دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1400 - 01:25
آنا بررسی می‌کند؛

سهم دولت از آشفتی بازار بورس چقدر است؟

بازگرداندن نقدینگی و تقویت ارزش خرید در بازار سرمایه مهمترین اقدام سیاست‌گذار برای برون رفت این بازار پر ریسک از شرایط نامناسب فعلی است.
کد خبر : 574434
بورس

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، چند روز پیش تعدادی از سهامداران حقیقی متضرر بازار سهام با تجمع در مقابل ساختمان سازمان بورس تهران به عملکرد دولت در این بخش انتقاد کرده و در خصوص درآمدزایی دولت از محل زیان سهامدارن خرد و حقیقی شعارهایی سر دادند.


در سال 99 به دنبال افزایش انتظارات تورمی در اثر اخبار و تصمیمات بین المللی و سیاسی حاکم بر فضای اقتصادی کشور قیمت ارز و به تبع اثر آن تمامی  قیمت ها در سایر بازارهای داخلی شتاب قابل توجهی را تجربه کرد که در این بین شاخص بازار بورس به یکباره از حدود 350 هزار واحد در دی‌ماه سال 98 به حدود 2 میلیون و 100 هزار واحد در مردادماه سال 99 رسید.


رشد پی در پی شاخص کل بورس در فضای تورم افسارگسیخته حاکم بر اقتصاد کشور از یک سو و تشویق دولت و در رأس آن آقای رئیس جمهور از سوی دیگر منجر به تحریک سهامدارن خرد و حقیقی برای ورود ناآگاهانه به بازار بورس شد.


حسن روحانی رئیس جمهور یک هفته پیش از سقوط تاریخی بازار بورس (روز پنج شنبه 16 مرداد 99 ) گفت: با شرایطی که بورس دارد اوضاع در آینده بهتر و صندوق ها فعال تر خواهند شد، مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.


از اینرو بسیاری از سهامداران برای بهره مندی از فضای سودآور آن روزهای بازار بورس تمام دارایی و اموال خود را فروخته و وارد بازار پر ریسک بورس شدند.


اما رشد شاخص کل تا اواخر مردادماه سال 99 ادامه یافت و پیش از آنکه شاخص کل به ارتفاع 2 میلیون و 100 هزار واحد برسد، سقوط سهمگین خود را آغاز کرد تا جایی که در ماه‌های پایانی سال گذشته رقم شاخص کل به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد هم سقوط کرد از اینرو همراه با زوال حجم عظیمی از نقدینگی سرمایه داران حقیقی و خُرد بازار بورس، اعتماد مردم  به دولت نیز از بین رفت.


در حالیکه بسیاری زیان کردند اما دولت توانست بخشی از کسری بودجه خود را از این محل جبران کند چرا که آمارهای رسمی نشان می دهند دولت از محل فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری موسوم به ETF حدود 35 هزار میلیارد تومان و  از محل مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام حدود 17 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.


بر همگان روشن است که بازار سرمایه محل پر ریسکی است همانطور که میزان سود کسب شده از این بازار به کسی مربوط نیست ضرر بوجود آمده در فضای آن نیز به خود سرمایه گذاران مربوط است اما باید قوانین حاکم بر بازار بورس به نوعی باشد که از تضرر قابل توجه و بیش از حد سرمایه گذاران به ویژه حقیقی ها و خُردها جلوگیری شود.




بیشتر بخوانید:






حمیدرضا مهرآور یکی از مدیران شرکت های کارگزاری درباره بازار بورس گفت: برای برون رفت بازار بورس از شرایط نامناسب فعلی دولت باید به بازگرداندن منابعی که از بازار بورس خارج کرده بپردازد 


همچنین آن دسته از شرکت هایی که سهام خود را در نرخ های بالا فروخته اند نیز باید به بازارگردانی سهام‌ خود بپردازند.


وی ادامه داد: شرکت های حقوقی نیز باید به هنگام عرضه و فروش دلایل آن را به طور شفاف اعلام کنند همچنین نباید به عرضه بیش از حد در بازار بپردازند.


مهرآور، بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه و تقویت ارزش خرید در بازار را مهمترین و در اولویت ترین اقدام سرمایه گذار برای بهبود بازار سرمایه اعلام کرد.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته