دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1399 - 12:25
در گفت‌و‌گوی تفصیلی بداغی با آنا تشریح شد؛

صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها در رشته ریاضی حاصل چیست؟/ از سیاست بی‌توجهی به علوم پایه تا مسیر پرپیچ و خم حل مسئله با یک یوسف گم گشته//// آماده انتشار////////بماند///////

عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار تأکید کرد: ریاضی در ایران پیر است و یک یوسف می‌خواهد تا آن را جوان کند.
کد خبر : 568167
121046057_356568678908186_4811259246002040022_n.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ اباصلت بداغی دانشیار و عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با حکم دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافت.


در حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به اباصلت بداغی آمده است: «با توجه به پیشنهاد کمیته منتخب واحد گرمسار درباره ارتقای مرتبه جنابعالی به استادی موضوع در یکصد و پنجاه و هشتمین نشست مورخ 14/10/99 هیئت ممیزه دانشگاه مطرح و مورد موافقت قرار گرفت؛ به موجب این حکم از تاریخ 7/11/98 به مرتبه استادی ارتقا می‌یابید.»


محمدمهدی طهرانچی ابراز امیدواری کرده است که دکتر بداغی در مرتبه جدید نیز با تأییدات خداوند تبارک و تعالی منشأ خدمات بهتر و ارزشمندی به نظام جمهوری اسلامی و دانشجویان  بوده و در توسعه علم و دانش گام‌های مؤثرتری بردارد.»


دکتر اباصلت بداغی سرپرستی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دارای دکتری تخصصی ریاضی محض از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و پسادکتری از دانشگاه پوترا مالزی، معاونت پژوهشی و فناوری، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مدیریت پژوهش و فناوری، مدیریت گروه علوم پایه و عضویت در کمیته منتخب واحد گرمسار، عضویت در کارگروه بررسی صلاحیت علمی رشته ریاضی هیئت جذب استان سمنان، عضویت در کمیته تخصصی اعتبارسنجی نشریات علمی سازمان مرکزی و عضویت در کمیته تخصصی رشته ریاضی گرایش آنالیز سازمان مرکزی را در کارنامه اجرایی خود ثبت کرده است.


عرضه در رشته ریاضی بیشتر از تقاضاست


پژوهشگر برتر علوم پایه استان سمنان در سال 1397، استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال 1394، پژوهشگر برتر واحد گرمسار در سال 1394، پژوهشگر برتر دانشکده علوم پایه واحد گرمسار در سال 1390، پژوهشگر برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد اسلامشهر در سال 1395، مدال نقره مسابقات اختراعات، تحقیق و نوآوری دانشگاه پوترا مالزی در سال 2011 و جایزه عملکرد درخشان مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه پوترا مالزی در سال 2010، تألیف 6 جلد کتاب، چاپ 125 مقاله انگلیسی، 15 مقاله پذیرش شده انگلیسی، چهار مقاله چاپ شده فارسی وزارتین و مجری چهار طرح پژوهشی بخشی از عناوین کسب شده و فعالیت علمی و پژوهشی بداغی به شمار می‌رود.


همانطور که اشاره شد موضوع ارتقای مرتبه در یکصد و پنجاه و هشتمین هیئت ممیزه دانشگاه مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.


خبرنگار آنا به این بهانه در سلسله‌ گفت‌و‌گوهای خود با اعضای هیئت علمی که ارتقای مرتبه یافته‌اند این بار سراغ اباصلت بداغی عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار رفته است.


گفت‌و‌گوی آنا با بداغی در پی می‌آید:


آنا: با عرض تبریک به جنابعالی به‌دلیل ارتقای مرتبه به استادی. ابتدا بگویید رشته  ریاضی  چه جایگاهی در دانشگاه‌های کشور دارد؟


بداغی: ممنونم. ریاضی جایگاه بسیار ضعیفی در دانشگاه‌های کشور دارد، چراکه بیشتر رشته‌ها چنین وضعیتی دارد، حتی رشته‌های مهندسی و پزشکی.


در زندگی هر چیزی براساس عرضه و تقاضاست. حتی مهر مادری  نیز اگر بیش از تقاضا عرضه شود ارزش خود را از دست می‌دهد و در مورد رشته ریاضی نیز چنین است.


وقتی دوره‌های تحصیلات تکمیلی بی‌محابا و بدون نیازسنجی توسعه می‌یابد و تب اخذ مدرک در تحصیلات تکمیلی بیشتر می‌شود و در نتیجه دانشگاه زمانی (کمتر از 20 سال پیش) بدون ضابطه منطقی دانشجوی دکتری و به تبع آن استاد جذب می‌کند نتیجه باید هم  چنین باشد.


متأسفانه عرضه بیش از تقاضاست، ضمن اینکه اولویت‌های جامعه تغییر کرده و به سمت سطحی شدن و راحت‌طلبی پیش می‌رود و رشته‌های علوم پایه (ریاضی، فیزیک و فلسفه و ...) که اساس تفکر و تمدن بشری هستند مهجور می‌مانند.


آنا: علاقه‌مندان به تحصیل در رشته ریاضی باید در چه زمینه‌هایی دارای استعداد باشند و چه آموزه‌هایی را  فرابگیرند؟


بداغی: داشتن تمرکز بالا و علاقه و عطش بالای یادگیری همراه با انگیزه کافی نکته بسیار مهمی در این زمینه است. نگاه جهانی به ریاضیات  در حال تغییر است.


در واقع علوم مختلف از ریاضیات توقع کاربرد دارند و این نگاه باید از آموزش و پرورش آغاز شود و به جای یاد دادن فرمول‌ها و روش‌های سریع و میانبر، تفکر و شعور ریاضی را آموزش دهند تا کاربردهای این رشته در علوم دیگر به طور مستقیم دیده شود.


صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها در رشته ریاضی/ مشکلات از کجا آب می‌خورد؟


متأسفانه اغلب معلمان با شغل‌های دوم، سوم و ... درگیر هستند و فرصت تربیت صحیح نسل‌های بعد را ندارند و گاهی اوقات خود تخصص کافی را برای این کار فرانگرفته‌اند و تبعات آن در دانشگاه‌ها به‌خصوص در رشته‌هایی فنی و مهندسی دیده می‌شود.


آنا: آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته  ریاضی در بازار کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 بداغی: آینده‌ای برایشان نمی‌بینیم، چراکه جامعه بها نمی‌دهد، به‌عنوان مثال اکنون ببینید چگونه با استادان ریاضی از نظر تأمین وسایل آموزشی و ... برخورد می‌شود. در واقع بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته در نیازهای اولیه زندگی دچار مشکل هستند.


کافی است از استادان این رشته که در زمینه ریاضیات جزء بااستعدادها بوده‌اند سؤال شود که اگر زمان به عقب برمی‌گشت، آیا دوباره این مسیر را می‌آمدید؟ آیا عمر و استعداد خود را برای این مسیر می‌گذاشتید؟ آیا این رشته ارزش این همه تلاش را داشت که ساعت‌های بی‌خوابی برای حل یک مسئله در نظر بگیرید؟


آنا: «ریاضی» یکی از رشته‌های پرجاذبه و خاص برای علاقه‌مندان بوده، استقبال داوطلبان از این رشته چگونه است؟


 بداغی: انتخاب بسیاری از دانش‌آموزان در 20 تا 30 سال پیش به‌دلیل جذابیت‌ها و شیرینی خاص  بازار کار رشته ریاضی بود و گاهی اوقات حتی انتخاب نخست‌شان به‌شمار می‌رفت، اما اکنون جواب خیر است.


اکنون در  بیشتر دانشگاه‌ها صندلی‌های خالی در رشته ریاضی به چشم می‌خورد و به‌نظر می‌رسد اگر عشق به دانش و ریاضی در وجود استادان ریاضی نبود، راه به این پرچالشی را طی نمی‌کردند و قطعاً با درآمد مناسب و آرامش روانی همه با لذت به‌کار تحقیق می‌پردازند، اما سیاست‌های نادرست آرامش و تمرکز را از آنها گرفته و دلسردی به همراه می‌آورد.‌


آنا: چالش‌های رشته  ریاضی را چه می‌دانید؟


بداغی: ریاضی در ایران از نوع ریاضی پیر است و یک نفر مانند یوسف باید پیدا شود همانطور که زلیخا را جوان کرد پارچه‌ای روی ریاضی ایران بیندازد و آن را جوان کند.


این جوانی به معنای به‌کارگیری ریاضی است، نه صرفاً دانستن استدلال ریاضی. ریاضی سوم نوع است، نوع اول روش‌های یادگیری و افزایش دانش ریاضی، نوع دوم روش‌های یاددهی و آموزش ریاضی و نوع سوم روش‌های به‌کارگیری ریاضی در علوم به‌عنوان ابزار.


دانش‌آموزان و دانشجویان همواره از ما سؤال می‌پرسند که رشته ریاضی در آینده گره‌ای مشکلات ما را باز می‌کند یا خیر؟


از سوی دیگر پاسخ ما به سؤال همکاران رشته‌های علوم انسانی که با دانسته‌های ریاضی کدام چالش در جامعه رفع می‌شود سکوت است.


آنا: راهکار شما در این زمینه چیست؟


بداغی: ابتدا باید مدلسازی مشکلات انجام، با روش‌های ریاضی حل و ایده رفع مشکل داده شود که به این گزاره‌ها توجه چندانی نمی‌شود. لازمه کار آن است که سبک آموزش ریاضی به سمت به‌کارگیری برود نه صرفاً ارائه محتویات نظری.


رشته ریاضی نباید از ابتدا فقط مختص دروس ریاضی باشد، بلکه باید ترکیبی از دروس ریاضی، فنی و اقتصادی و ... بوده و مقالات علمی در راستای رفع یک مشکل به چاپ برسند.


امیدی به رونق رشته ریاضی در دانشگاه‌ها داشته باشیم؟


در هر مرکز اقتصادی، تجاری، فنی و ... وجود یک متخصص ریاضی لازم است، از سوی دیگر نباید صرفاً ریاضی آموزش داده شود، بلکه متخصص ریاضی دارای مهارت مدلسازی و حل آن نیز باشد، انجام این امور نیاز به همان یوسف دارد که دست او پارچه‌ای برای پهن کردن روی ریاضی سنتی قلم و کاغدی باشد و آن را پویا و جوان کند.


تا زمانی که سیاست بی‌توجهی دولتمردان به علوم پایه ادامه دارد و ارتباط علم و صنعت، علوم پایه و علوم انسانی در عمل محقق نشود سیر نزولی دانشجوی ریاضی ادامه دارد و این ربطی به آزاد و دولتی بودن هم ندارد.


آنا: با این شرایط تفاوتی میان بازار کار یک دیپلم با یک لیسانس ریاضی نیست!


بداغی: دقیقاً. دانشجوی رشته ریاضی چه مهارتی در طول تحصیل فرامی‌گیرد که بلافاصله با اتمام تحصیل جذب شود؟ مگر اینکه به‌صورت خودجوش جدا از دروس دانشگاه در جایی حرفه‌ای بیاموزد.


بسیاری از دانشجویان در مصاحبه دکتری عنوان می‌کردند چون شغلی نداشتیم ادامه تحصیل دادیم تا شاید در مقطع یعدی کاری پیدا کنیم. همانطور که گفتم متأسفانه برخی ریاضی را به‌کار نمی‌گیرند و معلومات خود را در ریاضی افزایش داده‌اند. به هر حال باید منتظر یوسف گم گشته و پارچه معجزه‌آسا بود.


آنا: به‌نظرتان میزان موفقیت گروه آموزشی رشته ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان موفقیت‌آمیز بوده است؟


بداغی: گروه ریاضی تا اندازه‌ای کمک کرده، اما چشمگیر نبوده است، چراکه تربیت‌شدگان لیسانس ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی جذب رشته تخصصی خود نشده‌اند و بیشتر در مقاطع ارشد و دکتری به کمک معلمان و کسانی رسیده که نیاز به مدرک داشته‌اند، اما به‌لحاظ نوع آموزش از دانشگاه‌های دولتی شاید بهتر هم بوده است.


به نظر می رسد که در نهایت جامعه به یک نقطه تعادلی در 10 سال آینده خواهد رسید و آن مسیری است که اروپا و امریکا نیز طی کرده‌اند و اکنون در نقطه تعادل قرار دارند. در آنجا فقط کسانی به سراغ رشته ریاضی می‌روند که عشق و علاقه دارند.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب