متن کامل طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید سلیمانی منتشر شد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، هفته گذشته و در آستانه سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید قاسم سلیمانی در صحن علنی روز چهارشنبه 10 دیماه اعلام وصول شد که متن آن به شرح زیر است:
مقدمه:
اقدام خصمانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی و پذیرش رسمی مسئولیت آن تنها یکی از مصادیق اعمال تروریستی آمریکا است که در منطقه در حال اجراست و جز با خروج کامل آن از منطقه در همه زمینههای اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی متوقف نخواهد شد. راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اخراج آمریکا از منطقه که صراحتاً توسط مقام معظم رهبری بیان شده است (31 /4/ 1399) بهعنوان انتقام مناسب با این اقدام تروریستی اجرا خواهد شد. موارد ذیل در این راستا پیشنهاد شده است.
1- اجرای انتقام سخت با اخراج آمریکا از منطقه و اقدامات متقابل در جهت تضعیف آمریکا
2- مقابله با اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی و پیگیری اهداف آن شهید بزرگوار در عرصه مبارزات ایشان
3- مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران
4- پیگیری سیاست خارجی عزتمندانه
اخراج آمریکا از منطقه
ماده ۱- از زمان تصویب این قانون تمام دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح مکلف به ایجاد ترتیبات ذیل جهت اخراج تمامی نیروهای نظامی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا- سنتکام- هستند:
۱- جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که تروریستهای فوق را مجبور به خروج نماید در صورت درخواست دولت میزبان و حصول توافق بر سر هزینهها آمادگی همکاری دفاعی حداقل به مدت ۵ سال در محدوده قوانین خود خواهد بود. وزیر امور خارجه موظف است این تعهد را رسماً به گزارش دولتهای میزبان برساند.
۲- جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اقدامات نظامی- اطلاعاتی آمریکا در کل منطقه غرب آسیا علیه امنیت و منافع سرزمینی و فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده کشورهای میزبان نیروهای نظامی آمریکا نیز دانسته و همکاری با آمریکا را بهمثابه مشارکت در عمل تروریستی مورد شناسایی قرار میدهد.
وزارت امور خارجه با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف است در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره میاندازند. اقدامات مقتضی علیه کشورهای میزبان بهعنوان مشارکت در عمل تروریستی آمریکایی نیز صورت دهند. در صورت اقدام نظامی تروریستهای آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک آن کشور، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با رعایت سلسله مراتب مجاز به پاسخ متناسب به کشور میزبان نیز میباشند.
تبصره- در صورت غیرقانونی اعلام کردن حضور نیروهای تروریستی آمریکا توسط دولت کشور میزبان آن کشور از این ماده مستثنی است.
۳- در صورت اقدام نظامی تروریستهای آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران نیروهای مسلح با رعایت سلسلهمراتب موظف به پاسخ نظامی در همان سطح یا بالاتر به آمریکا علاوه بر دفاع میباشند که این پاسخ میتواند در کشور مبدأ اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران رخ دهد.
۴- نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجاز است در راستای مبارزه با تروریسم از محل منابع خود نسبت به پرداخت جوایز به افراد یا گروههای که در برخورد با عوامل دخیل در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یا اخراج آمریکا از منطقه نقش دارند اقدام نماید.
تبصره- ۱ درصد از درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق پس از وصول به این امر اختصاص مییابد.
۵- ۳۰ درصد از ارزش کل کالا بهعنوان عوارض گمرکی به کالاهای وارداتی یا برند وابسته به کشور ایالاتمتحده آمریکا اضافهشده و در جهت فعالیتهای مردمی بینالمللی ذیل به نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تخصیص مییابد:
برگزاری جشنواره سالانه بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی در کلیه شاخههای هنری
- اهدای جایزه بینالمللی مقاومت
- حمایت از آسیب دیدگان از اقدامات آمریکا
۶- هرگونه مشارکت مؤثر (تعریفشده در بند ۴ ماده ۲ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه) اتباع ایرانی با دولت ایالاتمتحده آمریکا ممنوع بوده و افراد مختلف از این امر مشمول مجازات ذیل عناوین جاسوسی میباشند.
تبصره ۱- همکاری فرهنگی، علمی و آموزشی با هدف حفظ منابع ملت ایران و پس از کسب مجوزهای رسمی از نهادهای مربوطه به جمهوری اسلامی ایران بلامانع است.
تبصره ۲- این قانون شامل انتقال اطلاعات و هر نوع همکاری با مؤسسات و نهادهایی که بهصورت پوششی زمینه جاسوسی میکنند نیز میگردد. مصادیق این مؤسسات میبایست توسط یک کمیته تخصصی ضد جاسوسی متشکل از نماینده وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، قوه قضاییه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سازمان اطلاعات سپاه ظرف دو ماه پس از لازمالاجرا شدن اعلام و پسازآن هر سه ماه بهروزرسانی گردد.
تبصره ۳- در صورت عدم حضور این افراد در ایران، آنان با تشخیص و معرفی مجلس شورای اسلامی یا وزارت امور خارجه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تحریم شده و مشمول قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مصوب ۱۳۹۶ میگردند و تروریست شناخته خواهد شد.
۷- هر ارگان، شرکت خصوصی یا دولتی که به استناد تحریمهای آمریکا از ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی تحریمی خودداری کند متخلف شناخته میشود.
۸- هرگونه واردات کالا و خدمات از مبدأ آمریکا ممنوع است بهجز مواردی که به تشخیص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی استناد گردد.
۹- با هدف کاهش وابستگی تجارت خارجی کشور به دلار، بانک مرکزی موظف است نسبت به افزایش سی درصدی ذخایر طلا ظرف مدت حداکثر یک سال از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون اقدام نماید.
۱۰- در اصلاح ماده ۱۳ قانون برنامه ششم توسعه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفاند نسبت به انعقاد پیمانهای دوجانبه و چندجانبه پولی و ارزی با ۵ کشور اصلی طرف تجارت ایران ظرف مدت حداکثر یک سال از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون اقدام نمایند.
بهگونهای که سهم تسویه مالی تجارت خارجی با پولهای ملی حداقل به ۲۰ درصد کل تجارت خارجی کشور افزایش یابد. همچنین بهعنوان تدقیق ماده ۱۸ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، دستگاههای مذکور موظفاند نسبت به تشکیل اتحادیه پولی و تجاری با کشورهای جبهه مقاومت ظرف مدت دو سال پس از ابلاغ این قانون اقدام نمایند. گزارش پیشرفت این بند توسط بانک مرکزی هر ۳ ماه یکبار به کمیسیون اقتصادی مجلس و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه گردد.
۱۱- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب منافع ملی و در جهت مقابله با تحریمها و زیرساختهای حقوقی و سیاسی لازم جهت گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای چین، روسیه، سوریه، عراق و ونزوئلا را فراهم نماید؛ ازجمله بهوسیله شناسایی و تسهیل موانع گوناگون حقوقی و کنسولی و پشتیبانیهای مضاعف و ویژه از تجار توسط رایزنان اقتصادی سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای فوق مبتنی بر همین قانون وزارت امور خارجه موظف است پیشنویس این توافقات را تا ۲ ماه آینده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه نماید و هر سه ماه یکبار گزارشی از میزان پیشرفت این توافقات و تحقق اهداف تجاری فوق را به این کمیسیون ارائه نماید.
۱۲- بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری وزارت امور خارجه موظف به پیگیری تعریف پول بین المللی با پشتوانه غیر اعتباری و ایجاد یک ناحیه پولی تحت سازمانی از کشورهای مختلف، با دعوت از کشورهای محور مقاومت میباشد. واحد پول مذکور براساس قیمت جهانی یک کالا یا متوسط چند کالا با ثبات ارزش نسبی در کوتاه مدت و بلند مدت مورد توافق کشورای عضو خواهد بود و پشتوانه آن شامل هرگونه کالا و خدمات دارای ارزش مالی است که به سرعت قابلیت نقد یا تبدیل شدن داشته باشد. سازوکار نظارت این سازمان پولی جهت تضمین «تساوری ارزش اسمی پول تولید شده با ارزش اموال پشتیبان»، و تضمین «امکان دریافت پشتیبان در ازای ارائه پول و امکانات تبدیل پشتیبان در بازار»، طی توافق میان کشورهای عضو تعیین خواهد شد. کشورهای عضو در میزان تولید این پول، اختیار تام دارند.
ماده ۲- هرگونه مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل محور مقاومت ممنوع بوده و مسئول مربوطه محکوم به انفصال مادامالعمر از مناصب و خدمات دولتی است. هرگونه توافق با شرط مذاکره بر امور یاد شده، باطل است. در صورت هرگونه مذاکره درباره امور یادشده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه موظف است عاملان را ظرف یک هفته به قوه قضاییه معرفی نماید.
تبصره: هرگونه مذاکره با آمریکا بر سر هرگونه مسئله غیرهستهای مشمول این ماده خواهد شد.
ماده ۳- مادامی که دولت آمریکا نسبت به خروج از برجام رسماً عذرخواهی نکرده و ترور سردار قاسم سلیمانی توسط این کشور رسماً محکوم نشده است؛ هرگونه مذاکره دو یا چندجانبه با حضور آمریکا ممنوع بوده و عامل محکوم به انفصال مادامالعمر از مناصب و خدمات دولتی و عمومی میگردد.
تبصره ۱: جبران خسارت ناشی از نقض عهد دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص برجام جزئی از هرگونه مذاکرهای هستهای با دولت آمریکا خواهد بود.
تبصره ۲- بازگشت جمهوری اسلامی به هر «گام» از تعهدات برجامی کاهشیافته مطابق بیانیه ۱۸-۲-۹۸ شورای عالی امنیت ملی و توقف اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها، نیازمند تصویب مستقل از طرف مجلس در فرآیند متوازن با طرفهای مقابل، در بازگشت به گامبهگام به تعهدات است.
این توازن در چهارچوب «الزامات ۹ گانه مقام معظم رهبری در اجرای برجام» و رعایت چهاراصل «عدمتغییر مفاد برجام، جبران خسارت، لغو تحریمها (تمام تحریمهایی که پس از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضعشده است) و تضمین عدم نقض مجدد برجام» ارزیابی خواهد شد.
ماده ۴- نیروهای مسلح با رعایت سلسلهمراتب موظفاند در برابر هرگونه ترور اتباع جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مجازات عوامل ترور، پاسخ متناسب و بازدارنده نیز انجام دهند.
مسئله فلسطین و حمایت از جبهه مقاومت
ماده ۵- دولت مکلفاند به ایجاد ترتیبات ذیل جهت نابودی رژیم غاصب صهیونیستی تا سال ۱۴۲۰ است.
۱- شکست حصر غزه با ارسال کالاهای اساسی از مبادی رسمی دریایی به غزه در مقابل وجه یا رایگان؛ بهگونهای که نهایتاً تا شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون اولین محموله، حداقل شامل کمکهای مردمی و نهادهای خصوصی فرستاده شود.
۲- پیگیری ارائه خدمات و زیرساختهای رفاهی – اقتصادی – امنیتی جهت حمایت از پیادهروی مردمی «حق بازگشت آوارگان فلسطینی» و حمایت از توسعه آن در دیگر مرزهای سرزمین اشغالی تحت عناوینی از قبیل «بازگشت به قدس» «آزادسازی جولان» «زیارت قدس» بهصورت سالانه تا این مرزها.
ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کمکهای انسان دوستانه ایران را در جهت کمک به ملت انقلابی یمن و شکست حصر این کشور، در قالب ارسال کالاهای اساسی غذایی، دارویی، و مواد سوختی، حداقل هر سه ماه یکبار تا انتهای بحران انسانی یمن مستقیماً به آن کشور برساند بهگونهای که اولین محموله نهایتاً تا انتهای سال ۱۳۹۹ فرستاده شود. منابع این امر حداقل بهصورت مردمی و همچنین از نهادهای داوطلب خصوصی داخلی و خارجی تأمینشده و در موعد مقرر به هر مقدار حاصل شد فرستاده میشود. هرگونه ممانعت از رسیدن این کمکها به مقصد بهمنزله مخاصمه با جمهوری اسلامی از طرف دولت مانع خواهد شد.
ماده ۷- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری نهادهای دولتی و فرهنگی مرتبط، با رعایت سلسلهمراتب موظف است فناوریهای فرهنگی همچون «راهیان نور» و مشاهده مستقیم آثار، نمادسازیها و موزههای نوین را جهت زنده نگهداشتن یاد فداکاریهای دو ملت عراق و سوریه، معرفی قهرمانان این ملتها، افشای جنایات صدام و داعش و آمریکا و بررسی مدارک حضور آمریکا در فساد، به آن کشورها صادر کند. اولین برنامهها از سال ۱۴۰۰ شروعشده و در طی ۱۰ سال به ۳ میلیون مخاطب در سال برسد.
تأمین مالی این طرحها از محل منابع دریافت شده از کشور میزبان، شامل قراردادهای دوجانبه و کمکهای اختصاصیافته، کمکهای ستاد مرکزی راهیان نور و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خواهد بود.
ماده ۸- دولت جمهوری اسلامی ملزم به فراهم آوردن زیرساختهای رفاهی – اقتصادی موردنیاز پیادهروی اربعین در زیارت عتبات عالیات در قالب قراردادهای اقتصادی با بخش دولتی و خصوصی عراق است.
دولت ملزم به همکاری حداکثری در داخل مرزهای ایران جهت شرکت اتباع جمهوری اسلامی ایران در این برنامه زیارتی است.
تبصره – دولت میبایست برنامه اجرایی این ماده را حداکثر تا ۶ ماه پس از ابلاغ قانون، طی لایحهای به مجلس تقدیم کند.
ماده ۹- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم و تحقیقات موظفاند حداقل ۲۰ درصد از کل ظرفیت دانشگاهی برای اتباع خارجی را به طرح متمرکز نخبه گزینی از میان مردم هر کشور اختصاص دهند و پایاننامههای مرتبط به مسائل کشور متبوع، دانشجو و حل آنها را تحت حمایت قرار دهند.
تبصره – وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم و تحقیقات، مکلفاند به ارائه گزارش متمرکز سالانه در زمینه وضعیت دانشجویان خارجی، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستند.
قوانین مرتبط با سیاست خارجی عزتمندانه
ماده ۱۰- شرکتهایی که به دلیل تحریم علیه ایران، از قرارداد خود تخلف نمایند، در صورت تمایل برای بازگشت به همکاری با ایران در هرگونه قراردادی ملزم به رعایت شرایط ذیل هستند:
* ضمانت فسخ قرارداد توسط طرف خارجی میبایست حداقل دو برابر موارد مشابه تعیین گردد.
* هزینه تجهیزات و خطوط تولید باید تا رسیدن به محصول نهایی بر عهده طرف خارجی باشد.
* طرف خارجی مشمول مالیات به مقدار دو برابر موارد مشابه گردد.
* در مناقصهها در شرایط مساوی، این شرکتها در اولویت پایینتر قرار میگیرند.
در صورت تخلف از ذکر این موارد در توافق، متخلف به حبس از ۱ تا ۵ سال محکوم میگردد.
ماده ۱۱ در صورت هرگونه نقض پیمان توسط همپیمان، جمهوری اسلامی دارای اختیار لغو لعنی پیمان خواهد بود و در این حالت نباید هزینهای بهعنوان جریمه لغو متقابل ایران در نظر گرفته شود این شرط باید در پیمان ذکر شود.
تبصره ۱- در تعهدات غیر الزامآور متقابل، در صورت نقض طرف مقابل، دولت جمهوری اسلامی موظف است تعهدات خود را حداقل به همان تناسب متوقف کرده و گزار آن را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
تبصره ۲- مرجع تشخیص نقض، نهاد مورد رضایت طرفین بهعنوان مرجع اختلافات که در قرارداد ذکرشده، است و در صورت عدم ذکر، مرجع تشخیص، طرف تابع جمهوری اسلامی ایران است.
ماده ۱۲- در پیمان با دولتهایی که سابقه پیمانشکنی داشتهاند میبایست مجازات تمام موارد ممکن نقض پیمان پیشبینیشده و مجازات تمام این حالا بهصورت یکطرفه و در صورت قبول نکردن طرف مقابل، مستقلاً برای جمهوری اسلامی «قابلاجرا» باشد بهنحویکه پیشفرض قرارداد، آمادگی برای تخلف طرف مقابل از یکایک بندهای قرارداد باشد. در غیر این صورت قرارداد قابلپذیرش نیست و از مجلس شورای اسلامی در تصویب قرارداد این امر را در نظر میگیرد.
ماده ۱۳- مهاجرین و پناهندگان مشمول ماده ۹۷۹ قانون مدنی، بهشرط عدم سوءپیشینه کیفری احرازشده با استعلام وزارت کشور از قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی اقامت دائمی را در صورت اعلام درخواست، کسب میکنند مگر اینکه وزیر کشور از اعطای تابعیت به افرادی خاص جلوگیری کند. اقامت دائمی در دریافت هرگونه خدمات با تابعیت یکسان است.
تبصره – مهاجرین و پناهندگانی که در راستای اهداف جمهوری اسلامی، مطابق ساز و کارهای قانونی بهصورت مستقیم در نیروهای جمهوری اسلامی حضور یافته و سابقه عملیاتی داشته باشند مشمول ماده ۹۸۰ قانون مدنی محسوب شده و تنها در صورت عدم صلاحدید دولت بر اعطای تابعیت به ایشان، تصویب هیئت وزیران مبنی بر عدم اعطای تابعیت نیاز است.
ماده ۱۴- سازمان بسیج مستضعفین با رعایت سلسلهمراتب، موظف به پیگیری ارتباطات مناسب میان جنبشهای مردمی سراسر جهان در مقابله با آمریکا است.
ماده ۱۵- در خصوص نهادهای زیر نظر رهبری پس از موافقت ایشان قانون مربوطه اجرایی میگردد.
ماده ۱۶- متخلفین از اجرای کلیه مواد این قانون در مواردی که مجازات خاص ذکر نشده است بهتناسب امتناع یا ممانعت از اجرا، به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم میشوند.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/