دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1399 - 00:12
چالش‌های انجمن‌های علمی 72/ مددخانی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

عدم حمایت وزارت علوم از انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد/ دانشجویان با راهکارهای خلاقانه، در تولید علم نقش مؤثری ایفا کنند

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: دانشجویان می‌توانند با ارائه راه حل‌های خلاقانه، در حل مسائل و تولید علم نقش مؤثری ایفا کنند.
کد خبر : 523927
637404748352046294_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به‌طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.


اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.


خبرگزاری آنا در این گفتگو میزبان محراب مددخانی، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است که مشروح آن را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


عدم برگزاری جشنواره‌ انجمن‌های علمی از سوی وزارت بهداشت/ انجمن‌های علمی برای کاهش مشکلات جامعه ظرفیت بالایی دارند




دانشجویان می‌توانند با ارائه راه حل‌های خلاقانه، در حل مسائل و تولید علم نقش مؤثری ایفا کنند


آنا: دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


مددخانی: مفهوم تولید علم در اصل به معنای روش، دستاورد، ابداع، خلق و یک ایده جدید پس از تحقیقات گسترده و آزمایش‌های گوناگون است که در دسترس دیگران قرار بگیرد.


دانشجویان می‌توانند با شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه، انجام پروژه‌های مختلف، آشنایی با دیدگاه‌های متنوع، اشتراک نظر و پیشنهاد با یکدیگر، ارائه راه حل‌های خلاقانه و استفاده از تجارب اساتید با سخت‌ترین مسائل و مشکلات مواجه شوند، آن‌ها را با یکدیگر حل کنند و در پیشرفت و تولید علم نقش مؤثری داشته باشند.



آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


مددخانی: انجام فعالیت‌هایی در زمینه رشته مکانیک و همچنین خدمت به دانشجویان این رشته از جمله آشنایی بیشتر آن‌ها به مکانیک و استفاده و شکوفایی بیشتر استعدادهایشان نسبت به این رشته، انگیزه اصلی بنده برای فعالیت در انجمن علمی مهندسی مکانیک است. لذا من و دوستانم در انجمن مکانیک تمام تلاش خود را در راستای این هدف انجام خواهیم داد.


انجمن‌های علمی پل ارتباطی میان اساتید و دانشجویان هستند


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟


مددخانی: انجمن‌های علمی پل ارتباطی میان اساتید و دانشجویان هستند. با توجه به اینکه اساتید نمی‌توانند با تمامی دانشجویان در ارتباط باشند و استعدادها و نقاط قوت آنان را شناسایی کنند و همچنین انجمن‌های علمی از طرف دانشجویان برگزیده می‌شوند و ارتباط نزدیک‌تری با دانشجویان آن رشته دارند لذا در این زمینه می‌توانند مفید واقع شوند.



انجمن‌های علمی با انجام پروژه‌های دانشجویی می‌توانند در راستای آشنایی بیشتر دانشجویان با استعدادهای درونی و جنبه‌های مختلف رشته تحصیلی خود نقش بسزایی ایفا کنند.


عدم حمایت وزارت علوم از انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


مددخانی: متأسفانه تاکنون حمایتی از سوی وزارت علوم نداشته‌‌ایم. بسیاری از پروژه‌ها و ایده‌های جدیدی که از طرف دانشجویان مطرح شده بود به دلیل حمایت نشدن از سوی وزارت علوم به فراموشی سپرده شد.



متمایز شمردن انجمن‌های علمی دانشگاه‌‌های دولتی و آزاد یکی از چالش‌های این انجمن‌هاست


آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


مددخانی: نداشتن بودجه، نبودن امکانات، وجود پروسه‌های اداری برای برگزاری سمینارها، کارگاه‌ها و بازدیدها و متمایز شمردن انجمن‌های علمی دانشگاه‌های دولتی از انجمن‌های علمی دانشگاه‌های آزاد از جمله مشکلاتی هستند که با آن مواجه هستیم. لذا همه این موارد گاهی باعث دلسردی و ناامیدی اعضای انجمن‌‌های علمی دانشگاه آزاد می‌شود.



هر انجمنی با حمایت و همکاری دانشجویان آن رشته موفق خواهد شد


آنا:چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


مددخانی: بی‌شک همکاری و همیاری دانشجویان مهم‌ترین عامل تقویت انجمن‌هاست. این همیاری انگیزه‌ای برای دانشگاه و اساتید برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه و سرمایه‌گذاری بر روی دانشجویان و انجمن‌های علمی می‌‌شود. قطعاً هیچ انجمنی بدون حمایت و همکاری دانشجویان آن رشته موفق نخواهد بود.



بازدهی بیشتر دانشجویان با ارائه دروس دانشگاهی به‌صورت پروژه‌محور


آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند چه کاری باید انجام دهند؟


مددخانی: شناسایی دانشجویان مختلف با علایق یکسان و ارتباط آن‌ها با اساتید مربوطه، آموزش دادن به آن‌ها در همان راستا و برگزاری استارت‌آپ‌های مختلف می‌تواند تأثیر بسزایی در تولید علم و پیشرفت آن داشته باشد. اگر امکان داشت درس‌هایی را که در دانشگاه آموزش می‌بینیم، به‌صورت پروژه‌محور یاد بگیریم قطعاً بازدهی بهتری داشتیم. همچنین در این راستا اساتید نقش مؤثری دارند.



برخی از اقدامات انجمن علمی مکانیک واحد تهران جنوب


آنا: درباره انجمن علمی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب توضیح دهید.


مددخانی: انجمن  علمی مهندسی مکانیک واحد تهران جنوب در ابتدا میان دانشجویان این رشته شناخته شده نبود. زمانی که ما فعالیت در انجمن مکانیک را آغاز کردیم زمان زیادی بود که انجمن فعالیتی نداشت. با کمک دوستانم در انجمن، تلاش بسیاری برای فعالیت‌های فوق برنامه، برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌ها و آشنایی بیشتر دانشجویان با انجمن انجام دادیم.



برخی از فعالیت‌های انجمن علمی مکانیک به دلیل کمبود بودجه با مخالفت دانشگاه روبه‌رو می‌شد، البته در برگزاری استارت‌آپ‌هایی که با حمایت اساتید در حوزه‌های مختلف انجام می‌شد، این انجمن علمی نقش بسزایی ایفا کرد. همچنین انجمن مکانیک با کمک دانشجویان این رشته کادر اولین کنفرانس ملی فناوری‌های نوین در انرژی و مواد را تشکیل دادند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب