دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1400 - 00:12
حبیبی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تشویق دانشجویان برای شرکت در جشنواره‌های ملی در گرو مشارکت دادن آنان در حل مسائل کشور/ شیب‌سنج برای حل مسائل صنایع مختلف ساخته شد

عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان گفت: نیاز صنایع به ابزار با دقت بسیار بالا در شرایط محیطی خاص با شیب‌سنج رفع شده و موجب جلوگیری از خروج ارز می‌شود.
کد خبر : 571082
تولید علم انجمن علمی دانش بنیان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌ها با داشتن اساتید، دانشجویان نخبه و با انگیزه و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.


اگر دانشگاهیان مسئله‌محور باشند ایده‌پردازی و کارآفرینی ترویج می‌یابد، علم با تکنولوژی روز ارتقا پیدا می‌کند و منجر به رشد پرشتاب علمی کشور می‌شود. در این راستا سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج دانشجویی برای تقویت رویکرد مسئله‌محوری، رویداد نمایشگاهی «تا ثریا» را در اسفندماه 99 برگزار کردند.


این رویداد با محوریت پشتیبانی و تجاری‌سازی ظرفیت‌های فناورانه و مبتکرانه بسیجیان با تمرکز بر حل مسائل جهش تولید بود که در مرکز رویداد شهید فخری‌زاده سفارت سابق آمریکا برگزار شد. شعار رویداد «تا ثریا» از قلب سفارت سابق آمریکا تا ثریا و نمایش کارآمدی انقلاب اسلامی در حل فناورانه و خلاقانه مسائل کشور در مقابل افول آمریکا بود.


همچنین پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «زنجیره از ایده و فکر سپس علم و سپس فناوری و سپس تولید و سپس بازار را ما باید تکمیل بکنیم، این زنجیره کار علمی تا تولید و بازار بایستی دنبال بشود» و نیز با توجه به مأموریت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج جهت پشتیبانی تجاری از هسته‌های مبتکر و فناور مسئله‌محور و کمک به نقش‌آفرینی تخصصی آن‌ها، این مجموعه به‌عنوان بازوی تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در تعامل با اقشار دانشور بسیج اعم از بسیج علمی و بسیج دانشجویی، رویداد نمایشگاهی «تا ثریا» را برگزار کرد.


از اهداف این رویداد می‌توان به الگوسازی هسته‌های برتر خودکشش حل مسئله، پشتیبانی از هسته‌های فناور و مبتکر بسیجی با قید منزلت‌زایی و اقتدارآفرینی و رویکرد کمک به تکمیل چرخه تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی مبتنی بر حل مسائل اصلی کشور، پشتیبانی از ایجاد سامانه‌ها و فناوری‌های با قابلیت حکمرانی نرم از طریق اتصال به شبکه حامیان و ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش از طریق ایجاد بسترهای تعاملی بین صاحبان مسئله و مجموعه فناور توانمند در پاسخگویی به مسئله اشاره کرد.


در همین راستا خبرگزاری آنا با جواد حبیبی، عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان که در نمایشگاه «تا ثریا» طرح خود را ارائه کرده بود، به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.


آنا: درباره طرح یا محصول خود که در نمایشگاه «تا ثریا» به نمایش گذاشته شد، توضیح دهید. حوزه کاربردی طرح شما چیست؟ چه نیازی از جامعه را رفع می‌کند؟


حبیبی: محصول ما یک شیب‌سنج (inclinometer) مبتنی بر تکنولوژی  MEMS است که با استفاده از شتاب زمین، شیب سطوح را در بازه کامل ۳۶۰ درجه‌ای‌ و با دقت صدم درجه اندازه می‌گیرد. مزیت تکنولوژیک محصول ما، پایداری بالای دقت در دمای منفی 40 تا مثبت 85 درجه سانتی‌گراد است که این محصولات را از نمونه‌های آزمایشگاهی متمایز می‌کند و آن را کاملاً متناسب با محیط‌های OUTDOOR عملیاتی می‌کند.


تشویق دانشجویان برای شرکت در جشنواره‌های ملی در گرو مشارکت دادن آنان در حل مسائل کشور/ شیب‌سنج برای حل مسائل صنایع مختلف ساخته شد


محصولات ما در صنایع زیرساختی مختلفی اعم از حفاری نفتی، پایش دکل‌های نفتی و توربین‌های بادی، رفتارنگاری سازه‌هایی عظیم عمرانی و بسیاری از صنایع زیرساختی کشور کاربرد دارد. در تمام صنایع دقیقه ذکر شده و بسیاری از صنایع high tech دیگر، نیاز به ترازیابی دقیق برای پایش سیستم‌ها یا سنکرون‌سازی چند سیستم یا کنترل کیفیت ابعادی قطعات نیازی حیاتی است.


بدون ترازیابی دقیق، در بسیاری از سیستم‌های با دقت بالا نمی‌توان از دقت دستگاه به درستی استفاده کرد. محصول ما با دستیابی به بازه اندازه‌گیری بالا و دقت دمایی بسیار خوب توانسته است گام مهمی در بومی‌سازی این تکنولوژی در ایران بردارد. در واقع نیاز صنایع به ابزار با دقت بسیار بالا در شرایط محیطی خاص با محصول ما رفع شده و موجب جلوگیری از خروج ارز می‌شود.


دانشجویان با حضور در استارت‌آپ‌ها زنجیره نوآوری را اصلاح کنند


آنا: دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


حبیبی: به دلیل ناقص بودن زنجیره نوآوری در ایران، تمرکز پژوهشی دانشگاه‌ها در ایران به جای مسائل عمده‌ صنایع کشور بر روی حل مسائل کشورهای پیشرفته است. چرا که تمرکز مجلات معتبر روی مسائل کشورهای توسعه‌یافته است و از روی آگاهی یا ناآگاهی، به حل مسائل آنان می‌پردازیم. برای شکستن این دور باطل، دانشجویان می‌توانند با رجوع به صنایع و فهم مشکلات آن‌ها در قالب پروژه‌ها یا استارت‌آپ‌ها، به‌طور گلخانه‌ای شروع به اصلاح زنجیره کنند.


تشویق دانشجویان برای شرکت در جشنواره‌های ملی در گرو مشارکت دادن آنان در حل مسائل کشور


آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟


حبیبی: مهم‌ترین تشویق دانشجویان برای شرکت در جشنواره‌های ملی، مشوق‌های مستقیم مالی نیست، بلکه ارائه مشکلات واقعی صنایع و مشارکت دادن دانشجویان در حل مسائل واقعی کشور است.


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می‌کنید؟


حبیبی: در مورد جزئیات این مسئله نظری نمی‌دهم.اما مسالئه مهمی که به نظر می‌رسد جای تجدید نظر اساسی دارد، تعریف دانشجوی نخبه و نمونه است. آیا در سایر کشورها، نیروهایی که موتور پیشران اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی هستند را نادیده می‌گیرند و مسائل تئوریک را در درجه اعلای اهمیت قرار می‌دهند؟


آنا: نمایشگاه علمی «تا ثریا» که توسط بسیج برگزار شد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رویکرد مسئله‌محوری در طرح‌ها و محصولات وجود داشت؟


حبیبی: نمایشگاه «تا ثریا» علی‌رغم اینکه اولین دوره آن برگزار شد، اما فراتر از حد انتظار بود و از تمام  دست‌اندرکاران این رویداد علمی تشکر می‌کنم. از پوشش رسانه‌ای درون نمایشگاه تا مهمانان مدعو و فضای زیبای نمایشگاه همه قابل تقدیر است.


همچنین برای بهره‌برداری بیشتر مجموعه‌های علمی از این فرصت نمایشگاهی نیازمند پوشش رسانه‌ای قدرتمندی هستیم تا صنایع مرتبط، نیروهای فعال و مدیران تصمیم‌گیر میانی نیز در نمایشگاه حاضر شوند. مدیران به دنبال حل مسئله صنعت خود هستند و اگر بتوانند پیش از نمایشگاه، از جزئیات برگزاری آن در رسانه‌ها مطلع شوند، برای خودشان و نیز شرکت‌ها، هم‌افزایی متقابل خوبی خواهد داشت.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

برچسب ها: بسیج دانشجویی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته