دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1400 - 00:05
یک کارشناس رسانه مطرح کرد؛

کلاب هاوس نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات داشته باشد

یک پژوهشگر حوزه رسانه در ارتباط با این‌که برخی می‌گویند کلاب هاوس در انتخابات پیش رو نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا خواهد کرد، گفت: انتخابات یک پدیده پیچیده چندوجهی است و نمی‌توان بهره‌مندی از یک شبکه اجتماعی را به‌عنوان یک عامل مهم در موفقیت و یا عدم موفقیت یک کاندیدا در این فضا برشمرد.
کد خبر : 574916
کلاب‌هاوس

روح‌الله مهرجو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش خبرگزاری آنا در ارتباط با شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» (Club House) و قابلیت‌های این رسانه اظهار کرد: این شبکه اجتماعی رسانه‌ای مبتنی بر صوت است که به افراد این امکان را می‌دهد تا به‌صورت زنده با هم به گفت‌وگو بپردازند.


وی ادامه داد: کلاب هاوس به‌عنوان یک رسانه صوتی در فضای مجازی تاکنون توانسته مخاطبان زیادی را برای خود دست و پا کند ولی همچنان مسیر طولانی تا رسیدن به شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری همچون فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و ... در پیش دارد. شاید بتوان یکی از دلایل آن را انحصار این شبکه اجتماعی برای کاربران سیستم عامل گوشی‌های آیفون دانست، هر چند که شنیده‌ها حاکی از ان است که نسخه اندرویدی کلاب هاوس نیز به زودی عرضه خواهد شد.


این کارشناس حوزه رسانه در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلاب هاوس پرداخت و گفت: این رسانه از چند منظر حائز اهمیت است؛ یکی از این موارد این‌که به‌طور کامل رسانه‌ای تعاملی است و همه افرادی‌که در اتاق گفت‌وگوی آن حضور دارند می‌توانند در ارتباط با یک موضوع به بیان نظرات و دیدگاه‌هایشان بپردازند.


مهرجو افزود: بعضاً گفته می‌شود که در انتخابات پیش‌رو این رسانه می‌تواند نقش مهمی را با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌های مربوط به آن ایفا کند اما باید گفت که ویژگی‌های این رسانه به‌نظر نمی‌رسد آن‌گونه که می‌گویند در چنین رویداد مهمی تعیین‌کننده باشد.


وی بیان کرد: در کلاب ‌هاوس برای حضور مخاطبان محدودیت وجود دارد به‌طوری‌که ظرفیتی حدود ۸ هزار نفری برای آن تعیین شده است. همچنین گفت‌وگوها در این شبکه اجتماعی قابلیت آرشیوی ندارد و باید به‌صورت زنده و همزمان باشد که این موضوع به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات از جذابیت آن بکاهد.


این مدرس دانشگاه تصریح کرد: البته باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که انتخابات یک پدیده پیچیده چندوجهی است و نمی‌توان بهره‌مندی از یک شبکه اجتماعی را به‌عنوان یک عامل مهم در موفقیت و یا عدم موفقیت یک کاندیدای خاص در این فضا برشمرد. آرایش سیاسی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و بسیاری از عوامل دیگر از موضوعاتی است که این رویداد مهم را تحت تأثیر قرار داده و تا لحظه آخر آن را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.


مهرجو در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی رایگان در دنیا براساس چه سازوکاری است و اساساً این رسانه‌ها چگونه درآمدزایی می‌کنند، گفت: این سؤالی است که بسیاری از افراد دارند، واقعاً چرا هر روز ارزش این شرکت‌ها افزایش می‌یابد؟ یا چرا این شرکت‌ها کارکنان بسیاری استخدام می‌کنند. یکی از مشتریان ثابت شبکه‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی هستند. به طوری که محتواهای منتشر شده و رد و بدل شده را تحلیل می‌کنند و نتایج آن برای تولید کالا و ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنگاه‌های اقتصادی برای موفقیت در امور خود به نتایج آن بسیار بها می‌دهند. البته می‌تواند کارکردهای دیگر هم داشته باشد مانند یوتیوب که آگهی‌های تبلیغاتی را در میان ویدیوهای خود قرار داده است.


وی همچنین در خصوص صحبت‌هایی که مبنی بر فیلتر شدن کلاب‌ هاوس مطرح می‌شود نیز عنوان کرد: البته هنوز به طور رسمی اعلام نشده که فیلتر شده است و مشخص نیست که اختلال به وجود آمده به چه دلیل است اما فعلاً به نظر می‌رسد که تنها اینستاگرام به عنوان شبکه اجتماعی خارجی در ایران به صورت رسمی پذیرفته شده و دیگر شبکه‌ها یا فیلتر هستند و یا اقبالی در ایران ندارند.


این فعال رسانه در پایان در خصوص این‌که روند توسعه رسانه‌ها هم بیان کرد: ما همچنان می‌توانیم به انتظار بنشینیم تا علم و فناوری ما را غافلگیر کند؛ روزی با پیدایش اینترنت، تلویزیون و رادیو و حتی تلفن همراه فکر می‌کردیم که به آخر پیشرفت تلکنولوژی رسیدیم اما از آن زمان تا کنون به صورت مداوم و هر روز غافلگیر می‌شود و باید همچنان منتظر بمانیم که پیشرفت و تکنولوژی چه چیزی برای ما دارد. به نظر می‌رسد که اینترنت اشیاء و مقوله‌ای به نام شبکه اجتماعی همچنان می‌توانند برای ما سوپرایز داشته باشند.


انتهای پیام/۴۱۰۵


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب