«نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم» و بهرهگیری از برنامههای پرمخاطب تلویزیون برای اطلاعرسانی/ این تجربه نوین قرآنی حمایت میخواهد
به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از یازدهم اردیبهشت (هجدهم ماه مبارک رمضان) به نشانی iqfa.ir و با شعار «قرآن؛ کتاب رشد و رویش» کار خود را آغاز کرده است.
نمایشگاهی با دو بخش فروشگاهی و محتوایی
این نمایشگاه مجازی در دو بخش فروشگاهی و محتوایی، به مدت ۱۰ روز میزبان علاقهمندان به معارف قرآنی در سراسر کشور خواهد بود. بخش فروشگاهی فقط در ایام برگزاری نمایشگاه در دسترس فعال است، اما بخش خدمات محتوایی پس از پایان نمایشگاه، همچنان قابلمشاهده خواهد بود. البته برخی اخبار حاکی از آن است که با توجه به مجازیبودن نمایشگاه، تمدید دو روزه آن تا پایان ماه مبارک رمضان نیز محتمل است.
آثار قابل ارائه در بخش فروشگاهی، فقط منحصر به حوزه قرآن و عترت نیست و حوزههایی همچون مطالعات دینی و دفاع مقدس را نیز دربرمیگیرد. در این بخش ۵۴۴ ناشر و ۴۳۰ مؤسسه دینی و قرآنی محصولات و خدماتشان را در نمایشگاه امسال عرضه میکنند.
ارسال رایگان محصولات برای خریداران
از آنجایی که خرید از نمایشگاه امسال به صورت مجازی است، طی هماهنگی با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان به صورت رایگان برای آنها ارسال میشود، همچنین همه محصولاتی که در نمایشگاه امسال ارائه میشوند با ۲۰ درصد تخفیف فروخته میشود. از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای نمایشگاه اعطای بن خرید به فعالان قرآنی کشور است که در این راستا ۱۲ هزار فعال قرآنی شناسایی و به آنها بن خرید از نمایشگاه اهدا میشود.
برای این دوره از نمایشگاه بخشهای محتوایی در نظر گرفته شده که نمایشگاه قرآن را از دیگر نمایشگاهها از جمله نمایشگاه کتاب متمایز میکند. در بخش محتوایی قرار است خدماتی در حوزههای آموزش، حفظ، تلاوت و تفسیر قرآن، کودک و نوجوان، بینالملل، مشاوره، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و... ارائه شود.
آنگونه که عبدالهادی فقهیزاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم عنوان کرد، برای این رویداد قرآنی بخش محتوایی نیز در نظر گرفته شده که آن را از دیگر نمایشگاهها از جمله نمایشگاه کتاب متمایز میکند. در بخش محتوایی قرار است خدماتی در حوزههای آموزش، حفظ، تلاوت و تفسیر قرآن، کودک و نوجوان، بینالملل، مشاوره، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و... ارائه شود. همچنین در این بخش، وبینارهای تخصصی و عمومی با موضوعات قرآنی و اعتقادی برگزار میشود.
۳میلیون بازدید در ۱۲ ساعت اول برگزاری
بر اساس گزارش روابط عمومی نمایشگاه قرآن و طبق اطلاعات ارائه شده از سوی معاونت فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روز نخست نمایشگاه مجازی قرآن کریم بازدید میلیونی به ثبت رسیده است.
بر همین این آمار بیش از سه میلیون مراجعه در ۱۲ ساعت ابتدایی آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم ثبت شده است. این حجم از بازدید از ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته که سامانه فعال شد تا ساعت ۱۲ شب اولین روز نمایشگاه بوده است.همچنین در این مدت بیش از ۹۵ هزار کاربر «یونیک» نیز در این فاصله به سایت iqfa.ir مراجعه کردهاند.
تمامی پشتیبانی سرورهای سایت نمایشگاه مجازی قرآن و زیرساخت فنی این سایت توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین میشود.
رورت حمایت تبلیغاتی از وارث نوپای یک رویداد ۲۷ ساله
نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم جایگزین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شده است که همهساله و معمولاً از نیمه دوم ماه مبارک رمضان توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشد. این نمایشگاه در سالهای دهه هفتاد بیشتر در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پس از آن در مصلی تهران برقرار بود و با استقبال خوب خانوادهها و علاقهمندان به قران کریم همراه میشد.
بیست و هفتمین دوره این نمایشگاه ماه رمضان سال ۱۳۹۸ در مصلی تهران برگزار شد. در حالی که متولیان این رویداد قرآنی در حال فراهمکردن مقدمات برگزاری دوره بیست و هشتم آن برای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بودند، شیوع ویروس کرونا این برنامه را نیز همچون سایر برنامههای فرهنگی منتفی کرد.
با تداوم شرایط کرونایی در کشور در نهایت تصمیم بر این شد که نمایشگاه بیست و هشتم به صورت غیرفیزیکی و به عنوان «نخستین نمایشگاه مجازی قران کریم» برگزار شود.این تجربه پیش از این در بهمنماه سال گذشته و در قالب نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز صورت گرفت که در مجموع و فارغ از برخی کاستیهای فنی، تجربه موفقی بود.
با این حال به نظر میرسد برای اقبال بیشتر مخاطبان و به ویژه جوانان و نوجوانان به بخشهای محتوایی و فروشگاهی لازم است که اطلاعرسانی بیشتری در اینباره صورت بگیرد. علاوه بر بخشهای خبری در صداوسیما و رسانهها، ارائه اطلاعات و آگاهسازی مخاطبان برنامههای پرمخاطب این ماه مانند ویژهبرنامههای افطار میتواند در این زمینه راهگشا باشد. به این ترتیب میتوان به کامیابی این تجربه جدید در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم و بهرهگیری از آن در سالهای آینده به عنوان یک امکان بالقوه نیز امیدوار بود.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/