دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

از ایجاد عدالت آموزشی در کشور تا تأمین امنیت اخلاقی در شبکه «شاد»/ آیا «شاد» هم به بی‌راهه می‌رود؟

با وجود اینکه سامانه شاد با هدف آموزش مجازی راه‌اندازی شد اما شنیده‌ها حاکی از آن است این پلتفرم مسیر دیگری را طی می‌کند که نیازمند توجه مسئولین است.
کد خبر : 545417
unnamed.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- فرشته صائمی؛ کرونا علاوه بر تأثیری که بر شیوه زندگی افراد جامعه گذاشته بر روی گفتمان مسئولین نیز تأثیرگذار بوده است؛ شاهد مثال این روایت، صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در همان اوایل شیوع کرونا است که پس از تغییر شیوه آموزشی مدارس به مجازی و آموزش از راه دور با صحبت‌هایی که بر پایه ابهامات بنا گذاشته شده بود از پلتفرم «شاد» رونمایی کرد و آن را بستری بسیار مناسب برای فراگیری علم توسط دانش آموزان در قالب فضای مجازی دانست اما این روزها با بیان عباراتی نظیر اینکه «روند مشکلات شاد نزولی است» در حال تلاش برای لاپوشانی کردن مشکلات سامانه شاد است.


البته وزیر آموزش و پرورش بارها در مدح سامانه شاد اظهار نظر کرد و از رقابت این سامانه با رقبای خارجی خود سخن گفت اما چنین سخنانی در طول مدت فعالیت شبکه شاد در کشور بارها با اظهار نارضایتی معلمان و دانش آموزان مواجه شده بود.


عدم رضایت کاربران نه تنها از شبکه شاد بلکه از نحوه عملکرد وزارت آموزش و پرورش برای مدیریت آموزشی دانش آموزان بود که نتوانست آن طور که باید در مسیر آموزشی موفق باشد.


در این میان رضوان حکیم زاده معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با هدف نجات وزیر از آماج انتقادات وارده در خصوص نحوه عملکرد این وزارتخانه در حوزه آموزش مجازی اظهار کرد که با توجه به گزارش‌های موجود یکی از دستاوردهای بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی شبکه شاد برای اولین بار و فراهم کردن بستر ملی برای فضای مجازی بوده است.


رضوان حکیم‌زاده البته هیچ‌گاه مستنداتی از گزارش‌های موردنظر ارائه نکرد و با نادیده گرفتن شیوه آموزش در کشورهایی نظیر کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا، بریتانیا و نیوزلند که اولین مدارس آنلاین را در جهان تاسیس کردند، با هدف پاک کردن صورت مسئله خاطرنشان کرد که هیچ کشوری در دنیا آمادگی ارائه آموزش در فضای مجازی را در ابتدای شیوع کرونا نداشت.


همچنان که حکیم‌زاده در صحبت‌های خود سامانه شاد را به عنوان یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی معرفی کرد، وزیر آموزش و پرورش نیز به تبعیت از معاون خود با به کارگیری گزاره‌هایی نظیر اینکه نظیر «کرونا ما را در یک وضعیت غیرمنتظره‌ای قرار داد اما نشان دادیم که می‌توانیم روی پای خود بایستیم» تلاش کرد با گره زدن ماحصل وزارت آموزش و پرورش در دوران کرونایی با کلیت نظام، کم‌کاری‌ها و کاستی‌های این وزارتخانه را از نقد مصون کند.


در حالی حاجی میرزایی و معاونینش به دنبال بی‌بدیل نشان دادن پلتفرم هبه شده شاد هستند و  بر مشکلات حداقلی این سامانه تأکید می‌کنند که دستیار ارشد مسئول شبکه شاد با اشاره به سوءاستفاده‌هایی که توسط برخی افراد به دلیل اعتماد به آنان برای راه‌اندازی کانال‌های مورد استفاده در شاد شده است از ترویج انحرافات اخلاقی توسط کارکنان وزارت آموزش و پرورش در شاد خبر می‌دهد.


نیلوفر شرفی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: جهت حفظ امنیت، ایجاد کانال در سامانه شاد صرفا براساس نامه‌های معتبر بوده و تنها به برخی از کارکنان آموزش و پرورش امکان ایجاد کانال داده بودیم که تعداد انگشت شماری از آنها کانال‌های نامناسب را در سامانه شاد راه‌اندازی کردند.


وی با اشاره به اینکه کارمندان متخلف آموزش و پرورش جهت اعمال مجازات به نهادهای مربوطه معرفی شدند، اعلام کرد در حال حاضر امکان ایجاد کانال برای همه افراد بسته شده و در سراسر کشور کمتر از ۳۰۰ نفر امکان تشکیل کانال در این پلتفرم را دارند.


شرفی همچنین اخبار مربوط به روابط دانش آموزان با جنس مخالف در فضای سامانه شاد را تأیید کرد.


نیلوفر شرفی البته اعمال محدودیت بیشتر در شبکه شاد را زمینه‌ساز مهاجرت دانش‌ آموزان به پیام‌رسان‌های خارجی دانست و با تأیید امکان چت خصوصی دانش آموزان با یکدیگر در این سامانه اظهار کرد: در سامانه شاد دوستان و همکلاسی‌ها می‌توانند با یکدیگر در فضای خصوصی گفتگو کنند. البته دانش آموزان امکان دسترسی به شماره‌ها را ندارند و گزارش‌هایی که در خصوص روابط میان دانش آموزان جنس مخالف در فضای شاد مشاهده می‌شود، به این ترتیب است که این افراد پیش از این شماره یکدیگر را داشتند و در شاد با هم آشنا نشده‌اند.


در شرایطی نیلوفر شرفی بر امکان چت خصوصی میان دانش آموزان در فضای شاد تأکید می‎‌کند که مهدی شرفی سرپرست سابق مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا تصریح کرد که زمان راه‌اندازی پلتفرم شاد این تدبیر درنظر گرفته شده بود تا امکان دادن پیام در فضای خصوصی و همچنین تشکیل گروه برای دانش آموزان مسدود شود.


شرفی یادآور شد که شاد سامانه‌ای کاملا ایزوله و کنترل شده است.


تضاد در صحبت‎های این دو مسئول هم‌نام در حوزه شاد در مورد فضای اخلاقی این سامانه مؤید کم‌توجهی مسئولین امر به بُعد امنیت اخلاقی دانش‌آموزان در سامانه شاد است که بنا به گفته یک آسیب‌شناس اجتماعی در آینده نه چندان دور شاهد ترکش‌های این بی‌مبالاتی مسئولین شاد و در رأس آنها وزارت آموزش و پرورش، بر بدنه جامعه خواهیم بود.


مجید ابهری در گفتگو با گروه اجتماعی خبرگزاری آنا بلوغ زودرس و برقراری رابطه با جنس مخالف را از کمترین آثار منفی و عوارض استفاده غیراصولی دانش‌آموزان از فضای مجازی قلمداد کرد.


وی معتقد بود که قبل از پیاده کردن هر طرح و برنامه‌ای باید ابعاد منفی و مثبت آن توسط کارشناسان مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد نه اینکه اجازه دهیم طرح اجرا شود و در حین اجرا نقاط مثبت و منفی آن را پیدا کنیم.


این آسیب‌شناس اجتماعی اضافه می‌کند که با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سنین بلوغ و نوجوانی قرار دارند و آموزش‌های لازم در مورد کاربرد فضای مجازی به طور واقعی و ملموس به آنها داده نشده است، لذا از این منظر نمی‎توان طرح آموزش مجازی را کاملا مثبت در نظر گرفت.


اخبار ناشی از ناامنی اخلاقی در فضای شاد در حالی مطرح می‌شود که پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مسرورانه جهت کمک به حاجی میرزایی در سامانه شاد اعلام آمادگی کرد و گفت بود که از طریق از سیم‌کارت‌های کودک به امنیت اخلاقی کودکان و دانش آموزان در فضای مجازی کمک می‌کند.


محمد جواد آذری جهرمی 26 شهریور ماه سال جاری درباره نحوه عملکرد سیم‌کارت کودک توضیح داد که این سیم‌کارت وایت لیست دارد و همه سایت‌های اینترنتی باز نیستند. وی به دانش آموزی بودن سیم‌کارت‌ها و استفاده آموزشی از آنها اشاره کرد و افزود دانش آموزان با استفاده از سیم‌کارت کودک تنها به لیست سفیدی که نیازمندی‌های آموزشی آنها را فراهم می‌کند، دسترسی دارند. وزیر ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد که با ارتقای زیرساخت‌ها مشکلات این سیم‌کارت‌ها برطرف خواهد شود.


محمدجواد آذری جهرمی یک هفته پس از توضیحاتش در مورد سیم کارت دانش آموزی در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع سیم‌کارت‌های دانش آموزی،ضمن پشت پا زدن به گفته‌های قبلی خود، ‌توزیع این سیم‌کارت‌ها را تکذیب کرد و ادامه داد نه سیم‌کارت رایگان توزیع شد و نه آقای رئیس جمهور چنین دستوری را صادر کرد.


البته تکذیب صحبت‌های وزیر ارتباطات توسط خودش منجر به پاک شدن حافظه مسئولین نشد چنانکه سرپرست سابق مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش ‌و پرورش به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت که تعدادی سیم کارت توزیع شد اما به علت محدودیت تعداد شماره نتواستند به همه دانش آموزان سیم‌کارت بدهند.


اگرچه تاکنون مشکلات آموزش مجازی به مباحثی از قبیل عدالت آموزشی، کمبود زیرساخت لازم و در نهایت خودکشی دانش آموزان محروم به دلیل عدم دسترسی به تبلت و گوشی‌های هوشمند محدود می‌شد اما با انتشار اخبار مربوط به وضعیت نامناسب اخلاقی در این سامانه، بسیاری معتقدند که مسئولین وزارت آموزش و پرورش به جای ستایش عملکرد خود پیش از وقوع این قبیل اتفاقات، دستاوردهای خود را در بوته نقد قرار دهند و سپس بر روی جامعه هدف که شامل کودکان و نوجوانان می‌شود، پیاده کند. همچنین وزیر ارتباطات نیز در ماه‌‎های پایانی این دولت همت و تلاش خود را به جای اینکه صرف بالا رفتن از درخت کند، در راستای راه‌اندازی اینترنت ملی به کار بگیرد تا شاید دولت دوازدهم برگه سفیدی در کارنامه خود داشته باشد.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب