بارِ پرداخت هزینه حمل و نقل فقط به دوش مردم نباشد
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا علوی،کارشناس مسائل شهری با اشاره به نگاه درآمدی مدیران فعلی شهرداری به موضوع حمل ونقل گفت: مدیران فعلی شهردادی مدام در رسانههای مختلف میگویند نگاه درآمدی به حوزه حمل و نقل ندارند اما وقتی له عملکردشان نگاه میکنیم، میبینیم که اتفاقا چشم امیدشان به درامدهای هرچند ناچیز این بخش است.
وی با بیان اینکه درست است که هزینههای توسعه و نگهداشت حمل و نقل عمومی بالاست و از سویی دیگر درآمدها نیز به دلیل ارائه یارانههای مختلف پایین است اما تقصیر مردم چیست، افزود: من بهعنوان کارشناس حوزه حمل و نقل قبول دارم که پولی که بابت بلیت مترو یا اتوبوس از مردم گرفته میشود قابل قیاس با هزینه های زیرساخت نیست اما یادمان باشد که در پرداخت بلیت حمل و نقل عمومی علاوه بر مردم، شهرداری و دولت نیز سهم دارند و قرار نیست چون دولت به هر دلیلی از زیربار پرداخت سهمش شانه خالی میکند این بار به دوش مردم بیفتد! هرچند که این اتفاق رخ داده است.
علوی با تاکید براینکه میتوان با رعایت عدالت اجتماعی،درآمدهای حوزه حمل و نقل را افزایش داد به شرط رعایت درست عدالت اجتماعی ادامه داد: برای رعایت درست عدالت اجتماعی نیاز به دو آیتم داریم که عبارتمد از مخاطب شناسی درست و توسعه حمل و نقل شایسته.
علوی در تشریح ویژگیهای برقراری عدالت اجتماعی در حمل و نقل عمومی افزود: در حوزه حمل ونقل مخاطب شناسی نشده است و به همین دلیل با همه مردم به مساوات رفتار میکنیم و تاکنون مدیری از خود نپرسیده که این افرادی که در حال استفاده از مترو یا اتوبوس است در چه سطحی از معیشت هستند یا افرادی که ازخودرو شخصی استفاده میکنند چه وضعیتی دارند مثلا فردی که با خودرو شخصی مدل بالای خود در شهر تردد میکند و خودرویش را چند ساعت در کنار خیابان نیاوران که چند صد میلیون ارزش دارد، پارک میکند طبیعا باید هزینه بیشتری پرداخت کند به نسبت کسی که مترو و اتوبوس سوار است و باید مخاطب شناسی شود و من معتقدم که باید از حمل ونقل عمومی تهران کسب درآمد شود اما به شرطی که مخاطب شناسی دقیقی صورت گیرد.
وی افزود: باید رفتارها معقول باشد نمیشود که مدام قیمت بلیت مترو را بالا ببریم و به قشر آسیب پذیر صدمه وارد کنیم و آنها را در تنگنای کرایههای نجومی قرار دهیم و میتوان با مخاطب شناسی درست و توسعه حمل و نقل شایسته که همه مجاب به استفاده از آن شوند، ضروری است.
وی با بیان اینکه تغییر طرح ترافیک نیز راهی در راستای افزایش درآمد بود، ادامه داد: تعریف طرح ترافیک مشخص است و بدین معناست که اگر افراد دارای خودروی شخصی مایلند در تمام سطح شهر تردد کنند،باید هزینه آن را پرداخت کنند اما چرا عوارض تردد پراید با لندکروز یکسان است؟ میبینیم که در همه حوزه های شهرداری عدالت نیست مثلا در طرح ترافیک شهر از مردم متوسط خالی کنند و اغنیا با خودرو لوکس و دادن پول وارد طرح ترافیک می شوند، بعبارت سادهتر در طرح ترافیک فعلی هدف و شعار این است که "اگر پول داری میتوانی در شهر تردد کنی وگرنه باید خانه بشینی." اما این عدالت نیست چراکه حق بهره مندی همه شهروندان از شهر مساوی است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک بدون مطالعه دقیق، شب مردگی را به برخی محلات هدیه کرد و برخی مناطق از سکنه خالی شدند افزود: مردم از محدودیتهای طرح ترافیک خسته شدند پس مناطق مرکزی شهر به بافت اداری و تجاری تبدیل شده است که امنیت این مناطق نیز خدشه دار شده است.
این کارشناس حوزه شهری در مورد سرانجام کمک دولت به حمل ونقل عمومی نیز با بیان اینکه اصلیترین علت عدم وصول طلب از دولت، بحث های سیاسی است گفت: همراه و همسو بودن دولت و شهرداریها مهم است اما در این چهارسال شهرداری برخلاف ادعاهایشان نشان میدهد که با دولت همسو نبودند یا حداقل همراه نبودند و مسائلی همچون موضوع حماران، عدم دعوت از حناچی، ماجرای نجفی و... گواه این ادعاست.
وی با بیان اینکه مدیران شهرداری دنبال درآمد نقدی هستند اما میتوانیم به جای درآمدنقدی، بادولت برای نیازهایمان در شهر معامله کنیم و بهصورت غیر نقد و تهاتر با دولت وارد عمل شویم افزود: مثلا شهرداری برای انجام پروژه های خود نیاز به آهن، سیمان و مصالح دارد و می تواند آنها را از دولت به جای طلبش بگیرد.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/