دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1399 - 17:29
شریفی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

توسعه اجتماعی شهرهای جدید با نگاه مسئولیت‌پذیری و مطالبه‌گری

فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان گفت: توسعه اجتماعی شهرهای جدید باید با نگاه مسئولیت‌پذیری و مطالبه‌گری تقویت شود.
کد خبر : 558346
sharifi1.jpg

نصرالله شریفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در لنجان با تشریح نقش ارتباطات راهبردی رسانه‌ها در توسعه اجتماعی شهرهای جدید اظهار کرد: توسعه اجتماعی شهرهای جدید با نگاه مسئولیت‌پذیری و مطالبه‌گری باید تقویت شود. ازجمله مشکلات اساسی و موانع پیش‌روی توسعه در آنها، بی‌هویتی و نداشتن پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی شهری است که فعالیت‌ها و برنامه‌های مدون و از پیش تعیین‌شده را به چالش کشیده و حتی بی‌اثر می‌کند.


وی افزود: شهرهای جدید، به لحاظ شتاب در پیشرفت و توسعه عمرانی و قرار گرفتن در کنار شهرهای بزرگ با هدف تأمین سرریز جمعیت با ضعف‌ها و تهدیدهای متعددی روبه‌روست که شناسایی و تقویت توانمندی‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند موجب رفع آن می‌شود.


فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان گفت: طبق اصل علمی ثابت‌شده بیشترین فرصت‌ها در جایی هستند که بیشترین شکایت در آنجا وجود دارد. بسیاری از فرصت‌ها از شکایات ضعف‌ها، کمی و کاستی‌ها و تهدیدهایی است که از آن ناشی می‌شود. نقطه مقابل معضلات موجود، قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و فرصت‌هایی بوده که اغلب مورد اغماض قرار گرفته و به آن توجه نمی‌شود.


شریفی نخستین قدم توسعه اجتماعی شهرهای جدید را هویت‌یابی و هویت‌بخشی دانست و عنوان کرد: هویت شهری با تقویت توانمندی‌ها، استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کردن آن محقق می‌شود. از این‌رو ضعف‌ها، قوت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها ریشه توسعه اجتماعی هستند که تکنیک‌های رسانه‌ای می‌تواند با مشارکت همه‌جانبه عمومی، زمینه جهت‌گیری آنها را آسیب‌شناسی کند.


توسعه اجتماعی ابزاری کاربردی برای ارتقای برند شهرهای جدید


وی ادامه داد: شهرهای جدید، به همراه توسعه در بخش‌های عمرانی، نیازمند ایجاد فضاها و مکان‌های توسعه‌ای متناسب با فرهنگ، اجتماعات و موقعیت جغرافیایی محل استقرار است که با وجود آن بتواند هویت تاریخی خود را شکل داده و برنامه‌های توسعه اجتماعی شهر را عملیاتی کند.


فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان اضافه کرد: از آنجایی که هر کدام از شهرهای جدید از برند، موقعیت و ارزش اجتماعی خاص و پرورش‌یافته در طول سالیان گذشته برخوردار هستند؛ باید با برنامه‌ریزی مدون و متقن و با هماهنگی و یکپارچه‌سازی همه ظرفیت‌های موجود، موجبات ارزش‌آفرینی اجتماعی برند خود را فراهم کنند.


شریفی مطرح کرد: توسعه اجتماعی، ابزاری کاربردی و راهبردی در راستای توسعه و ارتقای برند در شهرهای جدید است که باعث بالا رفتن سطح زندگی می‌شود. برخلاف تصور برخی از دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران حوزه مدیریت شهری، بالا رفتن کیفیت زندگی در شهرهای جدید به معنی ارتقای برند این شهرها نیست؛ بلکه آنچه در این بین مهم بوده، ذهنیت شهروندان و تفکر مردم به آن شهرهاست که برند آن شهر را تشکیل می‌دهد.


وی بهترین عامل مؤثر در توسعه اجتماعی را برانگیختن حس مشارکت و همکاری عمومی دانست و تشریح کرد: رسانه‌ها و ارتباطات راهبردی می‌توانند نقش سازنده‌ای در شتاب‌دهی به توسعه اجتماعی داشته باشند.


راه‌های تحقق اصل مهم توسعه اجتماعی


فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان  توضیح داد: یکی از راه‌های تحقق اصل مهم و اساسی توسعه اجتماعی، راه‌حل یابی و مشکل‌گشایی با اقدامات رسانه‌ای و ارتباطات راهبردی است تا بتوان نقاط قوت را در مقابل نقاط ضعف و کاستی‌ها تقویت کرد و یا با پرداختن به استعدادها و ظرفیت‌ها و تقویت فرصت‌ها، تهدیدها را کاهش داد.


شریفی تبیین کرد: شهرهای جدید کشور با استعدادهای متفاوت و تقابل فرهنگ‌ها و با ایجاد زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نوظهور می‌توانند منشأ خیر و برکت زیادی برای ساکنان خود و مناطق همجوارشان باشند که این برآیند، نوع جهت‌گیری و هدف‌گزینی شرکت‌های عمران شهرهای جدید کشور و خدمات این نهاد است.


وی تأکید کرد: همه خدمات و طرح‌های توسعه عمرانی و شهری در سایه توسعه و مشارکت اجتماعی معنا پیدا می‌کند. وقتی می‌توانیم از تأثیر توسعه اجتماعی و توفیق آن مطمئن باشیم که حس مطالبه‌گری را در مقابل مسئولیت‌پذیری مدیرانمان افزایش دهیم؛ بنابراین توسعه اجتماعی بدون مقوله مسئولیت‌پذیری و مطالبه‌گری معنا و مفهومی نخواهد داشت و باید زیرساخت آن با مشارکت مردم، مسئولان و رسانه فراهم شود.


انتهای پیام/4121/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته