تحقق پیشرفت بانوان بین سیاستهای رنگی گم شده است
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر امور زنان و خانواده را ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ -که تا قبل از آن با عنوان «شورای زنان فرهیخته» فعالیت داشت- تشکیل داد و نفیسه فیاضبخش با حکم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه بهعنوان مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور منصوب شد تا دانشگاه با هدف تبیین جایگاه شایسته زن تراز اسلام در راستای پیشبرد منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده برای هدایت و حمایت از سرمایههای ارزشمند گامی مؤثر و سازنده بردارد.
دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی چهار هدف عمده؛ مسئلهشناسی زنان در جامعه ایران، پژوهش در حوزه زنان و خانواده، تربیت کادر بانوان متخصص و مورد نیاز جامعه در راستای تحقق دانشگاه اسلامی و توسعه و تعالی کشور و تبیین وضعیت زنان ایرانی و تحولات آینده را دنبال میکند و در چشماندازی ۵ ساله وظایف و اهداف خود را بر مبنای آموزههای اسلامی و با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی پایهگذاری کرده و بر همین اساس بهدنبال بازیابی هویت و جایگاه اصلی یک زن تراز اسلام در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، معنوی، اجتماعی و علمی بوده و از طرف دیگر وظایف اصلی یک زن را بهعنوان کانون حیاتبخش جامعه فراموش نکرده است.
نفیسه فیاضبخش مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور هم سال گذشته بهمنظور برداشتن گامهای مؤثر در زمینه زن و خانواده، نمایندگان استانهای دانشگاه آزاد اسلامی را بهعنوان مسئول دفتر امور زنان و خانواده در هر استان منصوب کرد.
گروه استانهای خبرگزاری آنا بهمنظور پیگیری اهداف دفاتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استانها و تشریح ظرفیتها و فعالیتهای حوزه زنان و خانواده با مسئولان مربوط گفتوگو کرده است که در این سلسله گفتوگوها و در این شماره گفتوگو با فاطمه خدیوی مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی را میخوانیم.
بیشتر بخوانید:
تجملگرایی از مصائب امروز خانوادههای ایرانی است
لزوم شناسایی استعدادهای حوزه بانوان با برنامهریزی دقیق
۴ چالش اساسی حوزه زنان و خانواده کدامند؟
خدیوی با ارزیابی آسیبها و چالشهای حوزه زنان و خانواده در جامعه کنونی اظهار کرد: مهمترین چالشی که جامعه زنان با آن مواجه است، آشنایی نداشتن با حقوق خود بهعنوان همسر، دختر یا مادر بوده و حتی از ظرفیتهای قانونی برای بهرهمندی نیز بیاطلاع هستند. بهدلیل پررنگ شدن خواستههای کوچک (مانند دوچرخهسواری بانوان) خواستههای بزرگ که تأمینکننده امنیت و پیشرفت بانوان بوده بین سیاستهای رنگی گم شده است.
وی، داشتن نگاه حمایتی به زنان بهدلیل تعدد نقش آنان، کم کردن ساعات کاری مادران دارای طفل شیرخوار یا زیر سه سال، کمک به آنان برای مراقبت از فرزندشان در ساعات کاری دانشگاه در قالب خانه مادر یا مهدکودکهای تخصصی، آگاهیسازی و آگاهیدهی به زنان در زمینه احترام به خود و حقوق خود و در نهایت آگاهیسازی پدران در ارتباط با نقش مؤثر آنان در ایجاد اعتمادبهنفس در دختران(بهعنوان نسل بعدی آیندهساز و نسلساز) را ازجمله راهکارها برای حل مشکلات و معضلات حوزه زنان و خانواده عنوان کرد.
این مسئول عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بهخوبی توانسته در ساختارهای اجرایی و مدیریتی از ظرفیت زنان استفاده کند؛ چراکه تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه را زنان تشکیل میدهند و در رشتههای مختلف در حال تدریس هستند؛ اما با این وجود همچنان زنان در جایگاه منطقی خود قرار نگرفتهاند.
مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با تشریح برنامههای این دفتر گفت: اغلب برنامهها مبتنی بر برنامههای توانمندسازی زنان در مهارتهای مختلف حقوقی، ورزشی، فقهی و دورههایی که بر اساس نیازسنجی از اعضای هیئت علمی صورت پذیرفته، برگزار میشود و در نظر داریم در زمینه توسعه مشاغل خانگی برای کارآفرینی دانشجویان دختر، دورههایی را برگزار کنیم.
بستر مناسبی برای فعالیت مفید اجتماعی بانوان وجود ندارد
وی مطرح کرد: دفتر امور زنان و خانواده در دانشگاه با بهرهگیری از ظرفیت اعضای هیئت علمی و مساعدتهای نهادهای اجرایی دانشگاه، اهتمام خود را در زمینه توانمندسازی زنان و سیاستگذاری در این حوزه بهکار برده و امروزه با نیازسنجی اعضای هیئت علمی و دغدغه زنان تحصیلکرده، سعی در اطلاعرسانی این دغدغهها داشته تا بر اساس آنها، راهکارهای عملیاتی در سطح کلان اعمال شود.
مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی طرح تعالی درس دانش خانواده در این دانشگاه را یادآور شد و توضیح داد: برای طرح تعالی درس دانش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی باید از استادان گروه معارف که در این موارد فعالتر هستند، استفاده شود. فراهم شدن فرصت تحصیل در همه مقاطع و در همه رشتههای دانشگاهی در بالابردن سطح علمی زنان جامعه اثر مطلوبی داشته و دانشگاه بستر اشتغال برای زنان تحصیلکرده را نیز ایجاد کرده است.
خدیوی نقش شبکههای مجازی در انتقال دانش و بهویژه آگاهیهای روزمره راجع به موضوعات مختلف را مهم برشمرد و به آنا گفت: اغلب زنان به علت تعدد نقشها (اشتغال بیرون و ایفای نقش مادری) نمیتوانند بهدرستی زمان کافی برای کسب اطلاعات در زمینههای مختلف داشته باشند؛ بنابراین این شبکهها نقش مهمی را در انتقال دادهها دارند. تقویت سواد رسانهای و فرهنگ استفاده از این فضا -که بسیار گسترده بوده و در لایههای عمیق خانواده نیز نفوذ کرده- بسیار ضروری است.
وی یادآور شد: باور زنان بهعنوان قشری از جامعه صرفنظر از نگاههای جنسیتی و متضاد، مهمترین گام در توسعه حقوق و ایجاد فضای مطلوب برای فعالیتهای آنان است. زمانی که بانویی در سطوح مختلف شغلی در حال تلاش و پیشرفت بوده است، بسیاری از مردان نگاه رقابتی به وی داشته که این نگاه اشتباه و غرضگونه باعث سوء تعبیرات شده و زمینه فعالیت برای زنان را بسیار محدود میکند. هنوز بستر مناسبی برای فعالیت مفید اجتماعی بانوان وجود ندارد و با چالشهای گوناگون همراه است. از نظر بسیاری از رجل، حوزه زنان نیاز به قسمت جداگانه نداشته و همینطور بر این عقیده هستند که آقایان، به همه نیازهای بانوان احاطه دارند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/