دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1394 - 09:54
گزارش آنا از کوچه «مهرناز»؛

«کوچه چتری» پاتوق جدید جوانان برای گرفتن عکس سلفی رنگارنگ + تصاویر

تلالو نور در چترهای رنگارنگی که از بندر انزلی آورده شده‌اند تا حال و هوای کوچه «مهرناز» را عوض کنند این کوچه را به محلی برای درنگ تبدیل کرده‌ است، درنگی که در بیشتر موارد با در آوردن گوشی همراه و گرفتن یک عکس سلفی برای قرار دادن در اینستاگرام یا دیگر صفحات اجتماعی همراه می‌شود.
کد خبر : 57217

الهه خانی، گروه اجتماعی- کوچه «مهرناز» این روزها به نام آشنایی برای اهالی خیابان انقلاب و البته علاقه‌مندان به عکس‌های سلفی تبدیل شده است. این کوچه که در حد فاصل جمالزاده جنوبی و خیابان انقلاب واقع شده تا همین چند ماه پیش بنا به گفته کاسبان این کوچه بیشتر شبیه به پارکینگی برای موتور سیکلت‌ها بوده است.


اما از حدود دو ماه پیش با کمک شهرداری تهران کوچه مهرناز به چترهای رنگارنگی مزین شد که حال و هوای این کوچه را عوض کرده است. امروز هر عابری که به این کوچه قدم می‌گذارد با سقفی مملو از چترهای رنگارنگ مواجه می‌شود که تا دقایقی دیدگان رهگذران را به خود خیره می‌سازد. عکس‌های این کوچه با سرعت فراوانی در تلگرام دست به دست می‌شود و چون تب سلفی هنوز هم در کشور داغ است افراد زیادی برای انداختن یک عکس سلفی زیبا به این کوچه قدم می‌گذارند.



دختر جوانی که در یکی از کتاب‌ فروشی‌های این کوچه مشغول به کار است در خصوص این اقدام شهرداری می‌گوید: «این چترها و رنگ‌های زیبایشان حس‌ و حال خوبی به آدم می‌دهد. وقتی که در مغازه کاری برای انجام دادن نداشته باشم به پشت شیشه می‌‌آیم و به چترها نگاه می‌کنم، البته وقتی باد می‌وزد حرکت چترها زیبایی آنها را بیشتر می‌کند.»


مرد جوان دیگری که صاحب یک مغازه کیف فروشی است، می‌گوید: «تا همین چند ماه قبل این کوچه وضعیت نامناسبی داشت. کف‌پوش خیابان آسفالت بود و به مرور زمان از بین رفته و تردد را در این کوچه مشکل کرده بود. کسبه خیابان از شهرداری درخواست کردند تا فکری به حال کفپوش کوچه کند. این طور شد که شهرداری بدون اینکه هزینه‌ای از کسبه دریافت کند علاوه بر اینکه کف‌پوش خیابان را به سنگفرش تغییر داد با نصب چترهای رنگارنگ به نوعی این کوچه را دیدنی هم کرد.»



او ادامه می‌دهد: «شهرداری علاوه بر نصب سنگفرش‌های جدید سایبان‌های کهنه و فرسوده را تعویض کرد و همچنین برای استراحت عابران نیمکت‌هایی را در کوچه نصب کرد. تعمیر جداره‌ها و ایجاد ممنوعیت برای‌‌‌‌‌ تردد و پارک موتورسیکلت‌ها از جمله کارهای مثبت دیگری بود که شهرداری برای نوسازی این کوچه انجام داده است.»


در سرتاسر کوچه دختران و پسران جوان زیادی که اغلب دانشجو هستند بر روی نیمکت‌های کوچه مهرناز نسشته‌اند و در حالی که با یکدیگر صحبت می‌کنند گهگاه مشغول به خوردن خوراکی می‌شوند.


دختر جوانی که با دوستش بر روی یکی از نیمکت‌ها نشسته است و هرازگاهی به پیراشکی در دستش گازی می‌زند، می‌گوید: «من و دوستم دانشجوی دانشگاه تهران هستیم و این مسیر رفت‌و‌آمد هر روزمان است. وقتی اولین چتر را بر روی سقف این کوچه کار کردند من و دوستم شاهد این حرکت بودیم و وقتی روز بعد دوباره از اینجا رد می‌شدیم از دیدن این همه زیبایی واقعا شگفت زده شدیم. فکر نمی‌کردیم با نصب چند چتر این کوچه تا این حد زیبا شود.»


دوستش اما در خصوص این اقدام شهرداری نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید: «با اینکه این نصب چترهای رنگی در این کوچه کار نو و جالبی بوده است اما بر اساس جستجوهایی که در اینترنت انجام دادم متوجه شدم این اقدام کپی‌برداری از یکی از کشورهای خارجی بوده است. به نظرم بهتر بوده شهرداری با توجه به فرهنگ بومی ایرانی به زیبا سازی این کوچه اقدام کند.»



در همین زمینه هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در خصوص این کوچه و چترهایی که شهرداری در کوچه مهرناز نصب کرده است به خبرنگار آنا می‌گوید: «شرایط این کوچه به دلیل تردد زیاد و اینکه نه بن‌بست و نه راه رفت‌و‌آمد مناسبی داشت در واقع آشفته بود. وقتی که پروژه پیرایش انقلاب را آغاز کردیم تصمیم گرفتیم این کوچه را ساماندهی کنیم.»


او ادامه می‌دهد: «اول مقرر شد تا ورودی کوچه به لحاظ تردد خودرو را مسدود کنیم و برای دسترسی مغازه‌ها به حمل بار یک محل ضابطه‌مند تدارک دیدیم. البته این اقدام با مشارکت تمامی کسبه انجام شد. در اقدام بعد تصمیم گرفتیم کف‌پوش این کوچه را سنگ‌فرش کنیم. در قدم بعد تصمیم گرفته شد به صورت پایلوت تمامی المان‌های زیباسازی شهری در این کوچه اجرا شود. این کوچه در واقع محلی برای مکث است. نیمکت‌ها، نور مناسب و اصلاح جداره‌ها و تابلوها در این کوچه فرصتی را فراهم کرده است تا شهروندان ساعتی در این کوچه به استراحت بنشینند.»


معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیبا سازی شهرداری تهران با بیان اینکه ایده نصب چتر در این کوچه در بسیاری از کشورهای جهان انجام شده است، اضافه می‌کند:« ما عکس این نو پیرایش را از قبل دیده‌ بودیم. یک روز که در جلسات در حال گفتگو بودیم به این نتیجه رسیدیم که این کوچه محل مناسبی است تا یک کپی مناسب از این ایده در این کوچه انجام شود.»


صادقی ادامه می‌دهد: «باد در این کوچه به صورت دالالی وزیده می‌شد و با توجه به عرض کم کوچه برای نصب چترها باید زمان بیشتری را به این موضوع اختصاص می‌دادیم چون محیط کمی بی‌رنگ و ساده بود تصمیم گرفتیم از چترهای رنگی برای مسقف کردن کوچه استفاده کنیم. چترهای مد نظرمان در تهران نبود، به همین منظور چترها را از بندر انزلی تهیه کردیم و نتیجه چیزی شد که شما و دیگر شهروندان تهرانی امروز مشاهده می‌کنند.»



دختر و مادری که آوازه این کوچه به گوششان رسیده بود، می‌گویند: «عکس‌های این کوچه را در تلگرام و اینستاگرام دیگران دیده بودیم. بنابراین تصمیم گرفتیم سری به این کوچه بزنیم و یک عکس سلفی بیندازیم. البته آنقدر هوا آلوده است که از آمدنمان پشیمان شدیم.»


مادر دختر ادامه می‌دهد: «شهرداری طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی را برای زیباسازی شهر تهران انجام داده است اما ای کاش پول این زیباسازی را برای کاهش آلودگی هوا خرج می‌کردند چون هر چقدر هم که شهر زیبا باشد آلودگی هوا مانع از استفاده ما از این زیبایی می‌شود.»


با وجود آلودگی هوا هنوز هم کوچه مهرناز شلوغ است و رهگذران برای تماشا یا گرفتن یک عکس سلفی دقایقی را در کوچه توقف می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته