دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1399 - 17:31
به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛

اولین سامانه فروشگاهی تولیدات دانشجویی به بهره‌برداری رسید

آئین بهره‌برداری از اولین سامانه فروشگاهی تولیدات دانشجویی با عنوان"چرتکه بازار"، با حضور برخط معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شیراز برگزار شد.
کد خبر : 564443
1613389243-img-20210215-wa0023.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آئین بهره‌برداری از اولین سامانه فروشگاهی تولیدات دانشجویی با عنوان"چرتکه بازار"، با حضور برخط معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شیراز برگزار شد.


غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی با قدردانی از حمایت‌های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و نیز همکاری دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه‌های مشارکت‌کننده در ایجاد این سامانه اظهار کرد: فرآیند خودشکوفایی افراد با کار و فعالیت شکل می‌گیرد و لذا دستاوردهای بشری محصول همین امر به‌شمار می‌رود.


غفاری ادامه داد: "کار" فقط با تجربه و دانش او آمیخته نیست، بلکه به‌صورت امری فرهنگی و در چارچوب نظام ارزشی قابل تبیین است.


وی افزود: طبعاً کار و فعالیت در یک دامنه وسیع قرار می‌گیرد که کار تیمی و گروهی از آن جمله است و این نوع کار به دلیل هم‌افزایی که ایجاد می‌کند اثرگذارتر است.


غفاری اظهار کرد: هنگامی که فرهنگ کار گروهی وجود نداشته باشد، دستاوردهای مهمی را نمی‌توان از آن انتظار داشت.


وی، با اشاره به اینکه این جنس فعالیت‌ها زمینه ایجاد هویتی تازه را فراهم می‌کند، افزود: در پرتو این رویدادها، نشاط و لذتی حاصل می‌شود که بی‌مانند است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تصریح کرد: امروز بخش اندکی از جمعیت دنیا هم فاقد مهارت است و هم علاقه‌ای به آموزش آن ندارد، از همین‌رو ضروری است دانشگاه‌های نسل جدید برای کسب توانمندی بیشتر در این زمینه تلاش کنند.


غفاری، برآیند کنش‌های جمعی را افزایش سرمایه اجتماعی و توجه به ذهنیت‌های مشترک دانست و گفت: حاصل کار در نهایت به امیدآفرینی ختم می‌شود و امید مهم‌ترین ویژگی است که منجر به ایجاد افق‌های جدید می‌گردد.


 اشتغال و کارآفرینی؛ از مهم‌ترین نیازهای کشور و نسل جوان دانشگاهی / لزوم اقدامات مؤثر جهت توانمندسازی دانشجویان برای کسب و کار


محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این مراسم طی سخنانی با توضیح اینکه راه‌اندازی بازارچه‌های تولیدات دانشجویی با هدف توانمندسازی سازی دانشجویان جهت ورود به فضای کسب و کار از سال ۱۳۹۷ و در چارچوب تفاهم‌نامه با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد، گفت: در ابتدا قرار بود تا این برنامه به‌صورت حضوری و در ۲۰ دانشگاه کشور برپا شود. لکن به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها مقرر شد تا این رویداد همچون دیگر برنامه‌ها در فضای مجازی و در بستر غنی شده با فناوری به عرصه اجرا در آید.


وی با قدردانی از اهتمام ارزشمند دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه‌های مشارکت کننده در راه‌اندازی این سامانه اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا به‌رغم همه دشواری‌های خود این فرصت را ایجاد نمود تا با باز طراحی فعالیت‌ها گام‌های نوینی در مسیر بازارهای دیجیتال برداشته شود.


عسکری ادامه داد: فعالیت‌هایی که در قالب این درگاه فروشگاهی صورت می‌گیرد، به نوعی اقدامات برپایه دانش تلقی می شود و از این رو می‌بایست مقوله‌های آموزشی بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با اشاره به ضرورت اقدامات مؤثر جهت توانمندسازی دانشجویان برای کسب و کار اظهار کرد: این امر همان چیزی است که از دانشگاه‌های اجتماع محور یا دانشگاه های مؤثر مورد انتظار است.


وی اشتغال و کارآفرینی را از جمله مهم‌ترین نیازهای کشور و نسل جوان دانشگاهی عنوان کرد و افزود: دانشگاه اجتماعی نمی‌تواند نسبت به این نیاز و این مسئله بی‌تفاوت باشد. لذا بر این اساس مجموعه آموزش عالی کشور وارد عمل شد.


عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مؤثر این قبیل برنامه در جریان کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: دانشجویان با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در این برنامه وجود دارد می‌توانند توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم جهت ورود به فضای کسب و کار را کسب نمایند و همین مسئله موجب افزایش انگیزه و قوام خانواده‌ها می‌شود.


وی در پایان ترویج فرهنگ کار و اشتغال و تلاش برای روی آوردن نسل جوان به آن را از مهم ترین اقدامات عملیاتی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.


هدف از ایجاد بازارچه چرتکه؛ مهارت‌آموزی دانشجویان


رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین طی سخنانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید خود را به استانداردهای دانشگاه نسل سوم و چهارم (دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور) نزدیک کنند، اظهار کرد: حرکت در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است؛ دانشگاه‌ها در نسل سوم رسالت دارند بعد از دانش‌آموختگی، دانشجویان‌شان را رصد کنند و درباره آن‌ها مسئولیت‌پذیر باشند و در قبال حل مسائل جامعه خود را مسئول می‌دانند.


حمید نادگران با تاکید بر اینکه دانشگاه محل سعی و خطای دانشجو است، افزود: با انجام کار دانشجویی، دانشجویان با پختگی و رسیدن به تراز مناسبی وارد اجتماع می‌شوند و با این رویکرد، زمینه ایجاد نمایشگاه‌های متفاوت تولیدات دانشجویی طراحی شده است.


رئیس دانشگاه شیراز درخصوص هدف از برپایی این بازارچه نیز توضیح داد: هدف از ایجاد این بازارچه، مهارت‌آموزی دانشجویان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق توسعه و تقویت کارآفرینی دانشجویان، ارتقای نشاط اجتماعی بین دانشجویان، فرهنگ‌سازی خانواده پایدار با تأکید بر ترویج کسب و کار و اشتغال دانشجویان، بروز توانمندی‌های تولیدی دانشجویان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان، آشنایی دانشجویان با فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی، تقویت وضعیت اقتصادی قشر دانشجو، افزایش بازدهی دانشجویان مشغول به فعالیت‌های تولیدی، ایجاد بستر مناسب برای بازاریابی و فروش محصول، ایجاد زمینه برای تولید ثروت، ایجاد بستر مناسب جهت ظهور، پرورش و شکوفایی ایده‌های تولیدی، شور و نشاط تولید محور، ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذار، ایجاد بستر مناسب برای ارتقا محصول، ایجاد انگیزه، نمایش دست‌آوردها و نقش‌آفرینی صحیح اجتماعی است.


نادگران ضمن سپاسگزاری از دیگر دانشگاه‌هایی که برای راه‌اندازی این دوره از بازارچه همکاری داشتند، اظهار کرد: بازارچه چرتکه فعالیت‌های ارزشمند و در نوع خود بی‌بدیل است.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز هم در این آیین بیان کرد: ایجاد اشتغال برای دانشجویان در سال‌های اخیر از دغدغه‌های مجموعه دانشگاهی کشور بوده است و همواره نگران سرنوشت دانشجویانی بوده‌ایم که پس از دانش‌آموختگی، گرفتار بیکاری و معضلات آن شده بودند.


سید مجتبی واعظی افزود: ایجاد بازارچه چرتکه با هدف ایجاد شرایط کارآفرینی برای دانشجویانی است که می‌توانند کالا یا خدمتی را عرضه کنند، چه این اقدام در راستای رشته تحصیلی آنان باشد و چه مربوط به توانمندی دانشجویان و ذوق آنان باشد.


وی، اظهار کرد: با ایجاد بازارچه چرتکه ۲هدف عمده، ایجاد درآمد برای دانشجویان و زمینه‌سازی برای کارآفرینی پس از دانش‌آموختگی از رهگذر کسب مهارت، مدنظر بوده است و خوشبختانه در ۲ سال اخیر دانشجویان مهارت‌هایی را در این زمینه کسب کرده‌اند که شایان توجه است.


به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز، زمینه توسعه و گسترش این بازارچه وجود دارد و با ایجاد بازار مجازی در فضای دیجیتال در پی راهکاری برای اتصال تمام کشور به این بازارچه هستیم.


واعظی ادامه داد: تاکنون بازارچه مجازی دانشجویی در کشور راه‌اندازی نشده است و از همین‌رو به آینده آن و زمینه‌های رشد آن خوشبین هستیم.


وی گفت: ۱۴۰ هنرمند از ۹ دانشگاه مختلف، تمایل خود را به شرکت در بازارچه اعلام کردند که هم‌اکنون ۹۵ غرفه در سایت با قریب ۱۵۰۰ محصول در سایت قابل مشاهده است.


گفتنی ا‌ست بازارچه مجازی چرتکه از ۲۶ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۶ اسفندماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و ثبت‌نام در این بازارچه می‌توانند به سامانه چرتکه به‌نشانی https://chortkehbazar.ir مراجعه نمایند.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته