دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان «ببعی قهرمان» در گفت‌وگو با آنا:

سهم مخاطب در انیمیشن بیش از یک بلیت است/ انتظار فروش تا این حد برای «ببعی قهرمان» نداشتیم +فیلم

سهم مخاطب در انیمیشن بیش از یک بلیت است  انتظار فروش تا این حد برای «ببعی قهرمان» نداشتیم +فیلم
میثم حسینی گفت: در انیمیشن به ازای هر مخاطب بیش از یک بلیت دارید، چون هر کودک برای رفتن به سینما باید حداقل با یک بزرگ‌تر برود و در برخی موارد خانوادگی می‌روند. این گروه سنی با یک بار دیدن هم سیر نمی‌شوند و به دنبال تکرار هستند.
کد خبر : 953896

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، صنعت انیمیشن در کشور ما صنعت نوپایی است که ضعف‌های کوچک و بزرگ فراوانی دارد. هزاران انیمیشن‌ساز در این عرصه فعالیت می‌کنند که از میان آنها تعداد کمی در تولید آثاری دخیل هستند که به اکران عمومی می‌رسند یا در جشنواره‌های مختلف دیده می‌شوند؛ اما با این وجود هنوز هم انگیزه هنرمندان این حوزه است که باعث شده چرخ‌های هنر – صنعت انیمیشن بچرخد.

از طرفی دیگر انیمیشن‌های سینمایی در کشور ما در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند و بسیاری از آنها توانستند خود را در فهرست ۱۰ اثر سینمایی پرفروش سالی که به نمایش درآمدند، قرار دهند. اقبال خوب مخاطبان از انیمیشن‌های سینمایی باعث شده توجهات به این بخش بیشتر شود و رویداد‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر نیز نگاه ویژه‌ای به این آثار داشته باشند.

اگرچه اتفاقاتی که سال قبل در جشنواره فجر رخ داد کمی باعث دلسردی انیمیشن‌ساز‌ها شد. در دوره چهل‌ودوم جشنواره با وجود اکران ۴ انیمیشن، هیچ‌کدام سیمرغ بهترین انیمیشن جشنواره را به دست نیاوردند و فقط انیمیشن «ببعی قهرمان» موفق به کسب دیپلم افتخار شد. با این وجود همین انیمیشن در زمان اکران عملکرد قابل تحسینی داشت و از ابتدای تابستان که به روی پرده سینما‌ها رفت، بیش از ۶۲ میلیارد تومان فروش داشت.

این میزان فروش برای یک اثر انیمیشنی در سینمای ایران از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم این انیمیشن دهمین فیلم پرفروش سال بوده و مابقی رقبایش در این فهرست ۱۰ فیلمی همگی به جز یک مورد (مست عشق) کار‌های کمدی با ستاره‌های پرطرفدار سینما بودند. به بهانه فروش موفقیت آمیز این اثر که بیشتر از یک میلیون و چهارصد هزار نفر به تماشای آن نشستند، با میثم حسینی گفت‌و‌گو کردیم.

حسینی در رابطه با چگونگی شکل‌گیری انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به خبرنگار آنا توضیح داد: این اثر در ادامه سریال «ببعی و ببعو» که در شبکه کودک پخش شده بود، تولید شده است. تقریباً سه سال است که حدود 200 قسمت از آن از تلویزیون پخش شده و تصمیم تهیه کننده این بود که برای مخاطبی که در یک گروه سنی کار را دیده و حالا چند سال بزرگ‌تر شده و مخاطب وفادار محسوب می‌شود، یک محصول سینمایی با همان کاراکتر‌ها تولید شود.

وی افزود: با همین فرمول جزئیات بیشتری به سریال اضافه شد تا کار برای یک قالب سینمایی آماده شود و پس از نهایی شدن همه چیز، پروژه استارت خورد. ساخت این انیمیشن سینمایی سه سال زمان برد و در کنار تیم تولید که کلیت پروسه را دوست داشتند، حمایت‌های شبکه کودک هم به عنوان مالک معنوی اثر بسیار اثرگذار بود.

انتظار فروش خوب داشتیم، نه تا این حد!

کارگردان «ببعی قهرمان» درخصوص میزان فروش این اثر و اینکه انتظار چنین استقبالی را داشت یا خیر هم عنوان کرد: این کار جزو پربیننده‌ترین کار‌های شبکه کودک است و استقبال خوبی هم در زمان پخش از آن شده بود و به همین دلیل پیش‌بینی‌ام این بود که استقبال خوبی از آن می‌شود، اگرچه نه تا این حد. من فکر می‌کردم در خوشبینانه‌ترین حالت میزان فروش به رقم ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان برسد، ولی در حال حاضر نزدیک به ۶۳ میلیارد تومان فروش داشته است.

وی اضافه کرد: تولید کار سینمایی انقدر سخت است که شما کم کم یادتان می‌رود که برای کار قرار است اتفاقات خوبی بیفتد. مشکلات متعددی مثل مسائل مالی، کمبود امکانانت و نیروی انسانی رخ می‌دهد که بعضی موارد از توان و صبر انسان خارج است. من به عنوان دلداری به تهیه‌کننده می‌گفتم شما کمی صبور باش، این را روی پرده سینما ببینید، اقبال کار را ببینید خستگی همه برطرف می‌شود. من خوشبین بودم، چون این کاری بود که برای این گروه سنی اتفاق نیفتاده بود و در شرایطی که یک برندینگ خوب برای آن شکل گرفته بود، خیلی به نتیجه خوشبین بودم. ولی همه چیز در اکران از تصور ما خارج شد، افتتاحیه عجیب و غریبی که داشت و فروش خوبی که تا چند ماه ادامه داشت، برای ما هم اتفاق ویژه‌ای بود.

این انیمیشن‌ساز در رابطه با توجه به جایگاه این هنر صنعت در کشورمان هم عنوان کرد: انیمیشن هم در بخش تولید و هم در زمان پخش به حمایت نیاز دارد. به عنوان مثال پخش کننده ما مجموعه «بهمن سبز» بود که از همه توانش استفاده کرد، همچنین «ببعی قهرمان» حمایت‌های شبکه کودک را هم داشت که آن‌ها هم چون نسبت به این کاراکتر عرق داشتند، همه تلاش خود را کردند؛ اما امکان دیگر که آموزش و پرورش بود در اختیار ما نبود، مثلا سال گذشته در اکران انیمیشن «بچه زرنگ» که به نظرم کار درخشانی بود، به دلیل ارتباط خوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش، اتفاقات خوبی برای این اثر رخ داد. 

وی افزود: البته استودیو «هنر پویا» حق دارد، چون بیشترین کار‌های سینمایی انیمیشن را آن‌ها ساختند و خیلی از مسیر را برای هنرمندان این حوزه باز کردند. تا پیش از آن کسی به چشم هنر صنعت به سینمای انیمیشن نگاه نمی‌کرد و آثار بسیار کمی تولید می‌شد، ولی اینکه یک مسیر به عنوان یک استودیو در انیمیشن ایران تعریف نشده بود. هنر پویا یک ساختار را شکل داد، تبدیل به استودیو شد و شکل اداره آن به گونه‌ایست که حتی زمانی که کار نیست نیرو‌ها را نگه می‌دارند، چیزی که تا پیش از این در انیمیشن ایران نبود.

کارگردان «ببعی قهرمان» در رابطه با وضعیت اکران و میزان فروش در کشور ما توضیح داد: ما آثاری در سینمای ایران می‌بینیم که فروش‌های عجیب و غریب زیادی دارند ولی شما به عنوان بزرگسال احساس خوشایندی نسبت به آن‌ها ندارید. کمدی‌هایی می‌بینید که پس از تماشا با خود می‌گویید چه اتفاقی برای فضای فرهنگی ما افتاده است؟ ولی اگر فروش و میزان مخاطب نشان دهنده اقبال انیمیشن است مسیر خوبی را رفتیم و توانستیم بیش از یک میلیون و چهارصد هزار مخاطب داشته باشیم.

در حوزه انیمیشن، هر مخاطب بیش از یک بلیت دارد

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در اکران آثار انیمیشن حضور خانواده‌ها در تماشای این آثار است. توضیحات کارگردان «ببعی قهرمان» درخصوص این ماجرا در اکران اثرش را در ادامه تماشا کنید: 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب