظ ماهیتی باید ارائه‌دهنده راهکار برای حل مشکلات جامعه باشد چگونه می‌تواند ظرفیت خود را در اختیار دولت جدید قرار دهد و متوجه چه نکاتی باشد؟


رسانه‌ها به شکل افراطی در حال افزایش انتظارات مردم از دولت جدید هستند


محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین (ع) و جانشین اسزمان بسیج اساتید کشور در گفت‌وگو با آنا درباره اینکه چگونه دانشگاه‌ها می‌توانند به دولت جدید کمک کنند؟ گفت: امروز رسانه‌ها به شکل افراطی در حال افزایش انتظارات مردم از دولت جدید هستند و این اصلا رفتار مطلوبی نیست و بالا بردن انتظارات مردم از حل یک شبه مشکلات می‌تواند خطر جدی برای دولت جدید باشد. اما سازمان بسیج اساتید و بسیج اقشار با تمام ظرفیت و توان در راه حل‌یابی علمی برای حل مشکلات کشور در صحنه حضور دارند و البته مطالبه‌گری خودشان را به عنوان زبان گویای مردم رها نخواهند کرد.


اساتید بسیجی پیگیر مطالبات مردم هستند


ابن‌الدین حمیدی افزود: مردم حقوقی دارند و قانون اساسی و قوانین مدنی و دستورالعمل‌های اجرایی دستگاه‌های رسمی کشور قواعدی را مشخص کرده که علی‌القاعده بایستی اجرایی شوند لذا برای احقاق حقوق مردم برای دستورالعمل‌های بالادستی اساتید بسیجی در صحنه حضور دارند و این مطالبه را انجام می‌دهند و برای اجرایی شدن آن هم کمک خواهند کرد لذا سیستم نظارتی و رصد اساتید و مجموعه بسیج در همه اقشار برای کنترل شرایط موجود کماکان در صحنه هست همانطور که در دولت آقای روحانی هم بود.


ارتقای اساتید باید براساس نقش آنها در تولید علم نافع صورت بگیرد


عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: نقش دانشگاه‌ها نقش تعیین شده‌ای است و این دولت‌ها هستند که باید ظرفیت استفاده از آنها را در خود ایجاد کنند تا از آنها به نحو احسن استفاده کنند. دانشگاه طبق آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی خود ۴ ماموریت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مستشاری-اجرایی برای اعضای هیئت علمی خود تعریف کرده است. این چهار ماموریت به این معنا است که استادان می‌توانند در تربیت نسل جدید در تراز انقلاب اسلامی تاثیرگذار باشند و کار فرهنگی کنند.


وی افزود: وظیفه استادان در حوزه آموزش روشن است. اما در حوزه پژوهشی که منجر به تولید علم نافع شود و نتایج تحقیقات بتواند مشکلی از مردم، کشور و انقلاب اسلامی را حل کند و مسیر نیل به سمت تمدن نوین اسلامی را تسهیل کند و راه‌های میانبر و کوتاه مدت علمی را برای عبور از مشکلات موجود را پیدا کند.


ابن‌الدین حمیدی تصریح کرد: دو نوع تولید علم داریم، یک تولید علم نافع داریم که متفاوت از تولید علم برای شکستن مرزهای علم است. مطالعات بنیادی و چیزی که مرزهای علم را می‌شکند می‌تواند وارد سرفصل‌های دروس شود وگرنه علم نافع و کاربردی که بتواند ثروت تولید کند و موقعیت مردم را بهبود دهد ابداعی و اختراعی است که با انگیزه افراد انجام می‌شود و ضرورتی ندارد که وارد سرفصل‌های دروس شود.


وی در ادامه افزود: لذا برای تولید علم نافع تلاش داریم به این معنی که علم کاربردی باشد و مشکلات را حل کند، تلاش دیگر برای تحول در علوم به ویژه علوم انسانی داریم که بتواند نظریه‌ها و تئوری‌های علمی را جا به جا کند و نظریه‌های علم دینی را جایگزین نظریه‌های غیردینی کند. هر دو کار ضروری و لازم است. یک مورد در لحظه و دیگری در درازمدت جواب می‌دهد. لذا آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی باید بتواند این دو را پوشش دهد و دانشگاه در شرایطی که دولت جدید روی کار می‌آید و اگر قرار باشد قول‌هایی که دولت منتخب در زمینه رفع کرونا، بیکاری و گرانی، مبارزه با فساد و ... به مردم داده‌ است را عملیاتی کند، ورود دانشگاهیان و استادان الزامی است تا علمی که به عنوان علم نافع می‌شناسیم توسط استادان به جریان بیفتد.


هر استادی که دغدغه کشور را دارد بسیجی است


عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین (ع) در پاسخ به این سوال که دانشگاه به چه میزان درک درستی از مشکلات جامعه دارد گفت: بین استادان مختلف تفاوت وجود دارد. استادانی که تنها به فکر ارتقای سالانه خود هستند ممکن است خیلی به مشکلات جامعه دقت نداشته باشند، اما استادانی هم هستند که دغدغه‌مندتر هستند و توجه‌شان به مردم و انقلاب اسلامی بیشتر است این استادان که تعداد آنها کم هم نیست متفاوت از دسته اول هستند. این دغدغه‌مندی در بین استادان بسیجی بیشتر است البته استادانی هم هستند که ممکن است بسیجی نباشند اما دغدغه‌مند و نگران ایران باشند، این‌ها به نوعی بسیجی هستند چون دغدغه ایران را دارند.


انتظارات از دولت جدید باید با شیب حقیقی بالا بیاید/ نمی‌توان منتظر نظام بوروکراتیک علم ماند


ابن‌الدین حمیدی تاکید کرد: مردم ما از مشکلات روز خسته هستند، مشکلاتی که بخشی از آن مربوط به مشکلات ساختاری کشور و بخشی دیگر به دلیل حاکمیت دولت تکنوکراتی است که به درون باور نداشت و به بیرون چشم دوخته بود. مجموعه این مشکلات عرصه را بر مردم تنگ کرده است اما مردم مسیر را گم نکرده‌اند و ۱۸ میلیون رای به آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد مردم دست از انقلابی بودنشان برنداشته‌اند، اما مطالبات جدی دارند و انتظار دارند دولتی که رئیس آن سید و مذهبی و مورد تائید انقلابیون است مشکلات را حل کند و مردم ایشان را لایق حل مشکلات می‌دانند وگرنه کسی به عبا و عمامه وی رای نداده است.


عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: این موضوع هم فرصت و هم تهدید است. فرصت است چون مردم فرد انقلابی را مناسب حل مشکلات کشور دیده‌اند و مجدد به سیره و روش انقلابی روی آوردند. اما تهدید است چون اگر انتظارات غیرواقعی از دولت جدید هجوم بیاورند، دولت را از نیل به اهداف خود و پرداختن به مطالبات حقیقی مردم باز می‌دارد. لذا مطالبات مردم باید با یک شیب حقیقی بالا بیاید. رسیدگی به مطالبات مردم به صبر حداقل ۶ ماه تا یکساله نیاز دارد و بیشتر از این ممکن است از حوصله مردم خارج باشد. نیازمند مسیرهای میانبر، کوتاه مدت و زود بازده هستیم و نمی‌توانیم منتظر نظام بوروکراتیک علم بمانیم و صبر کنیم تا پورپوزالی تنظیم و داورهایی تعیین و بودجه‌ای تخصیص داده شود تا مرحله به مرحله پیش رود و معلوم هم نباشد که در آخر به نتجه کارآمدی خواهد رسید یا نه؟ لذا منتظر روش‌های طولانی مدت علمی نمی‌توان ماند.


انتهای پیام/ ۴۱۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب