دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1397 - 14:06
نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه قرآن؛

اخلاق اسلامی را ترویج خواهیم کرد/ حضور 26 مهمان از 7 کشور

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به مبحث آموزش در این نمایشگاه گفت: ما به طور مستقیم و غیرمستقیم به دنبال ترویج اخلاق اسلامی هستیم.
کد خبر : 280242

به‌ گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، دومین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه، محمدعلی خسروی؛ معاون علمی نمایشگاه قرآن کریم و سیدحمید حسینی؛ معاون اجرایی و مسئول بخش رسانه و فضای مجازی نمایشگاه صبح امروز (24 اردیبهشت ماه) برگزار شد.


فقهی‌زاده در بخش پرسش و پاسخ این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌بر اینکه چه اقداماتی برای تبدیل جنبه نمایشگاهی به آموزشی نمایشگاه قرآن کریم انجام شده و چه برنامه‌هایی برای آشنایی با شیوه‌های سبک زندگی قرآنی در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از آرمان‌های اصلی قرآن کریم و آیین مقدس اسلام اهتمام به مکارم اخلاقی است و بر اساس احادیث پیامبر به این مورد توجه ویژه‌ای شده و آیات زیادی از قرآن نازل به تایید مکارم اخلاق و آموزش آن است.


وی ادامه داد: ما نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم به دنبال ترویج اخلاق اسلامی هستیم و آنچه حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت‌ها و نگرش‌های فرهنگی ما تلقی می‌شود را در این دوره نمایشگاه مورد توجه قرار داده‌ایم. همه افراد اسلام را آیین اخلاق و دین را رحمت و فضیلت می‌دانند بنابراین نگرش صحیح‌تری به قرآن و اسلام وجود دارد. ما در تمام بخش‌ها به دنبال آموزش اخلاق و تقویت جنبه‌های دینی هستیم اگر چه کمیته‌ای به عنوان اخلاق نداریم ولی آموزه‌های اخلاقی را بر در و دیوار نمایشگاه می‌توان دید.


نمایشگاه را تماشاخانه نمی‌دانیم


در ادامه این نشست، عبدالهادی فقهی‌زاده درباره این دوره نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه متعلق به تمام مردم ایران است و جشنواره بزرگ ملی و بین‌المللی تلقی می‌شود که جنبه‌های گوناگونی اعم از محتوایی، فرهنگی و هنری، بین‌الملل، کودکان و زنان را در بر می‌گیرد. در سالهای گذشته هم نمایشگاه حوزه‌های متنوع را در بر می‌گرفته ولی در شرایط جدید این جنبه‌ها در کنار جنبه‌های نو قرار گرفته است.


معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رویکرد اصلی نمایشگاه گفت: یکی از رویکردهای این دوره سپردن کارها به شخصیت‌ها، موسسات، نهادها و دستگاه‌های قرآنی اعم از مردمی و دولتی است. در این دوره 15 وزارتخانه و نهاد دولتی، 32 موسسه قرآنی مردمی، 16 مرکز دانشگاهی و 15 مرکز حوزوی فعالیت دارند. نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بزرگترین رویداد قرآنی در سطح جهان اسلامی است که از دیگر رویکردهایش برنامه محوری است.


وی در سخنانش تاکید کرد: ما نمایشگاه را تماشاخانه نمی‌دانیم بلکه جشنواره بزرگ قرآنی، علمی، محتوایی، هنری و فرهنگی تلقی می‌کنیم که موسسات، شخصیت‌ها، مراکز قرآنی و نهادها امکان با داشتن طرح و نگرش برنامه محورانه مشارکت در آن را دارند.


120 طرح تایید شد


فقهی‌زاده ادامه داد: ما تلاش کردیم از روزمرگی خارج شویم و از انفعال به سوی موثربودن برویم. اتاق فکر و مرکز طرح و برنامه تشکیل دادیم و بیش از 400 طرح و برنامه را از نهادهای دولتی، شخصیت‌های گوناگون بررسی کردیم و 120 برنامه را به تایید رساندیم. البته ممکن است اشتباهاتی جزئی صورت گرفته باشد ولی همکاران و معاونت اجرایی و محتوایی نمایشگاه تلاش کرده‌اند، از اشتباهات دوری کنند یا آن را به حداقل رسانند. من گواهی می‌دهم که کار، حاصل کار کارشناسی دقیق است.


وی تصریح کرد: طرح‌های سودمند، پویایی و حرکت‌ در نمایشگاه قرآن کریم ایجاد می‌کند و باعث تمایز این دوره از 25 دوره گذشته می‌شود.


معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به اینکه در اجرایی شدن این امر، با مشکلات اعتباری، بودجه‌ای و فرهنگی جهان اسلام مواجه شدیم که از جمله آن عدم امکان برای مسافرت‌های چند روزه بود که تعداد زیادی از افراد عذر ماه مبارک را داشتند. با این حال ما تلاش می‌کنیم از این پس هرساله جنبه بین‌المللی بودن نمایشگاه، بیشتر غلبه داشته باشد، البته در این دوره هم توانستیم بعد از سه سال با همکاری شخصیت‌های بین‌المللی رویدادی فراملی را رقم بزنیم. در بین‌الملل از 7 کشور جهان ده‌ها شخصیت برجسته را از ترکیه، روسیه، عراق، مالزی و آذربایجان دعوت کردیم.


دایره بین‌المللی‌بودن نمایشگاه را گسترش می‌دهیم


فقهی‌زاده بیان کرد: ‌قصد داریم دایره بین‌المللی بودن نمایشگاه را گسترش دهیم. از 20 موسسه بین‌المللی قرآن کریم که فعالیت برجسته قرآنی دارند دعوت کردیم و 4 تحریریه مستقل تولید و محتوا را در این بخش فعال کردیم. هم‌چنین تفاهم‌‌نامه‌هایی را منعقد کردیم که اطلاعات آنها در قالب نشریات مکتوب به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو منتشر می‌شود.


وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را بزرگترین رویداد گسترده و تنوع موضوع قرآن در سطح جهان اسلام تلقی می‌کنیم که اختصاص به قرائت و حفظ قرآن ندارد بلکه جنبه‌های متعددی را در بر می‌گیرد و از مشارکت بالایی از سوی نهادها، ارگان‌های دولتی و مردمی برخوردار است. آیین بیست و سومین انتخاب خادمان قرآن کریم را نیز در این دوره از نمایشگاه شاهد خواهیم بود که در شب یا روز پانزدهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.


وی اظهار کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برخی فعالیت‌های نمایشگاه به این موضوع اختصاص می‌یابد و برخی کمیته‌ها و غرفه‌های ویژه این رویداد را خواهیم داشت که از چهره‌های برجسته انقلاب که رحلت کردند و افرادی که جزو هسته اصلی انقلاب به شمار می‌روند و از محرکان اصلی انقلاب هستند تجلیل می‌کنیم. در مراسم تجلیل از خادمان طبق هماهنگی‌های انجام شده از حضور ریاست جمهوری نیز بهره‌مند هستیم.


رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: غرفه‌ای به فعالیت‌های معارف قرآن و عترت اختصاص دادیم که یکی از دستاوردهای ملموس انقلاب اسلامی است.


وی افزود: نمایشگاه قرآن کریم تفاوت‌های زیادی با نمایشگاه‌های تخصصی دارد چرا که در دیگر نمایشگاه‌ها جنبه فروشگاهی بر جنبه فرهنگی، علمی و محتوایی می‌چربد در حالی که در نمایشگاه قرآن با تنوع موضوعی گسترده‌ای که با آن روبرو هستیم نگرش‌های فرهنگی، محتوایی بر جنبه فروشگاهی آن غلبه می‌کند. ما معتقد هستیم نمایشگاه قرآن کریم عرصه ارائه توانمندی‌ها و جشنواره بزرگ فعالیت‌های علمی هنری و فرهنگی است که در طول سال قبل در حوزه قرآن رخ داده است.


نمایشگاه قرآن کریم 50 هزار متر عرصه دارد


فقهی‌زاده تاکید کرد: ما به نمایشگاه قرآن باید به عنوان جشنواره فعالیت‌های قرآنی نگاه کنیم نه فروشگاهی. نمایشگاه 50 هزار متر مربع عرصه دارد که 23 هزار متر مربع شبستان اصلی مصلی و 7 هزار متر مربع دو نیم طبقه شبستان اصلی است. 10 هزار متر مربع نیز دو رواق شرقی و غربی مصلی هستند که میزبان نمایشگاه خواهند شد از این مجموع 30 هزار عرصه نمایشگاه اختصاص داده شده که به جنبه علمی و محتوایی و فرهنگی اختصاص یابد. همچنین در 20 هزار متر مربع محصولات نشر مکتوب، نشر دیجیتال و فرهنگی هنری از جمله عفاف و حجاب ارائه خواهند شد.


وی بیان کرد:‌ از کارایی تابلوهای قرآنی در ایجاد نگرش‌ها و تثبیت آنها در ذهن مخاطبان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد ولی ما بعد از 5 سال برنامه انتخاب رساله دکتری رشته علوم قران و حدیث و برخی رشته‌های وابسته را برگزار می‌کنیم که کار تخصصی و صرفا علمی است. همچنین کمیته‌ای به اعجاز قرآن اختصاص داده‌ایم که کار علمی و محتوایی است. بعد از چند سال کمیته‌ای به نشست‌های تخصصی اختصاص یافته و حدود 12 نشست علمی تخصصی را با حضور بزرگان علمای قرآن و حدیث برگزار می‌کنیم و کمیته خارجی را در این بحث محتوایی به تمرکز بر مسائل مربوط به عترت دعوت کرده‌ایم. این‌ها در کنار بخش تابلویی و نمایشگاهی قرار گرفته که نشان از غلبه این بخش و عدم اکتفای صرف به چند تابلو است. همچنین اکران فیلم را در کمیته‌های متعدد شاهد هستیم.


فقهی‌زاده تصریح کرد:‌ امیدوارم به شرط ایجاد زمینه و مشکلات اعتباری بتوانیم هفته‌های قرآن کریم را در دیگر کشورها برگزار کنیم اگر چه به صورت مستقل نتوانیم هفته‌ها را برگزار کنیم ولی این عزم در ما وجود دارد که در طول سال برخی از جشنواره‌های محدود را تحت عنوان هفته‌های قرآن کریم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات کشور و جامعه‌المصطفی برپا کنیم.


وی درباره تخصیص مکان ثابتی به نمایشگاه قرآن کریم گفت:‌ اینکه مکانی برای سه هفته در سال ساخته شود شرایطش فراهم نیست و به نظر من در حال حاضر چنین زمینه‌ای وجود ندارد.


وی درباره میهمانان این دوره نمایشگاه نیز اعلام کرد:‌ 26 نفر از 7 کشور را دعوت کرده‌ایم اما اینکه چند نفر در نمایشگاه شرکت کنند هنوز قطعی نشده است. تا پیش از این انقلاب رساله‌های دکتری، برپایی نشست‌ها، توجه به موضوع غدیر، عاشورا، امام رضا و بعثت پرداخته نشده بود اما در این دوره این مضامین مورد توجه قرار گرفتند البته ما از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های قبل نیز استفاده کرده‌ایم.


بودجه نمایشگاه فراتر از دوره گذشته نیست


فقهی‌زاده درباره بودجه نمایشگاه گفت:‌ سعی می‌کنیم علی‌رغم توسعه فعالیت‌ها بودجه چندان از دوره گذشته فراتر نرود.


وی در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری 50 نشست غیر تخصصی سخن گفت که برای بازدید کننگان عمومی نمایشگاه قابل استفاده است.


رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره نحوه اطلاع‌رسانی عنوان کرد: ما تابع قوانین هستیم و در پیام‌رسان‌های سروش، گپ، بله و ایتا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


وی اظهار کرد: در 16 یا 17 استان همزمان با نمایشگاه قرآن در تهران جشن رمضان را برگزار می‌کنیم تا افرادی که امکان حضور در نمایشگاه را به دلیل مسائل شرعی پیدا نکردند بتوانند از این جشن استفاده کنند.


وی درباره کمیته کودک و نوجوان تشریح کرد: از ماه‌ها قبل تلاش کرده‌ایم نشریه‌ای قرآنی اختصاص یابد و از نخستین روز نمایشگاه اولین شماره این نشریه با عنوان «شبنم» رونمایی می‌شود و در ادامه به صورت ماهانه در طول سال به چاپ خواهد رسید. این نشریه شامل شعر، داستان، کاریکاتور و ... است. در صورتی که این تجربه، تجربه خوبی باشد نشریه اختصاصی ویژه نوجوان را نیز با همکاری معاونت قرآن و عترت منتشر خواهیم کرد. امیدواریم در طول نمایشگاه 10 شماره از این نشریه در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.


تمهیدات برای ورود نابینایان


وی درباره تمهیداتی که برای ورود نابینایان در نظر گرفته شده گفت:‌ حداقل 5 نفر به عنوان راهنما طی 17 روز به خواهران و برادران نابینا خدمات ارائه خواهند کرد.


وی درباره حمایت از ایده‌های نو بیان کرد: در ایام نمایشگاه ایده‌های نوآورانه و دیدگاه‌های سال آینده را ارائه می‌کنیم و از جمله اینها از کلان پروژه‌هایی که داریم نیز حمایت خواهیم کرد. برای نخستین بار در اسفند 97 جشنواره‌ انتخاب کتاب سال نهج‌البلاغه را برگزار می‌کنیم.


در ادامه نشست محمدعلی خسروی؛ معاون علمی نمایشگاه قرآن کریم گفت: از چند سال قبل بسیاری از فرهیختگان اعلام کردند که امسال در نمایشگاه حاضر خواهند شد که این امر نشان از علمی بودن و اعتمادسازی رویه نمایشگاه است. بخشی به عنوان محتوایی به نمایشگاه اضافه کردیم که جنبه‌های علمی مثل اعجاز قرآن، عترت را مورد توجه قرار داده‌ایم در طول نمایشگاه رصد علمی خواهیم داشت و به طور مستمر از غرفه‌ها بازدید می‌کنیم و غرفه‌هایی که در رشد و شکوفایی علمی موفق باشند را مورد تجلیل قرار می‌دهیم و غرفه‌هایی که برای جنبه علمی و آگاهی بخشی جامعه تلاش می‌کنند را حمایت خواهیم کرد. ما 12 نشست تخصصی با حضور بزرگترین شخصیت‌های هر حوزه برگزار می‌کنیم.


اختصاص دومیلیارد بن حمایتی


سیدحمید حسینی؛ معاون اجرایی و مسئول بخش رسانه و فضای مجازی نمایشگاه درباره یارانه به موسسات قرآنی گفت: تجمیع حمایت‌ها در طرح‌ها و برنامه‌ها است بنابراین بر اساس طرح‌ها حمایت‌هایی در نظر گرفته شده است. تجمیع بن‌های حمایتی نمایشگاه در باشگاه همراهان خواهد بود و برای اولین بار در این نمایشگاه باشگاه مجازی آماده شده است. پایگاه اینترنتی نمایشگاه، باشگاهی برای همه افراد از جمله علاقه‌مندانی که در شهرستان هستند اما امکان حضور ندارند در نظر گرفته و افراد فعالان قرآنی می‌توانند از همین طریق ثبت‌نام خود را انجام دهند و در مسابقات قرآن شرکت کنند. بن‌های خرید تا سقف یک میلیون ریال به هر ثبت‌نام کننده اختصاص داده می‌شود و سقف کل اعتباری که در نظر گرفته شده دو میلیارد است.


گفتنی است؛ در انتهای این نشست از پوستر بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.


لازم به ذکر است، نمایشگاه قرآن کریم از 29 اردیبهشت ماه تا 14 خردادماه هر روزه از ساعت 17 تا 24 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته