دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 دی 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

فرازونشیب‌های دولت‌ الکترونیک برای آموزش در شرایط کرونایی/ «آموزش حضوری» حاصل همدستی رئیس با وزیر

بازگشایی مدارس که به یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز میان ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده بود، در نهایت با پافشاری وزیر آموزش و پرورش فیصله پیدا کرد.
کد خبر : 556602
روحانی.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- فرشته صائمی؛ کشمکش میان وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه بازگشایی مدارس و آموزش حضوری سرانجام با رجحان عضو این ستاد در برابر مجموع آن به اتمام رسید. قضیه از این قرار بود که همزمان با شیوع کرونا ستاد ملی مقابله با این ویروس، اعلام کرد مدارس تعطیل است. پیرو این تصمیم ستاد، آموزش غیرحضوری، جانشین آموزش حضوری شد و سال تحصیلی 99-98 به همین منوال پایان یافت.


با گذشت بیش از یک ماه از پایان سال تحصیلی، قرار گرفتن در آستانه فصل پاییز و احتمال افزایش کرونا در این فصل، ستاد ملی مقابله با کرونا، بیش از گذشته بر جلوگیری از تجمعات تأکید کرد و در این راستا، ستاد مقابله با کرونا در تهران به‌صراحت اعلام کرد که مخالف بازگشایی مدارس است.  اما در همین شرایط وزیر آموزش و پرورش با دستاویز قرار دادن این گزاره که «هیچ‌ نوع آموزشی جایگزین آموزش‌های حضوری و مدرسه نیست.» بر بازگشایی مدارس از اول مهرماه تأکید کرد.


محسن حاجی‌میرزایی که برای رسیدن به این مقصود از هیچ تلاشی دریغ نکرده بود، علاوه بر اینکه در نشست‌های خبری و جلسات بر بازگشایی مدارس اصرار می‌کرد، با هدف اجرایی کردن خواسته خود، به توئیتر پناه برد و ابتدای شهریورماه در توئیتی به صراحت اعلام کرد که « مصمم هستیم #سال_تحصیلی_جدید را با مراقبت از سلامت و آموزش دانش‌آموزان در 15 شهریور آغاز کنیم.» دو هفته بعد از این توئیت، حاجی‌میرزایی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «براساس توافق با وزارت بهداشت و درمان مدارس بازگشایی می‌شوند.»


 در حالی وزیر آموزش و پرورش به توافق این وزارتخانه با وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس استناد و از آن به عنوان برگ برنده استفاده کرد که  قبل از این سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مدارس برعهده ستاد ملی مقابله با کروناست.


در نهایت وزیر آموزش و پرورش حرف خود را به کرسی نشاند و روز 15 شهریور با بازگشایی مدارس، سال تحصیلی 1400-99  آغاز شد و حاجی‌میرزایی با تأکید بر نرمش قهرمانانه خود در برابر تصمیمات ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد که ما انتخاب کردیم و به مجموعه درمانی اعتماد کردیم، دوستان اجازه دادند آموزش حضوری را آغاز کنند، اما قطعاً حضور مانند سال گذشته نخواهد بود.


با وجود اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از پیک کرونا،  بر جلوگیری از تجمعات تأکید می‌کرد، صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس مورد تأیید رئیس جمهور قرار گرفت. روحانی در تأیید صحبت‌های وزیرش با تأسی از شرایط جنگی، گفت «در هشت سال جنگ تحمیلی و روزهای سخت بمباران در شهرها آموزش را تعطیل نکردیم.» او که صِرف رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان مانع ابتلای دانش‌آموزان به کرونا، ارزیابی می‌کرد، گفت که ضد عفونی کلاس و ضدعفونی کردن و شست‌وشوی دست‌ها و استفاده‌ مداوم از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند ما را از این بیماری مصون بدارد.


در نهایت با وجود تأکید وزیر آموزش و پرورش بر اینکه «موردی از ابتلا به کرونا در مدارس نداشتیم»، اما با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس از اول مهرماه به حالت غیرحضوری درآمد و مجددا حاجی‌میرزایی برای بازگشایی مدارس به تکاپو افتاد و این گزاره را تکرار کرد که «هیچ‌ نوع آموزشی جایگزین آموزش‌های حضوری و مدرسه نیست.» اما این بار که تلاش‌های وزیر آموزش و پرورش پشتیبانی رئیس را به همراه داشت، به شکل مؤثرتری نتیجه داد و روز 21 دی ماه ظفرمندانه خبر بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه را اعلام کرد.  


در شرایطی حاجی‌میرزایی از بازگشایی مدارس خبر داد که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از احتمال قرمز شدن وضعیت کشور در اسفندماه خبر داد و سعید نمکی هم به‌صراحت اعلام کرد که مخالف بازگشایی مدارس است.


لذا هر چند به نظر می‌رسد که ستاد ملی مقابله با کرونا به محلی برای کشمکش‌ میان اعضای کابینه دولت بر سر موضوعاتی همچون بازگشایی مدارس، تبدیل شده است و این احتمال داده می‌شود که به علت جانبداری رئیس از یک عضو، عضو مخالف به‌زودی از منصب خود عزل شود. اما  عطف به اینکه مدارس و کلاس‌ها به علت حضور دانش‌آموزان و معلم‌ها می‎تواند به محلی برای تجمع قلمداد شود و از طرفی سازمان بهداشت جهانی با هدف قطع زنجیره کرونا بر جلوگیری از تجمع تأکید کرده است، این پرسش مطرح می‌شود که بازگشایی مدارس چه تأثیری بر گسترش کرونا دارد؟


در پاسخ به این پرسش عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند، بازگشایی مدارس می‌تواند نگران‌کننده باشد. بنابراین باید هرگونه اقدامی که منجر به طغیانی در گسترش کرونا شود، را کنترل کنیم.


حمید سوری در ادامه افزود: در حال حاضر هفت شهر هنوز وضعیت قرمز دارند، لذا اگر شرایط به‌خوبی کنترل نشود می‌تواند موجب گسترش اپیدمی شده و مجدداً وضعیت به حالت بحرانی برگردد.


در حالی که رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا نسبت به بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی ابراز نگرانی می‌کند، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای بر همسو بودن نظرات خود با حاجی‌میرزایی تأکید می‌کند و در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید من هم پیشنهاد بازگشایی مدارس همراه با رعایت پروتکل‎‌های بهداشتی را داده بودم.


علیرضا منادی‌سفیدان تبعات ناشی از بازگشایی مدارس را متوجه ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تصریح کرد: این ستاد  باید در مورد تبعات این تصمیم پاسخگو باشد.


هر چند وزیر آموزش و پرورش در تلاش‌های خود برای بازگشایی مدارس به مقایسه و تأثیر آموزش حضوری و آموزش از راه دور بسنده کرد اما به عقیده بسیاری مواردی نظیر عدم دسترسی بیش از سه میلیون دانش‌آموز به سامانه شاد که مسئول این سامانه پیش از این به آن اشاره کرده بود، انتشار اخبار ناشی از خودکشی دانش‌آموزان به علت محرومیت از تحصیل از راه دور و در مجموع عدم زیرساخت‌های لازم برای آموزش از راه دور بر اصرار وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس موثر بوده است.


به هر روی، برخی بر این باورند هر چند کرونا با ورود به کشور جان بسیاری از هموطنان را گرفت و گره‌ای بر گره‌های مدیریتی کشور افزود، اما از طرف دیگر با ورود خود از مشکلات کشور و مخصوصاً مشکلات زیربنایی کشور پرده برداشت و بسیاری از شعارها در مواجه با کرونا رنگ باختند، همچنان که در حال حاضر دولت الکترونیک به جای گسترش زیرساخت‌های اینترنتی، ضمن پاک کردن صورت مسئله، با بازگشایی مدارس، قصد دارد جان دانش‌آموزان را در معرض خطر قرار ‌دهد.


انتهای پیام/4158/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب