مسیرهای موفق در آموزش مجازی/ از وجدان کاری و خلاقیت معلمان تا کار گروهی دانشآموزان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ روشنکالسادات شریعتمداری دبیر دبیرستان دوره اول متوسطه دخترانه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بهتازگی در ارزیابی صورتگرفته توسط اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان، موفق به کسب رتبه نخست استانی در تدریس مجازی کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با روشنکالسادات شریعتمداری کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر و دبیر آزاد دبیرستان دوره اول دخترانه سما واحد بروجرد گفتگو کرده و ارزیابی او را از تدریس مجازی در ایام کرونا و راههای موفقیت در این مسیر جویا شده است.
شریعتمداری در ارزیابی خود از تدریس مجازی در ایام کرونا در مدارس اظهار کرد: شرایط اپیدمی بیماری کرونا باعث شد که یکباره وارد شیوهای نوین از آموزش شویم که در حالت عادی شاید استفاده از این شیوه چندین سال به طول میانجامید.
وی افزود: اگرچه این دوران سختیها و مشکلاتی را به همراه داشت؛ سعی کردم که از این موقعیت پیشآمده بهعنوان یک فرصت استفاده کنم. تدریس مجازی بسیار پروسه دشوارتری در مقایسه با تدریس حضوری است و مشکلات خاص خود را دارد؛ اما در عین حال در صورت استفاده از روشهای مناسب، آموزش مجازی میتواند بسیار مفید و پربازدهتر از تدریس حضوری و کلاسیک باشد.
به گفته دبیر دبیرستان دوره اول متوسطه دخترانه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در تدریس حضوری، استفاده از فیلمهای کوتاه، تصاویر گرافیکی و اینترنت یا بهنوعی استفاده از کلاسهای هوشمند، کار تدریس را بسیار زیباتر و موفقتر میکرد؛ اما بهدلیل موانعی این کار بهراحتی میسر نبود، اکنون تدریس مجازی بستری را فراهم کرده است که بهراحتی میتوان از این امور در تدریس استفاده کرد.
موانع یک آموزش مجازی خوب
شریعتمداری چالشهای تدریس مجازی را برشمرد و اظهار کرد: ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان در شیوه تدریس آموزش مجازی بسیار مهم است. قطعی و کندی سرعت اینترنت، سنگین بودن قیمت وسایل الکترونیکی هوشمند و ناآشنایی با طریقه استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای موجود، نبود زیرساختها و پلتفرمهای مناسب ازجمله موانع یک آموزش مجازی خوب است.
وی، تولید محتوای آموزشی جذاب، فیلمهای کوتاه، تصاویر گرافیکی، عکسهای اسلایدی و استفاده از صدا و تصویر خود دانشآموزان در تولید محتوا را از دلایل موفقیت خود در آموزش مجازی دانشآموزان عنوان کرد و به آنا گفت: همانطور که در کلاسهای حضوری یادگیری دانشآموزان مستلزم بهکارگیری مهارتهای شنیداری، دیداری و ذهنی است در فضای مجازی نیز این کار اهمیت بسزایی دارد.
دبیر دبیرستان دوره اول متوسطه دخترانه سمای واحد بروجرد خاطرنشان کرد: میتوان با ارائه مطالب درسی و تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری و استفاده از صدا و تصویر خود دانشآموزان در کنار صدا و تصویر معلم، در محتوای آموزشی، تواناییهای ذهنی و مهارتهای دانشآموزان را به چالش کشاند.
ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان
به گفته شریعتمداری، این کار به تعامل معلم با دانشآموزان و تقویت ارتباط آنان با یکدیگر و در نهایت ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان بسیار کمک خواهد کرد.
وی تجربه خود در آموزش مجازی را یادآور شد و با ارائه پیشنهادهایی برای تدریس مجازی بهتر در مدارس اضافه کرد: تجربه نشان میدهد که برخی از دانشآموزان حتی بهتر و بیشتر از کلاس حضوری، پیگیر مطالب هستند.
این معلم موفق در تدریس مجازی دانشآموزان افزود: در درس تفکر و سبک زندگی، برخی از دانشآموزان چند نمونه مصاحبه و نظرسنجی از طریق شبکههای اجتماعی داشته و نکات کلیدی را استخراج و برای رفع اشکال برای من ارسال کردند و این تجربه فهم درس را برایشان آسانتر کرده است؛ البته دانشآموزانی هستند که کمتر از سایران درگیر مطالب هستند.
شریعتمداری یادآور شد: نباید فراموش کرد این موضوع در تدریس کلاس حضوری هم در جریان است و فعالیت همه دانشآموزان یکسان نیست. این موضوع تأییدی بر یکی از مهمترین روشهای یادگیری معاصر است که برخلاف الگوهای سنتی که در آن فقط معلم فعال است و دانشآموزان منفعلانه مطالب را از او دریافت میکنند، دانشآموزان و یادگیرندگان نقشی مهم در یادگیری دارند.
تشکیل گروههای مجازی و کار گروهی
وی با بیان اینکه قراردادن محتوای آموزشی یک یا دو روز قبل از آغاز کلاس در گروهها، بسیار در بهبود کیفیت آموزش مجازی مفید خواهد بود، عنوان کرد: یکی از مواردی که بهعینه تجربه کردهام، تشکیل گروههای مجازی است تا دانشآموزان بتوانند برای کارهای گروهی تعیینشده توسط معلم با یکدیگر به تبادلنظر بپردازند و به نتیجه برسند.
دبیر دبیرستان دوره اول متوسطه دخترانه سمای واحد بروجرد مسیرهای منجر به موفقیت در آموزش مجازی را برشمرد و به آنا گفت: فرآیند تولید محتوای مجازی بسیار پروسه وقتگیر و خستهکنندهای است؛ بنابراین موفقیت در این مسیر با توجه به وجدان کاری معلمان و استادان و علاقه و خلاقیت ایشان امکانپذیر است.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: جذب و تثبیت نیروهای خلاق و مبتکر و بهکارگیری نیروهای آزاد و جوانان مدرس در سطوح آموزشهای بنیانی و استفاده از برنامهها و طرحهای آنان، کمک بسزایی در ثبت تجربهها و پیشرفتها و موفقیتهای آموزشی خواهد داشت.
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/