حمایت دولت روحانی از «مدارس غیر انتفاعی» پایانی ندارد!/ چرا سهم عدالت آموزشی در بودجه 1400 کاهش یافت؟
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-فرشته صائمی؛ لایحه بودجه 1400 در حالی تقدیم مجلس شد که نه رئیس دولت آن را تحویل داد و نه رئیس مجلس آن را تحویل گرفت! لایحهای قطور که دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم پیچیده و بنا به گفته علی خضریان، عضو کمیسیون اصل 90، دولت بعدی را در 6 ماهه دوم سال آینده زمینگیر میکند.
هر ساله پیش از تقدیم لایحه بودجه به مجلس دستگاهها و وزارتخانهها به پایش بودجه مورد نیاز دستگاه مربوطه برای سال آینده میپردازند که از این طریق بودجه متناسب با نیاز دستگاهها و بر اساس دادههای واقعی بسته شود؛ بر همین اساس محسن حاجیمیرزایی نیز ستاد تدوین بودجه پیشنهادی سال 1400 وزارت آموزش و پرورش را به ریاست علی الهیار ترکمن تشکیل داد.
الهیار ترکمن که معاونت برنامهریزی و توسعه منابع این وزارتخانه را هم برعهده دارد، حدود یک هفته بعد از ارائه لایحه بودجه توسط معاون پارلمانی رئیسجمهور به مجلس، در جمع خبرنگاران حاضر شد و با وجود اینکه از رشد 72.5 درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل خبر داده بود، رشد بودجه آموزش و پرورش را قابل قبول دانست.
رئیس ستاد تدوین بودجه پیشنهادی سال 1400 وزارت آموزش و پرورش در نهایت اذعان کرد که بودجه پیشنهادی متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش نیست و باید تقویت شود.
با وجود اینکه الهیار ترکمن نسبت به بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش معترض است، اما با نگاهی به لایحه بودجه این نکته دریافت میشود که بودجه 1400 آموزش و پرورش بیش از اینکه گرفتار کمبود منابع مالی و تخصیص اعتبارات باشد، مبتلای ضعف مدیریتی در تخصیص اعتبارات است. برای نمونه در لایحه بودجه 1400، 100 میلیارد تومان به صندوق حمایت از مدارس غیرانتفاعی تخصیص پیدا کرده، این در حالی است که سهم این صندوق از مجموع بودجه 98 حدود 30میلیارد تومان بود. از طرف دیگر ردیف بودجه مربوط به توسعه عدالت آموزشی از 293 میلیارد در سال 98 به 209 در سال 1400 کاهش داشته است.
کاهش اعتبار منحصر به عدالت آموزشی و از طرفی افزایش اعتبار توسعه مدارس غیرانتفاعی منجر به شکلگیری این پرسش میشود، در حالی که بنا به گفته معاون برنامهريزی و توسعه منابع وزير آموزش و پرورش 13درصد کلاسهای مدارس دولتی خارج از نُرم هستند، افزایش چندبرابری توسعه مدارس غیرانتفاعی که در توسعه عدالت آموزشی هم سهمی ندارند، تا چه اندازه ضرورت دارد؟
در همین خصوص احمدحسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا وجود صندوق حمایت از مدارس غیرانتفاعی را غیرضروری دانست و گفت: متأسفانه دولت برای حمایت از مدارس غیرانتفاعی صندوقی را تشکیل داده و اعتباری را به آنها اختصاص داده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد که بودجه اختصاصی به این صندوق مورد اعتراض اعضای کمیسیون قرار گرفت و اصلاً جایی ندارد چراکه از صندوقهایی که اینها تشکیل میدهند، سابقه خوشی نداریم.
فلاحی ضمن انتقاد نسبت به نحوه تخصیص اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش در بودجه 1400 تصریح کرد: لایحه 1400 در رابطه با بحث سرانه مدارس کم گذاشته است. همچنین در حوزه تعلیم و تربیت و پرورشی بودجه کم است. علاوه بر این در بحث اتحادیه انجمن دانشآموزی که زیرمجموعه تربیتی-آموزشی هستند و همچنین بسیج دانشآموزی، بودجه رشدی نداشته است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی از اعتراض سایر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به بودجه 1400 خبر داد و افزود: در حال حاضر برای ارائه پیشنهادات از طرف نمایندگان و کمیسیونها برای اصلاح بودجه فرصت وجود دارد، هر چند این بودجه که دولت فرستاده، بودجه واقعی نیست چرا که ممکن است اصلاً تحقق پیدا نکند یا تخصیص هم پیدا نکند ولی با این حال در بودجه 1400 نگاه مثبتی در مورد بحثهای ارزشی آموزش و پرورش دیده نشده است.
در مجموع به باور بسیاری کاهش سهم عدالت آموزشی از بودجه 1400 و به ازای آن افزایش سهم مدارس خصوصی و غیرانتفاعی منجر به شکلگیری این گمانه میشود که وزارت آموزش و پرورش و در درجه بالاتر دولت، تنها به شعار عدالت آموزشی اکتفا کرده و در عمل در مسیر افزایش اختلافات آموزشی و به موازات آن از بین بُردن عدالت آموزشی حرکت میکند.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/