علم و عمل برای پشتیبانی از تولید متحد میشوند/ ایفای نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق شعار سال
به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کشور در برهه کنونی در شرایط حساس اقتصادی قرار دارد به همین دلیل بهترین ابتکار و اقدام در این حوزه رسیدگی به تولید داخلی و توسعه آن است به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب سال 1400 را سال تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها نامگذاری کردند. به صراحت میتوان گفت پشتیبانی و مانع زدایی دو عنصر مهم در توسعه تولید در کشور هستند.
سوال اساسی این جاست که دانشگاهها چه نقشی در تحقق این شعار میتوانند داشته باشند؟ پاسخ این است که پشتیبانی علمی و تخصصی از تولید و کارگاههای تولیدی میتواند جهش گستردهای در این عرصه رقم بزند. از این رو دانشگاهها باید با نگه علمی خود در مسیر پشتیبانی از تولید نقش خود را در تحقق شعار سال ایفا کنند.
گام اول دانشگاه آزاد اسلامی برای پشتیبانی از تولید
دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه نیز چارچوب خود را برای اثرگذاری در این رابطه تدوین کرده است. این دانشگاه در راستای تلاش برای تحقق شعار سال، گام دوم طرح پویش را که یک طرح محوری در پشتیبانی از تولید است، با مشارکت استانهای البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهرقدس، شهریار و رباط کریم افتتاح کرد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره معتقد است: دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش تلاش دارد تا گام عملی در راستای تبدیل به دانشگاه کارآفرین و حرکت در مسیر حل مسائل صنعت، اشتغال همزمان دانشجویان با تحصیل، مهارت افزایی، فراهم کردن کمک هزینه تحصیل دانشجویان و هدفمند کردن پروژه های تحقیقاتی بردارد. از این رو، این طرح، اولین برنامه محوری دانشگاه آزاد اسلامی برای پشتیبانی از شعار سال 1400 خواهد بود.
لازم به ذکر است تاکنون طرحهای زیادی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پشتیبانی از تولید و صنعت آغاز شده است. روند عملیاتی شدن این طرحها به این صورت است که طرحهای موفق ابتدا در همان استان اجرایی شده و در فاز دوم در استانهایی که آمادگی دارند اجرا می شود و در فاز سوم نیز طرح به صورت کشوری عملیاتی خواهد شد. این مسیر نشان دهنده ورود جدی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه تولید است.
دکتر طهرانچی در این باره میگوید: وظیفه و مأموریت دانشگاه، تربیت قوه عاقله است که با دو بال فرهنگ و علم صورت می گیرد. دانشگاه دارای کنش و آثار و پیامدهایی در جامعه است که می توان آن را در 4 حوزه اجتماعی (تحصیل و ساختارهای جدید اجتماعی)، اقتصادی (مهارتهای جدید و صنایع نوآورانه)، فناوری (انتقال دانش و فناوری) و خلق جریان ملی دانش (ایجاد شبکه دانش و مؤسسات جدید) خلاصه کرد. آثار و پیامدهای دانشگاه در محیط بین المللی نیز شامل الهام بخشی، مرجعیت آفرینی و تمدن سازی می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد در طرح پویش، تحصیل را با تلفیق مهارتهای جدید وارد صنعت کند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ورود دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه مهارت آموزی و پشتیبانی از تولید و صنعت براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 93 و سیاستهای کلی نظام در حوزه علم، فناوری و آموزش عالی است، گفت: در بند پنجم سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخشها با تأکید بر تنظیم رابطه متقابل، تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین اینکه دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد رابطه خود را با تولید و سایر بخشها پیدا کند، بحث فردی نیست، بلکه یک وظیفه ابلاغی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند.
به عبارتی به صراحت میتوان گفت: این دانشگاه در سال 1400 می خواهد سیاست ابلاغی ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی با سایر بخشها و متناسب سازی تحصیل با اشتغال را به صورت جدی پیگیری کند. دکتر طهرانچی در این باره میگوید: این دانشگاه برای ایجاد تحول در این حوزه در حال تدوین یک برنامه راهبردی عملیاتی 5 ساله است که بخش راهبردی برنامه تدوین شده و بخش عملیاتی آن نیز براساس آمایش محیطی توسط استانها در حال تدوین و نهایی شدن است.
دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد تا چالش پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشور را با ایجاد هماهنگی بین برنامه های دانشگاه و سایر بخشها برطرف کند و در این راستا 4 راهبرد «همراستا کردن آموزش عالی کشور با نظام اقتصادی و اجتماعی»، «متناسب سازی تحصیل و اشتغال»، «تحول در برنامه ریزی های درسی با توجه به نیازهای ذینفعان اقتصادی و اجتماعی» و «متنوع سازی مدارک برای پاسخگویی به نیازهای جامعه» را طراحی کرده است.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/