دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1400 - 12:36
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

پرونده فوت دو خبرنگار پیگیری می‌شود/ نام 8 نفر در پرونده ویلموتس به دادگاه ارسال شده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: از مسئولان سازمان بازرسی خواستیم قضیه جان‌باختن دو خبرنگار در حادثه‌ای که رخ داد را پیگیری کنند.
کد خبر : 590656
درویشیان

به گزارش خبرنگار قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن درویشیان امروز (شنبه ۵ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت بابت جان‌باختن دو خبرنگار در سفر به ارومیه گفت: به مسئولان سازمان بازرسی گفتیم که قضیه جان‌باختن دو خبرنگار در حادثه‌ای که رخ داد را پیگیری و همچنین وضعیت ایمنی اتوبوس‌ها را بررسی کنند.


وی افزود: بعد از این اتفاق، اتوبوس حامل سربازان نیز دچار حادثه شدند، البته پرونده‌هایی در دادگستری استان‌ها تشکیل شده که به اطلاع ریاست قوه قضاییه می‌رسد و به آن رسیدگی خواهد شد.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در حال حاضر براساس سند تحول قوه قضائی، سازمان بازرسی ۱۲ مسئولیت را برعهده دارد. جهت‌گیری‌های کلان سازمان بازرسی بر روی بررسی عملکرد دستگاه‌ها قرار دارد و به سمت مأموریت محور حرکت می‌کند. امسال در سازمان بازرسی به صورت مسئله محور مسائل را پیگیری می‌کنیم و به سمت حذف بسترهای فساد پیش می‌رویم همچنان که یکی از فرمان‌های مندرج در فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری، در این مورد بوده است. بنابراین آسیب‌ها و بسترهای فساد را مورد شناسایی قرار می‌دهیم و آنها را به دستگاه‌های آسیب‌زدا معرفی می‌کنیم.


درویشیان با اشاره به آمار اقدامات سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: تعداد بازرسی صورت گرفته در سال ۹۹،  ۴ هزار و ۹۷۶ مورد و در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، هزار و ۷۰۱ مورد بوده است. همچنین ۱۲ هزار و ۲۹۲ گزارش اصلاحی صورت گرفته که از این تعداد ۳ هزار و ۷۴۷ مربوط به سال ۹۹ است. همچنین ۲ هزار و ۷۲۱ گزارش در مورد مدیران ریاست‌جمهوری تهیه شده،  هزار و ۴۳ گزارش تعقیب کیفری نیز تهیه شده است. افزون بر این ۶۳ مورد رأی ابطال توسط دیوان عدالت اداری صادر شد. گفتنی است ۵۲۷ گزارش انتظامی و ۱۷۹ تعقیب کیفری نیز تهیه شده است. 


وی در مورد اثربخشی گزارش‌های ارسالی سال ۹۹ اظهار کرد: مجموعاً گزارش‌ها اثربخشی هم ریالی و ارزی و در رابطه با اراضی که از تصرف آن جلوگیری شده، بالغ بر ۲۰۲ میلیون یورو، معادل ۹۰۰ میلیون دلار و ۵۰ هزار میلیارد تومان پیشگیری شده است.  همچنین در مورد تثبیت مالکیت و خلع ید همکاری از طریق همکاری با سازمان ثبت اسناد کشور  در مورد بالغ بر ۵۲هزار هکتار زمین خلع ید صورت گرفته و انجام شده است. لازم به ذکر است که در مورد ترک فعل بیش از ۷۰پرونده تشکیل شده و در رابطه با اراضی ملی، شهرداری‌ها و موارد مربوط به خلع ید و تصرف اراضی نیز گزارش‌هایی تهیه شده است. 


درویشیان ادامه داد: در نتیجه بازرسی‌ها صورت گرفته در زمینه‌هایی نظیر وظایف وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش و طرح مجلس در مورد بحث جمعیت و غربالگری پیگیری جدی صورت گرفته است. علاوه بر این یکی از موضوعات در مورد تولید مرغ لاین ایرانی است که با توجه به اینکه فن‌آوری تولید آن را داشتیم، وزارت کشاورزی این اقدام را انجام داد و در خط تولید قرار گرفت که در صورت همکاری و توجه دولت، این امیدواری وجود دارد که تا پایان سال به خودکفایی در تولید این مرغ برسیم که همه این موارد منجر به کاهش سالانه حدود یک میلیارد دلار خروج ارز از کشور می‌شود، هم‌چنین تعرفه‌های دندانپزشکی که مورد اغفال واقع شده به تصویب رسید، ابلاغ شد و بسیاری از افرادی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبودند به واسطه این تعرفه توانستند به مراکز درمانی مراجعه کنند. 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سایر اقدامات سازمان بازرسی در حوزه نظارت و ورود به پرونده‌های قضایی متذکر شد: وصول مالیات در حوزه نفت، بانک، نفت، بورس از جمله مواردی است که سازمان بازرسی کل کشور به آن ورود پیدا کرد. همچنین ظرفیت چوب نیز افزایش پیدا کرد و ۲۰هزار هکتار برای تولید چوب در نظر گرفته شد. در مورد کرونا از ابتدای شیوع این ویروس بیش از ۱۰۰گزارش و هشدارهایی به دستگاه‌های مثل رئیس‌جمهور، معاون اول، وزیر بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، داده شده است.


درویشیان در مورد قرارداد ویلموتس اظهار کرد: خیلی وقت است که گزارش نهایی مربوط به ویلموتس را به دادسرای تهران اعلام کردیم و نام ۸ نفر داده شده و به دادسرا ارسال شده است.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره قطعی‌های برق گفت: پس از مأموریت رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی این موضوع را بررسی کردیم و بازرسی فوق‌العاده‌ای با دادستانی کل کشور انجام دادیم و تیم مستقر در وزارت نیرو درحال بررسی موضوع هستند.


وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که موجب قطعی برق شد این بود که سالانه ۵ هزار مگابایت باید به تولید برق اضافه شود، اما کمتر از ۵۰ درصد این موضوع رقم خورد و وزیر نیرو آن را کمبود بودجه اعلام کرد.کاهش بارندگی، گرمی هوا، تولید رمز ارزها از علل این قطعی برقی هستند حدود ۲ هزار مگابایت برق برای تولید رمز ارزها استفاده می‌شود و حدود ۳۰۰ مگابایت رمز ارز مجوز دارند و مابقی غیرمجاز هستند.


وی با اشاره به ترک فعل در حوزه فضای مجازی بیان کرد: ما شاهد بودیم که این فضای مجازی چه اثرات سویی داشت و یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی پیگیری این حوزه است و از دستگاه‌های اجرایی موضوع را پیگیری می‌کنیم.


درویشیان در پاسخ به سؤالی درباره برگ سبز خودرو و اختلافاتی که در این حوزه میان بخش‌های مختلف وجود دارد،گفت: این موضوع مورد اختلاف دیرینه سازمان ثبت و نیروی انتظامی است رأی و بخشنامه‌ای توسط دیوان عدالت اداری و رئیس قوه قضائیه وقت صادر شد و اخیرا شکایتی از سازمان ثبت دریافت کردیم و درحال بررسی آن هستیم .


رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باتوجه به نظرات کارشناسی در این حوزه موضوع را بررسی می‌کنیم و نتیجه نهایی را بعد از بررسی‌های تکمیلی اعلام می‌کنیم.


وی در پاسخ به سؤالی درباره تأمین کالاهای اساسی و اقدامات سازمان بازرسی در این حوزه بیان کرد: معتقدیم ظرفیت تولیدی کشور در حوزه نهادهای دامی بسیار بیشتر است و البته توزیع این نهادهای دامی اهمیت بیشتری دارد، زیرا گله‌مندی بسیاری در این حوزه وجود دارد هشدارهای متعددی در حوزه نهادهای دامی به مسئولان کشور داده‌ایم این موضوع اهمیت بسزایی دارد و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.


درویشیان در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات حوزه بورس گفت: حسب وظیفه قانونی که داشته‌ایم هشدارهای لازم را به مسئولان ذی‌ربط و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس داده‌ایم و گفتیم دولتی‌ها نباید مردم را برای حضور در بورس ترغیب می‌کردند، زیرا مردم اعتماد کردند.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: طرحی را مشخص کردیم و امیدواریم این طرح در دولت مردمی مورد توجه قرار گیرد در سال‌های گذشته تسهیلاتی به کارگزاری‌های بورسی دادند، اما این موضوع خلاف قانون بوده است.


وی ادامه داد: از ابتدا تذکر دادیم که شتاب بورس منطقی نیست و در ۸ ماه ۴۷۸ درصد رشد داشته است.


درویشیان در پاسخ به سؤالی درباره اموال نامشروع مسئولان بیان کرد: طبق قانون موظف هستیم اگر به مواردی برخورد کردیم که اموال نامشروعی وجود دارد به آن رسیدگی کنیم و انجام این کار نیازمند بررسی دقیق است.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره اخلال در برخی از شعب رسیدگی در حوزه‌های اخذ رأی بیان کرد: از همان ابتدا نظارت بر اینکه کاندیداها از امکانات دولتی استفاده نکنند انجام دادیم، اما نظارت بر اجرای انتخابات برعهده شورای نگهبان است، اما کاستی‌ها و نواقصی که در روز انتخابات وجود داشت توسط همکاران ما پیگیری شد و گزارشی در این زمینه آماده شده است آن را به دادستانی کل کشور می‌دهیم.


وی با اشاره به پیش‌فروش خودرو گفت: موضوع خودرو ملی است و در مقاطع مختلف همکاران ما به این موضوع ورود پیدا کردند بررسی‌های ما حاکی از این بود که اطلاعات شورای رقابت درست نبوده است و همواره موضوع کیفیت مورد توجه ما بوده است.


درویشیان در پاسخ به این پرسش درباره آخرین وضعیت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دلیل ترک فعل او در حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسی‌هایی را انجام دادیم هم شهرداری منطقه یک، و شهردار سابق منطقه یک و معاون خدمات شهری مجرم شناخته شدند و او به انفصال دائم محکوم شد، یک نفر کسری حقوق دریافت کرد البته آرا قابل تجدیدنظر هستند و هنوز رأی نهایی اعلام نشده است.


وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا شهردار سابق منطقه یک همان معاون فعلی شهردار تهران است یا خیر گفت: بله همان فرد است.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره میزان ایمنی واکسن‌های داخلی اظهار کرد: واکسن موضوع پر اهمیتی است و همکاران ما به‌صورت کامل موضوع را رصد می‌کنند چه در رابطه با صدور مجوزهای کمیته اخلاق و چه تست‌های بالینی، واکسن برکت بالای ۹۲-۹۳ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و مجوز لازم را هم از وزارت بهداشت دریافت کرده و ممکن است برخی عوارض را ایجاد کند، اما این‌که ثابت شود و پزشکی قانونی اعلام کند فوت در اثر واکسن بوده گزارشی نداشته‌ایم.


وی با اشاره به خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها بیان کرد: نمونه‌هایی از این موارد در سراسر کشور وجود دارد و اعتقاد ما این است که مالکیت زمین باید در اختیار دولت باقی بماند، زیرا در این صورت فسادهای موجود کاهش پیدا می‌کند.


درویشیان ادامه داد: معتقدیم که این واگذاری‌ها باید به تعاونی‌ها داده شود نسبت به حوزه تعاون و تعاونی‌ها حساسیت داریم.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت‌ : بررسی ایمنی راه‌ها از جمله اقداماتی است که سازمان بازرسی آن را دنبال می‌کند علل حوادث می‌تواند ناایمن بودن جاده‌ها یا خودروها باشد و برخی دیگر هم رفتار مخاطره‌آمیز رانندگان است.


وی در واکنش به اینکه سازمان بازرسی درباره افزایش غیرقانونی قیمت نان گفت: مسئولان وزارت صمت گفتند که افزایش قیمت نان رخ نداده است البته اتحادیه نانوایان نسبت به قیمت نان اعتراض دارند، اما به‌صورت رسمی موضوعی اعلام نشده است.


درویشیان در پاسخ به سؤالی درباره نحوه سازمان بازرسی با سایت‌های شرط‌بندی گفت: دادستانی کل کشور در این حوزه ورود پیدا کرده است و چندین هزار سایت بسته شده‌اند، اما به‌صورت قارچ گونه درحال گسترش هستند همکاران من درحال بررسی درگاه‌های بانکی این سایت‌ها هستند و اگر مشخص شود که قصوری رخ داده آن را پیگیری می‌کنیم.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان یادآور شد: نیازمند تحول در نظام اداری و بروکراسی هستیم، البته اقدامات جزئی صورت گرفته اما اقدام اساسی انجام نشده است. در حال حاضر بروکراسی مانع توسعه کشور در عرصه‌های مختلف است. رویکرد سازمان بازرسی مبارزه با فساد و اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از آن است. در حال حاضر آگاهی بخشی مدیران را در برنامه کاری خود خواهیم داشت و بازرسی به هیچ وجه موجب توقف کار دستگاه اجرایی نخواهد شد بلکه منجر به افزایش سرعت خواهد شد چرا که نمونه‌هایی در این رابطه وجود دارد.


انتهای پیام/4158/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته