ضرورت دستیابی به مبانی تئوریک، خلاقانه و نوآورانه برای وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاداسلامی/ مشارکت اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وبینار بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع مرجعیت علمی حوزه و دانشگاه عصر امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر، حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین حسن خیری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و دیگر صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به همت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برگزار شد.
دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این وبینار، با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: بسیار خوشحالم که در این مراسم حضور دارم. جا دارد یاد و خاطره دانشمند عرصه دفاعی و هستهای کشور شهید محسن فخریزاده را که در مبحث مبانی نظری وحدت حوزه و دانشگاه و بهطور کلی مبانی نظری وحدت دین و علم تلاش وافر داشت و صاحب رأی و نظر بود را گرامی بداریم.
وی ادامه داد: چهل سال است که با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مواجه هستیم، اما سؤالی که در این خصوص پیش می آید، این است که آیا این وحدت، بین دو ساختار است یا وحدت فرآیندی است و یا یک نظریه؟ هرچه جلوتر میرویم و انقلاب اسلامی خود را بهعنوان تفکر تمدنی مطرح میکند، بیشتر به این موضوع واقف می شویم که وحدت حوزه و دانشگاه از موضوع رفتاری دو نهاد انسانساز و جامعهساز، باید به وحدت نظری و در حقیقت بهعنوان یک نظریه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی طرح شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز باید مبتنی بر این نظریه باشد که حوزه و دانشگاه صرفاً دو نهاد علم نیستند، بلکه دو روش هستند که یکی بهعنوان نهاد علم، سابقه بیش از هزار ساله در ایران دارد و دیگری بهعنوان نهادی برآمده از مدرنیته وارد کشور شده است. اینها دو روش و دو متدولوژی هستند.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، جامعیت و کاملیتی که برخی از علمگراها مطرح میکردند و معتقد بودند که تفکر خودساخته بشر و محصولات آن برای رسیدن به تمدن نوین کافی است را شکست داد و شاهد بودیم که الگوهای حاکم بر این نظریه درهم شکست. در این برهه، بشر با مسئلهای مواجه شد که علم به تنهایی پاسخگوی آن نبود و این سؤال به وجود آمد که چگونه بشری که تصور می کرد بر پاندمیها و اپیدمیها غلبه کرده و به سراغ خلق انسانوارهها رفته، به یکباره مصداق آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر ِ بِما کَسَبَتْ اَیْدِی النَّاس» شد؟
وی با اشاره به ناکارآمدی علوم اجتماعی برای اداره جامعه، گفت: فضایی که تاکنون به دست بشر ساخته شده بود، اکنون با معضلات مختلفی روبهروست که محصول نارسایی عمیق و ترکهایی است که بر مبنای نظریه حکمرانی کلی ایجاد شده است، بنابراین اگر بخواهیم سعادت ملت را تضمین کنیم، وحدت حوزه و دانشگاه یک «شاید» نیست، بلکه «باید» است که از مباحث نظریه کلاسیک فراتر رفته و به نیاز مبرم اداره جامعه تبدیل شده است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به مبانی نظری نگاه به علم، اظهار کرد: واقعیت این است که در چهل سال گذشته آنچنان که باید به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم، توجه نشده، البته در موضوعاتی مانند علوم انسانی اسلامی اقدامات خوبی صورت گرفته، اما موضوع فراتر از آن است.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: علم و الگوهای برگرفته از آن، برای کاربردپذیر کردن علم و حکمرانی در جامعه، بیش از همیشه نیازمند تلاش محققان حوزه و دانشگاه است. برای رسیدن به یک مدل تعاملی و وحدتآفرین، نیازمند وحدت با حفظ تعاملات درونساختاری حوزه و دانشگاه و نگاه حوزوی و دانشگاهی هستیم.
وی با اشاره به برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تحقق مبانی وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: این دانشگاه افتخار دارد موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را بهعنوان یک موضوع اساسی پیش روی قرار داده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم که دارای پیشینهای قوی است، مأموریت یافته وحدت حوزه و دانشگاه را بهعنوان رسالت جدی خود در شبکه دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری کند. همچنین معاون علوم و انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که استاد ارجمند دکتر خسروپناه مسئولیت آن را برعهده دارد، پیگیری مجدانه برای رسیدن به مبانی تئوریک، مبانی خلاقانه و نوآورانه در این زمینه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از مشارکت اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی برای حل چالش های پیش رو، اظهار کرد: اکنون نیازمند تولید دانش نوین هستیم، چرا که نمیتوانیم با اِعمال تغییرات کوچک الگوهای از پیش تعیین شده که بر ما دیکته شده است، به دانش نوین دست یابیم. مسئله بنیادی است و لازم است پژوهش های بیشمار با مبانی دقیق انجام شود.
دکتر طهرانچی در پایان ابراز امیدواری کرد که موضوع «سلامت و رشد انسان» که بهعنوان قدم نخست دانشگاه آزاد اسلامی برای مدل علمی وحدت حوزه و دانشگاه و تعامل کامل برای خلق دانش جدید برداشته شده، با موفقیت به سرانجام برسد. انشاءالله با این حرکت، به این نقطه برسیم که اگر وحدت حوزه و دانشگاه در گذشته بهعنوان مبحث کمکی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود، اکنون این موضوع یک «باید» اجتنابناپذیر برای جهان و تمدن بشری است.
حکمرانی اسلامی بدون حکمی سازی علوم انسانی و هنر تحقق نمییابد
همچنین در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، گفت: حکمرانی اسلامی برای تبدیل جامعه اسلامی محقق به جامعه اسلامی مطلوب تلاش میکند و حکمرانی اسلامی بدون حکمی سازی علوم انسانی و هنر تحقق نمییابد.
وی با تأکید بر گفتوگوی حکیمانه افزود: حکمرانی اسلامی یعنی اینکه باید و نبایدهای راهبردی و قانونی باید مبتنی بر حکمت، فقاهت، عقل، قرآن و سنت باشد.
وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم امروزی با راهاندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم شکل میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین حسن خیری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نیز در این وبینار، گفت: با راهاندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم بهعنوان یک واحد نخبه گرایی در تراز انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم امروزی شکل میگیرد و مهمترین دغدغه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا برطرف میشود.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم انسانی اسلامی به مرکزی در سراسر کشور تبدیل خواهد شد که محور آن تولید محتوای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی است و سبب شکلگیری وحدت حوزه و دانشگاه میشود.
تولیدات علمی باید براساس نقشه راهبردی کلان کشور انجام شود
حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این وبینار به ارائه توضیحاتی در خصوص «پروژه نظام الگوی سلامت و رشد انسان» پرداخت و گفت: برای سلامت و رشد انسان باید دو بال عقل و وحی و فرآوردههای این دو منبع در قالب دین و دانش همراه هم باشند.
وی افزود: رسالههای دکتری، پایان نامههای کارشناسی ارشد، پژوهشها و سایر تولیدات علمی کشور باید براساس نقشه راهبردی کلان انجام شود تا نیازهای جامعه را برطرف کند.
حوزه و دانشگاه دارای مرجعیت علمی هستند
حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این وبینار اظهار کرد: حوزه و دانشگاه دو نهادی هستند که دارای مرجعیت علمی هستند. در واقع یک نوع تقسیم کار به لحاظ موضوع بین این دو نهاد وجود دارد. دانشگاه در ادامه آموزشهای عمومی قرار گرفته است.
وی افزود: حوزه و دانشگاه در یک جغرافیای واحد مثل ایران وجود دارد که در حوزه فرهنگ و ذهنیت جامعه حضور و تعامل دارد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/