دوران ریاست جمهوری آیتالله خامنهای؛ دوران تثبیت امنیت کشور/ تبلیغات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری در سال ۶۴ چگونه بود؟
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از در قسمت چهارم برنامه «مجری» که شب گذشته با حضور سید محمود کاشانی، کاندیدای دور چهارم انتخابات ریاست جمهوری و نماینده ایران در لاهه و جواد منصوری، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی روی آنتن شبکه پنج سیما رفت، حمیدرضا آصفی، کارشناس مجری برنامه گفت: در دوره چهارم انتخابات ریاست جمهوری آیتالله خامنهای با کسب ۸۵ درصد آرای اخذشده به ریاست جمهوری انتخاب شدند؛ بنابراین در این برنامه فضای آن روز انتخابات و آرایشهای سیاسی که وجود داشت و برنامه و شعارها و اهداف شرکتکنندگان موردبررسی قرار خواهد گرفت.
۳ اتفاق مهم در دوران ریاست جمهوری آیتالله خامنهای
وی گفت: در دوره دوم ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب سه اتفاق مهم افتاد. یکی سفر ایشان در سال ۶۸ به چین بود که معتقدم قرارداد با چین باید آن زمان امضا میشد، ۴۰ سال دیر شده است. دیگری حضور ایشان در سازمان ملل بود در سال ۶۶ و سخنرانی بسیار جالبشان بود. بهگونهای که سفیرمان در کوبا میگفت نطق مقام معظم رهبری را چند بار خواندم.
آصفی خاطرنشان کرد: نکته سوم که خیلی اهمیت دارد موضوع متجاوز شناخته شدن صدام در قطعنامه است که اگر این اقدام انجام نمیشد، مسیر تاریخیمان عوض میشد و دنیا از ما غرامت میگرفت. مهمترین دستاوردی که از اول انقلاب در عرصههای سیاسی داشتیم تثبیت متجاوز بودن صدام بود که در دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری انجام شد.
مصادره شیرازه اقتصاد کشور توسط دولت موقت
محمود کاشانی در این خصوص اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی پنج اصل درباره برگزاری انتخابات در کشور دارد، ملت ایران شایسته برخورداری از انتخابات آزاد و عادلانه هستند و راز پیشرفت کشورها در جهان بشری برخورداری از انتخابات آزاد و عادلانه است.
وی با اشاره به دلایل شرکت خود در انتخابات چهارم ریاست جمهوری، بیان کرد: وقتی انقلاب پیروز و قانون اساسی تصویب شد، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احترام بیچونوچرا و مطلق مالکیت را پذیرفت.
کاشانی با اشاره به فلسفه پنج اصل قانون اساسی ناظر بر انتخابات، افزود: قبل از انقلاب به دلایل گوناگونی انتخابات آزاد برگزار نمیشد، بنابراین پیام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول ششم، هفتم، ۶۲، ۱۰۰ و ۱۱۴ مربوط به انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری بود که بر اساس آن باید انتخابات آزاد و عادلانه در کشور برگزار میشد.
کاندیدای دور چهارم انتخابات ریاست جمهوری افزود: بعد از انقلاب بهویژه در زمان دولت موقت یکسری اتفاقات رخ داد و آن مصادرههای افسارگسیخته شرکتهای خصوصی بود، همان زمان در جلسات به این مصادرهها معترض بودم و تلاش میکردم جلوی آن گرفته شود.
وی ادامه داد: از شگفتیها این بود که دولت موقت با لایحه چندصفحهای و ماده چند سطری سهام ۵۱ شرکت نیرومند بخش خصوصی را مصادره کرد که در سال ۱۳۵۸ نام این شرکتها و مدیران آن در مجموعه قوانین سال چاپ شد و امضایی که زیر این لایحه خلاف قانون اساسی است به نام نخستوزیر دولت موقت بود که نشان میدهد شورای انقلاب چنین تصمیمی را نگرفت.
کاشانی اذعان کرد: این مصادرهها شیرازه اقتصاد کشور را برهم زد و ضرورت سامان دادن وضعیت اقتصادی آن زمان سبب شد که به عرصه انتخابات وارد شوم.
وی با ترسیم فضای آن روزها و دلیل رد صلاحیت بازرگان، گفت: برای اینکه انتخابات سال ۶۴ را بیشتر بررسی کنیم باید دوره چهارساله ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ واکاوی شود، در سال ۵۸ شرکتهای کارآفرین مصادره شدند و ستون فقرات اقتصاد کشور با امضای بازرگان در هم شکست، این واقعیتی بود که در تأیید یا رد صلاحیت وی تأثیر گذاشت.
کاشانی با بیان اینکه هنوز دلیل اینکه چگونه اقتصاد دولتی در کشور پایهگذاری شد و رشد کرد، مشخص نیست، اظهار کرد: اتحاد شوروی با اندیشه کمونیسم شکل گرفت، مهمترین حرف اندیشههای کمونیستی خط بطلان بر حاکمیت بود، بنابراین این نظام پایهگذاری و مالکیت مردم مصادره شد، اما در جمهوری اسلامی ایران پشتوانه فقهی داشتیم که حداقل هزار سال فقهای ایرانی تقدس مالکیت را در کتابهایشان آوردهاند، متمم قانون اساسی مشروعیت و قانون اساسی ایران نیز این مهم را پذیرفته است.
وی با اشاره به اینکه در ایران بعد از انقلاب و تصویب قانون اساسی، اقتصاد دولتی حاکم شد، گفت: بر اساس بررسیهای تفصیلی که انجام شده است، ۵۱ شرکت نیرومند در زمان دولت موقت و ۲۴۰ شرکت در زمان میرحسین موسوی مصادره شد. با یک تبصره خلاف قانون اساسی شگردهایی به کار بردند و هیئت ۵ نفره ای را تأسیس و نسبت به مصادره کردن شرکتها اقدام کردند.
نخستوزیر پایهگذار اقتصاد دولتی در ایران بود
نماینده ایران در لاهه اضافه کرد: این اتفاقها باید در چارچوب قانون اساسی رخ میداد، چراکه قانون اساسی تشکیل شده، مجلس پا گرفته و شورای نگهبان فعال بود و اداره کشور نباید در پستو انجام میشد، ضمن اینکه مصادره خلاف موازین فقهی و قانون اساسی صورت گرفت و بار سنگین اداره این شرکتها بر دوش دولت افتاد، دولتی که درگیر جنگ بود.
وی گفت: صاحبان شرکتها اعتراضهای گستردهای داشتند و موضوع به شورای نگهبان راه یافت، آیتالله گلپایگانی بهعنوان دبیر این شورا در شهریور ۱۳۶۰ اعلام کرد که این مصادرهها خلاف قانون اساسی است، اما این اراده از بیرون مرزها یا عوامل داخلی آنها بود که همچنان اجازه نداده خصوصیسازی درست انجام شود.
کاشانی اظهار کرد: آن زمان رئیسجمهور قدرت اصلی نبود، نخستوزیر وزرا را انتخاب و کشور را اداره میکرد، بنابراین باید نخستوزیری روی کار میآمد که اعتقاد به اصولی چون قطع وابستگی به نفت، اقتصاد پویا و برخاسته از سرمایهگذاری داخلی، بخش خصوصی قدرتمند و پایان دادن به دولت سالاری داشت، اما این اتفاق نیفتاد و نخستوزیری که پایهگذار اقتصاد دولتی بود برای چهار سال دیگر منصوب شد.
به گفته وی، این وضعیت اقتصاد کشور به زیان جنگ هم تمام شد و از عوامل طولانی شدن و پشتوانه نداشتن در آن دوران بود و درواقع اقتصاد دولتی کمر ایران را شکست.
تأثیر مستقیم و غیرمستقیم انتخابات بر کشور
جواد منصوری، سفیر پیشین ایران در چین، معاون وزیر امور خارجه و اولین فرمانده سپاه نیز گفت: انتخابات ریاست جمهوری مهمترین اتفاقی است که هر چهار سال یکبار میافتد و بسیاری از مسائل کشور نتیجه مستقیم و غیرمستقیم آن است.
وی با اشاره به وضعیت روزهای دوره چهارم انتخابات ریاست جمهوری در کشور، بیان کرد: دوره کاملی را برای اولین بار یک رئیسجمهور در جمهوری اسلامی گذرانده بود که نکتهای مهم محسوب میشد، شخصیتی که از نزدیکان امام (ره) بود، این سمت را بر عهده داشت، اما مهمتر از همه دو نکته اساسی بود، نخست اینکه نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی تثبیت و مستقر شده و تعیینکننده مسائل کشور بود.
معاون وزیر امور خارجه افزود: طبق گفته همگان تا قبل از انقلاب انتخابات در ایران نمایشی بود، بهگونهای که «علم» بهصراحت میگفت لیست نمایندههای مجلس را خودشان تنظیم میکردند اما بعد از انقلاب اینگونه نبود.
دوره ریاست جمهوری آقای خامنهای دوره تثبیت نظام نام گرفت
وی تثبیت جمهوری اسلامی در دوره ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب را بهعنوان دومین نکته مهم اعلام و اضافه کرد: تا شهریور و مهر سال ۶۰ وضعیت بسیار بیثباتی داشتیم که با ریاست آیتالله خامنهای و بهواسطه اقدامهایی که از سوی ایشان انجام شد، دوران ریاستجمهوریشان دوره تثبیت نظام نام گرفت.
منصوری گفت: عملکرد مجلس، نهادهای انقلابی و قوه قضائیه نیز در این چهار سال فوقالعاده بود، بهگونهای که آن زمان یکی از رسانههای آمریکایی نوشت «هیچگاه تصور نمیکردیم یک روحانی بتواند جمهوری اسلامی را در این وضعیت مدیریت کند.»
وی افزود: زمانی که به انتخابات جدید رسیدیم، به دلیل اینکه حضرت آیتالله خامنهای عملکرد و دستاورد خوبی داشتند، برخی نظرشان این بود که انتخابات برگزار نشود و ایشان مجدد انتخاب شوند که امام (ره) زیر بار نرفتند.
اولین فرمانده سپاه تصریح کرد: در آن شرایط انتخابات برای ایران از بعد خارجی اهمیت بیشتری نسبت به داخلی داشت، چراکه اعتماد عمومی در کشور به وجود آمده بود، اما اینکه دنیا ببیند رئیسجمهوری مورد تأیید مردم قرار میگیرد که عملکرد خوبی را از خود ارائه داده است و همچنین از بازی و تمام شدن انتخابات خبری نبود، بسیار اهمیت داشت.
به گفته وی، انتخابات برگزار شد و امیدواری به وجود آمد، مبنی بر اینکه شاید مقداری در دوره ایشان تغییراتی به وجود آید، عدهای دنبال این مهم بودند، بهویژه درباره سیاستهای اقتصادی مسئله جدی بود و درباره ساختار اداری کشور خیلیها انتظار داشتند که تغییراتی رخ دهد، اما اشکالی به وجود آمد یا وجود داشت که خودش را نشان داد و آن در قانون اساسی بود.
منصوری تصریح کرد: در عمل کلیه ظرفیتهای اجرایی کشور در اختیار نخستوزیر قرار داشت و اسمش به نام رئیسجمهور بود. این نقطه ضعف محسوب میشد و ایشان فکر میکردند، در دوره دوم بیایند و با تغییر نخستوزیر این ظرفیت را جهت دیدگاههای خودشان سوق دهند.
چرا نخستوزیری موسوی ادامه پیدا کرد
سفیر پیشین ایران در چین اذعان کرد: ورود رهبر معظم انقلاب به انتخابات ریاست جمهوری با اصرار همراه بود، عملکرد ایشان اصرار بر ادامه ریاستجمهوریشان را توجیه میکرد، اما در سال ۶۴ این امکان وجود نداشت که تغییرات کلی صورت بگیرد، چراکه موضوع جنگ بهصورت جدی مطرح و سیستم اداری فلج و نیمه فلج بود و دشمنانی از داخل و خارج داشتیم.
وی گفت: اینکه امام (ره) اجازه دادند نخستوزیری موسوی ادامه داشته باشد، به این معنی نبود که در جریان امورش نبودند، به لحاظ شرایط تداوم آن را توصیه کردند که مطابق میل و دیدگاه آیتالله خامنهای نبود، اما خواسته رهبر را پذیرفتند.
منصوری اذعان کرد: انتخابات ۱۳۶۴ پیچیدگی خاصی داشت، اما این مایه آبرومندی برای جمهوری اسلامی بود که توانست در آن شرایط سخت انتخابات برگزار و چنین رئیسجمهوری را مجدد انتخاب کند.
وی گفت: حاصل انتخابات چهارم آیتالله خامنهای با ۸۵ درصد آرا بودند، اما به دلایلی ایشان نتوانستند از ظرفیتهای شخصیتی خود استفاده کنند، بااینوجود در این دوره و در دوران سوم برای تقویت امنیت داخلی و خارجی کشور خیلی کار کردند، این انتخابات برای کشور میتوانست ثمرات بیشتری داشته باشد اما با انتخاب ایشان به تثبیت و اقتدار کشور کمک زیادی کرد.
به گفته معاون وزیر امور خارجه، ایشان میتوانستند با وزارت خارجه کاری نداشته باشند، ولی مرتب در جریان کارهای این وزارتخانه بودند، اما شکل ریاست جمهوری ایراد داشت.
وی با بیان اینکه سفر ایشان به چین و کره شمالی در انتخاب ایشان بهعنوان رهبر انقلاب خیلی تأثیرگذار بود، افزود: برنامهای تنظیم کردیم تا آیتالله خامنهای در مجلس کره شمالی سخنرانی کنند که صحبتهایشان بسیار قوی بود، امام (ره) آن سخنرانی را از تلویزیون دیدند و گفتند که ایشان باید رهبر شوند.
منصوری خاطرنشان کرد: علیالرغم همه مباحثی که مطرح بود، انتخابات خیلی ساده و سالم و بی سروصدا انجام شد.
گفتی است، ویژهبرنامه انتخاباتی «مجری» در سیزده قسمت روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته از ساعت ۲۱: ۲۰ از شبکه پنج سیما پخش میشود و روز بعد ساعت ۱۰ بازپخش خواهد شد. نکته جالبتوجه درباره این برنامه انتخاب حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در امارات متحده عربی، آلمان و فرانسه بهعنوان میزبان برنامه است که موجب شده تا سبک و سیاق این برنامه انتخاباتی متفاوت شود.
انتهای پیام/۴۱۰۴/پ
انتهای پیام/